Trenutno se predvaja:
Maribor 6
15. januar 2020 ob 13:13 Maribor Radio Maribor

Naš Maister – v besedi in risbi

Znameniti general je eden najsvetlejših primerov slovenskega junaka, ki je imel pogum dejanja in besede
Iz riso-biografije o Rudolfu Maistru, strip: Damijan Stepančič beseda: dr.Mihael Glavan Foto: Radio Maribor/Radio Maribor/Kodrič Cizerl
Iz riso-biografije o Rudolfu Maistru, strip: Damijan Stepančič beseda: dr.Mihael Glavan Foto: Radio Maribor/Radio Maribor/Kodrič Cizerl

V Univerzitetni knjižnici Maribor so sinoči predstavili novo knjgo o generalu in pesniku Rudolfu Maistru. Njegova osebna in državotvorna zgodba je tokrat izšla kot knjižni strip pri založbi Miš. Avtor besedila je Mihael Glavan, doktor bibliotekarskih znanosti, nekdanji vodja rokopisne zbirke NUK, avtor ilustracij pa eden najprepoznavnejših striparjev Damijan Stepančič, kandidat za Andersenovo nagrado in avtor likovnega dela plakata ob letošnjem mednarodnem dnevu knjig za otroke.

Pozabljamo na Maistrov Unec

Knjižni strip sledi Maistrovi biografiji od rojstva v Kamniku, šolanja v Kranju in Ljubljani, vojaškega oblikovanja v dunajski kadetnici in služenja v avstrijski armadi do veličastnega prevzema poveljstva zaledne vojske v Mariboru, ki je bila zaslužna za osvojitev mesta in dela Štajerske za Slovenijo. Dr. Glavan opozarja, da so nekatere etape Maistrovega življenja bolj znane kot druge, najbolj sta znani kamniška in mariborska, najmanj pa Primorsko-notranjska Ta del da je pogosto spregledan:«Tam (v Uncu, op.a.) je živela njegova teta, njegova mama, brez njiju ne bi nikoli postal vojak in general. Tam je po teti dobil veliko hišo, tam je umrl, tam ga slavijo kot heroja, tam so živeli njegovi sinovi.«

Foto: Knjiga-strip Naš Maister želi biti verodostojen dokument časa - v risbi in besedi/Foto: I.K.C.

Sobivanje besede in slike

Dr. Mihael Glavan je literarni scenarij za strip izluščil iz gradiva za monografijo Maister - 100 let severne meje in pravi, da je pri stripu pomembno skoncentrirano besedilo, zgovorna pa mora biti tudi ilustracija:«Mnogo stvari je razvidnih iz podteksta. Če Maister maršira po ljubljanski ulici pri pošti in hotelu Slon, ne moreš napisati več kot stavek ali dva, ampak v resnici celo atmosfero Ljubljane, mode tistega, časa, nemških kavarn, napisov…To je bil hotel Elefant, ne Slon, Mnogo je skritega in tudi tukaj sem prosil likovnega avtorja, da naj čim več zgodovinskih stvari predstavi skozi sliko. In je to lepo naredil.«
Pobudo za striporoman Naš Maister je pravzaprav dal Damijan Stepančič, ki pravi, da je v projekt vložil več mesecev dela. Da bi vzpostavil verodostojnost ilustracije je moral veliko brskati:«To je bilo več mesecev intenzivnega dela. Ne moreš risati popoldne od dveh do štirih, si reči, bom malo risal pa brkljal in nekaj delal. Pa se je pojavil problem avstrijske Radgone in sem moral najti fotografijo mesta iz leta 1918, ko je imel Maister tam govor. Danes je tista Radgona čisto nekaj drugega, toplice so tam, takrat pa tega ni bilo in prav to lahko pomeni ure raziskovanja za eno slikico, v knjigi pa jih je "tavžent" ali ne vem koliko. To je suženjsko delo.«
Ilustrator oziroma stripar je uporabil mešano tehniko, z barvo je pripovedoval zgodbo in ustvarjal vzdušje, med drugim tako, da je za prizore v Maistrovem domu uporabljal tople barve, sicer pa je uporabljal svinčnik, barvice, flomaster, tehniko kolaža itd.

Zanimanje za predstavitev knjige Naš Maister v UKM je bilo veliko/Foto. I.K.C.

Maister - (filmičen) junak

Stepančič je ustvaril dinamično likovno podobo zelo filmičnega Maistrovega življenja, kot ga je označil dr. Glavan: »Ker je to eden najsvetlejših primerov slovenskega junaka, ki je imel pogum dejanja in besede. On je znal povedati, se izraziti in tudi ukrepati, razširiti slovenske meje. To je izjemno. Mi imamo takšnih ljudi samo nekaj v zgodovini. In že takrat je bila scena takšna, da ko je šel v Ljubljano na deželni sestanek, sem napisal že takrat, so rekli, da je najlepša stvar v Ljubljani vlak za Maribor. Ker deželna vlada še vedno ni Štajerske doumevala kot del celovitega etničnega nacionalnega prostora, kar je razumljivo glede na historične avstro-ogrske razmere.«
Strip je izšel v trdi vezavi, s predstavljenim naborom Maistrovih sodelavcev in podpornikov. Namenjen je starejšim mladim bralcem in odraslim, v avli Univerzitetne knjižnice Maribor pa je na ogled izbor ilustracij.


Irena Kodrič Cizerl

Nazaj na vrh