Znanost in tehnologija
Ocena novice: Vaša ocena:
Ocena 4.7 od 56 glasov Ocenite to novico!
Sistem Trappist-1
Ilustracija sedmero planetov iz sistema Trappist-1 glede na podatke, znane februarja 2018. Ozadje je sestavljeno iz nekoliko prilagojene podobe ozvezdij Oriona in Bika, kot bi bile verjetno vidne s same lokacije. Foto: Nasa/JPL-Caltech
TRAPPIST-1
Mogoča vizualizacija tega, kako bi bilo stati na površju enega izmed tamkajšnjih planetov. Foto: NASA/JPL-Caltech
Sistem Trappist-1
Podatki o planetih sistema Trappist-1 in primerjava s kamnitimi predstavniki Osončja. Foto: Nasa/JPL-Caltech
Trappist1
Primerjava velikosti ožjega Osončja (spodaj), sistema TRAPPIST-1 in ožjega Jupitrovega sistema (zgoraj levo). Foto: ESO/O. Furtak
Sistem Trappist-1
Po vrsti od zvezde naprej. Najbolj notranji je najbrž prekrit z zadušljivo in pare polno atmosfero, zadnja dva verjetno z ledom. Foto: Nasa/JPL-Caltech
Trappist
Teleskop TRAPPIST na observatoriju La Silla, sicer del ESO-ja, v državi Čile. Foto: ESO
Velikost
Zvezda rdeča pritlikavka desno in Jupiter levo. Foto: ESO/O. Furtak
Hubble
Hubble po četrt stoletja delovanja še vedno deluje s skoraj polno močjo. Foto: Esa
Sistem Trappist-1
Tako je Hubble lahko razbral nekaj drobcev o naravi atmosfer tarčnih eksoplanetov. Foto: Nasa
Sistem Trappist-1
Diagram, ki primerja velikosti, mase in ocenjene temperature planetov sistema Trappist-1 s predstavniki Osončja. Foto: ESO/S. Grimm et al.
LkCa 15
Kako pa je videti dejanska fotografija kakšnega eksoplaneta? Takole. To je planet pri zvezdi LkCa 15, posnetek pa je bil večstopenjski in tudi obdelan, da se je lahko razbralo nekaj pikslov svetlobe eksoplaneta. Foto: University of Arizona
Zemlja, modri planet, Afrika in Indijski ocean
Oceani prekrivajo veliko večino površine Zemlje. A še več naj bi je bilo vezane v Zemljini skorji, kar za trikratnik. Foto: EPA

Planeti TRAPPIST-1 naj bi imeli 250-krat več vode kot Zemlja

Opazovanja Hubbla, ESO-ja, Keplerja ...
10. februar 2018 ob 17:03,
zadnji poseg: 10. februar 2018 ob 23:57

V galaktični soseščini je mogoče najti superhladno zvezdo s sedmimi kamnitimi eksoplaneti. Najnovejše raziskave nakazujejo, da naj bi bili zelo bogati z vodo.

Le 39 svetlobnih let stran od nas imamo zelo zanimiv planetarni sistem. To je TRAPPIST-1, v katerem je drobcena zvezda, okoli nje pa se gosto gnete sedem eksoplanetov, tako kot Zemlja kamnitih in ravno prav toplih, da bi lahko gostili tekočo vodo. Lansko odkritje je močno završalo po vsem svetu, saj bi lahko bilo korak naprej v iskanju tako želene Zemlje 2.0, kraja, kjer bi lahko našli zunajzemeljsko življenje.

Poudarek je na "naj bi". O tamkajšnjih planetih človeštvo zares ve zelo malo, saj so preučevanja na takšni razdalji zahtevna. Skoraj vse, kar se da videti, je pikica svetlobe, iz katere lastnosti znanstveniki poskušajo nagrabiti čim več informacij. Ugotovitve pa navadno niso dejstva, temveč nabor najverjetnejših scenarijev na podlagi izračunov, modeliranj in z meritvami podprtih razlag. Toda več ko je (kakovostnih) opazovanj, bolj se nabor možnosti zmanjšuje. In v primeru sistema TRAPPIST-1 se seznam, nekoliko presenetljivo, oži v smeri vodnatosti. Prav to potrjuje tudi dvojica najbolj svežih raziskav, ki ju predstavljamo v tem članku.

Proti tarčni zvezdi se je v zadnjem letu usmerilo nekaj najzmogljivejših teleskopov sploh, od Hubbla, Spitzerja, Keplerja do ESO-ja, in napraskalo nekaj novih parametrov. Kaj so ugotovili? Na kratko: potrdili so, da je sedmero planetov kamnitih in da so najbrž do petodstotno vodnati. To ni samoumevno, saj ležijo zelo blizu matične zvezde, ki bi lahko atmosfere - in z njimi vodo - lahko zdavnaj odpihnila in hkrati priča v korist morebitnim razmeram za razvoj življenja.

"O TRAPPIST-1 danes vemo več kot o katerem koli drugem planetarnem sistemu razen našega," je izjavil Sean Carey, vodja znanstvenega oddelka za Spitzerjem.

Pa še nekoliko natančneje.

Od vleke do gostote
S prvo raziskavo, objavljeno v reviji Astronomy&Astrophysics, so se dokopali do natančnejše ocene gostote teh eksoplanetov, in sicer s pomočjo opazovanj vesoljskih teleskopov Spitzer, Kepler (Nasa) in kopnega SPECULOOS (ESO).

Gostota je pomemben, a pri zunajosončnih planetih težko dosegljiv podatek. Izračunati jo je mogoče, če sta znani tako masa kot prostornina objekta.

Do mase so se dokopali posredno: merili so čas obhoda vsakega posameznega trappistnika okoli zvezde, piše v Nasinem sporočilu za javnost. Izkazalo se je, da se v nasprotju z Zemljo, kjer je leto (razmeroma) stabilno, njihova precej spreminjajo. Celoten sistem TRAPPIST-1 je gosto nagneten, planeti pa drug drugemu "nagajajo" s težnostjo in spreminjajo obhodni čas. Vseh sedem je od matične zvezde oddaljenih manj kot Merkur od Sonca (60 milijonov kilometrov), pri čemer je Merkur najbolj notranji planet našega sistema. Če bi stali na enem izmed njih, bi bili včasih planeti včasih videti večji od Meseca na našem nebu, pa več bi jih bilo naenkrat ... medtem ko v Osončju druge planete vidimo kot pikice. Tako so dobili maso, od kod pa velikost? Vsakič ko planet iz našega zornega kota preči ploskvo matične zvezde, jo malo zatemni. Večjo senco ko vrže, večji je in obratno. Iz velikosti so dobili prostornino in na koncu gostoto, in to le z 10-odstotno možno napako, piše v sporočilu za javnost Univerze v Bernu. Prav gostota je sila poveden podatek, ki omogoča razmišljanja tudi o drugih značilnostih oddaljenih svetov.

"Planeti TRAPPIST-1 so si tako blizu, da se medsebojno motijo s težnostjo, in tako ploskev prečijo vsakič ob drugačni periodi. Spremembe so povezane z maso, oddaljenostjo in značilnostmi orbit. S pomočjo računalnika smo vse to lahko simulirali in model poganjali, vse dokler ni povsem ustrezal v realnosti izmerjenim vrednostim, ter nato pridobili še druge značilnosti,"
je prek ESO-jevega sporočila za javnost povedal Simon Grimm z bernske univerze.

Z modeliranjem do strukture
Švicarski znanstveniki so na podlagi dostopnih podatkov ustvarili model za vsakega posebej. Vanj so vključili oddaljenost od zvezde, leto, mase in gostote in kopico drugih dejavnikov. "To je izjemno zapleteno, 35-dimenzionalno vprašanje," je izjavil Grimm. Večino preteklega leta so se ukvarjali z izumljanjem novih tehnik in poganjanjem simulacij, da so nazadnje dosegli zadovoljiv izid. In to so približni izidi, planeti od notranjega proti zunanjemu.

• Trappist-1b: kamnito jedro, obkroženo z debelim, vročim in parnim ozračjem, precej večjim od Zemljinega.
  • Trappist-1c: kamnito jedro, tanjše ozračje, a vroče in s paro bogato.
  • Trappist-1d: najmanjši s tretjino mase Zemlje. Ima ali ogromno atmosfero, ocean ali plast ledu, neznank je veliko.
  • Trappist-1e: kot edini je gostejši od Zemlje, najbrž ima kompaktnejše železno jedro. Tanjše, Zemlji podobno ozračje. Našemu planetu najbolj podoben po velikosti, gostoti in prejetem sevanju.
  • Trappist-1f, -g in -h: so tako daleč od zvezde, da bi bili lahko popolnoma prekriti z ledom. Če imajo ozračje, najbrž nima težjih molekul, kot je ogljikov dioksid.
    (še več informacij na drugi fotografiji desno)

Glede na dozdajšnje raziskave so osrednji planeti v območju Zlatolaske, kar pomeni, da naj bi bile temperature tam pravšnje za tekočo vodo. Notranji so najbrž prekriti z vodno paro, zunanji pa z ledom.

"Zanimivo je, da najgostejši planeti niso najbližji zvezdi in da tisti hladni ne morejo imeti gostih atmosfer," je komentirala soavtorica raziskave, Caroline Dorn.

Hlapni elementi, najverjetneje voda, v njihovi masi zajemajo do pet odstotkov. To je ogromno oziroma kar 250-krat več od Zemljinih 0,02 odstotka.

Zakaj "verjetno" voda? Pri modeliranju so Švicarji uporabili tudi druge elemente, npr. ogljikov dioksid. A meritvam iz dejanskih opazovanj je dejansko najbolj ustrezal model z vodo, poleg tega je ta snov najpogostejša v protoplanetarnih diskih.

Hubble znova na delu
V tem času je sistem natančno opazoval tudi vesoljski teleskop Hubble. V reviji Nature Astronomy objavljena raziskava pritrjuje, da so planeti verjetno kamniti, v praksi pa je dodala še nekaj ščepcev pogleda v atmosfere.

Kaj je počel stari teleskop? Čakal je na tranzite, torej prehode mimo ploskve zvezde. Del svetlobe je takrat obšel robove planeta, kjer je atmosfera, kar je žarke spremenilo. S pomočjo spektrometrije oz. lomljenja svetlobe na posamezne valovne dolžine je zmogel zaznati "podpise" določenih elementov.

V iskanju t. i. Zemlje 2.0 je ključno, da Hubble ne najde podpisa vodika. Ta je namreč značilen za plinske velikane, kot je Neptun, manj značilen pa za kamnite svetove. In če se tam že najde, je navadno uničujoč, kar priča peklensko vroča Venera.

Hubble je premeril planete 1d, -e, -f in -g. Pri 1g možnosti velikega ozračja ni mogoče izključiti, pri drugih treh pa vodika zagotovo ni našel. To sicer še ne pomeni, da imajo nam podoben, "prijazen" plinski ovoj. Vse druge možnosti so odprte in raznolike. Več o njih bo lahko povedal prihajajoči vesoljski teleskop James Webb.

"Dinamika sistema je danes stabilna, toda planeti niso mogli nastati v tako povezanem krdelu. Preblizu so si. Nekoč v preteklosti so morali migrirati in zavzeti današnje položaje. Prvinske atmosfere, večinoma sestavljene iz vodika, bi lahko med približevanjem zvezdi povrele in izginile, planeti pa so najbrž vzpostavili sekundarna ozračja," je izjavila Nikole Lewis iz Hubblove ekipe.

Ultrahladna zvezda
Zvezda TRAPPIST-1 je ultrahladna rdeča pritlikavka, po oceni Nase stara med 5,4 in 9,8 milijarde let (Sonce jih šteje 4,5 milijarde). Vsebuje le devet odstotkov mase Sonca (rumene pritlikavke). Sveti dolgo, razmeroma stabilno in predvsem šibko, za desetino Sonca, zato svojega "krdela" še ni spražila.

Na videz benigna in slabotna zvezda pa ima - z vidika hipotetične prijaznosti do življenja - eno težavo. Rdeče pritlikave se ponašajo s pogostejšimi, silnejšimi izbruhi in nevihtami. Če to počne tudi TRAPPIST-1, potem se njegova zvezdni veter in ultravijolična svetloba zaganjata v planete in jim odnašata atmosfero.

Sevanje namreč razbija morebitno vodno paro na vodik in kisik, ju segreva in odganja v vesolje, in če planet nima močnega magnetnega polja, potem lahko skozi milijone let ostane brez plinskega ovoja, pa tudi vode, kot se je zgodilo Marsu. Zato denimo znanstveniki dvomijo o za hipotetično življenje primernih razmerah na najbližjem eksoplanetu, tistem pri zvezdi Proksima Kentavra (ki ni nujno edini).

Isto bi se lahko zgodilo pri TRAPPIST-1. Hubble je denimo v zadnjem nizu opazovanj (septembra lani) premeril moč sevanja zvezde v ultravijoličnem delu. Na tej podlagi so znanstveniki ugotovili, da sta 1b in 1c do zdaj lahko izgubila za do 20 zemeljskih oceanov vode; 1e, 1f in 1g pa največ tri oceane.

Od belgijskega sira do zvezd
Obstoj prvih treh planetov pri tem 39 svetlobnih let oddaljenem sistemu je leta 2016 potrdil belgijski raziskovalec Michaël Gillon, in sicer na teleskopu Trappist, ki od leta 2010 deluje v Čilu. Naslednja opazovanja s Hubblom so okrepila domneve, da sta vsaj dva v območju Zlatolaske, leto pozneje pa so jih s pomočjo Spitzerja našli še dodatnih pet, ki so začeli obetati z vodnatega vidika.

Poudariti je treba, da je kljub vsemu o sistemu TRAPPIST-1 znanega precej malo in da tam še nihče ni potrdil za življenje prijaznih razmer, kaj šele življenja samega. Sistem je pač zelo daleč, v galaktičnem pogledu sicer v soseščini, a v praksi bi potovanje Voyagerja tja trajalo več kot 800.000 let.

Video 1: Trappisti se na ogled postavijo

Video 2: Simulacija sistema

Video 3: Navidezno potovanje od Zemlje do sistema Trappist-1

Video 4: Kako je Hubble prišel do podatkov o atmosfeah

Video 5: Kaj so absorbcijske črte

grapar
# 10.02.2018 ob 18:56
V stari in novi zavezi ni nikjer omenjena električna energija in vse ostalo, ki meni in vam omogoča modrovanje in blodenje o tem kar nas obdaja.
# 10.02.2018 ob 18:21
Wow spet skupek neumnih komentarjev ;)
# 10.02.2018 ob 19:15
Očitno se tudi ta portal vedno bolj bliža 24 urnemu, nekoč se je dalo vsaj v tej rubriki brati normalne komentarje, sedaj pa je tudi tu vse polno blodenj raznih teoretikov zarot,...trolov.
montebuba
# 10.02.2018 ob 17:19
Po naslovu sem mislil da majo več sira...a dobro ...
# 10.02.2018 ob 18:21
Hvala za hud clanek ;)
Simon_Marini
# 10.02.2018 ob 18:27
timoti, eliti ni treba zanikati Boga. Tega sicer ne boš razumel, ampak saj že do sedaj nisi, tako, da ni vznemirjen vesoljni red.
sumtb
# 10.02.2018 ob 22:42
Vidim da je precej lunatikov triggered zdaj ko je SpaceX poslal v vesolje Falcon Heavy in se je lepo videla okrogla zemlja s tesle, kot sem pričakoval.

Ko so imeli ti ljudje nazadnje besedo je bilo leto 1500 in gorele so grmade s knjigami, 500 let kasneje kljub interentu še vedno nekje na stopnji Homo Baboon Bananus.
kramah123
# 10.02.2018 ob 20:17
Ko berem komentarje pod znanstvenimi objavami me kar boli glava. Namesto da bi se takih novic razveselili, se čudili dosežkom ki smo jih dosegli s pomočjo znanosti, se pod novico pojavi en kupu neumnih komentarjev.
@Debely
Preberi si znanstveno definicijo teorije. Teorija v znanosti ne pomeni istega kot v pogovornem jeziku. Teorija v znanosti pomeni neko razlago dejstev, ki so podprta z mnogimi dokazi, ki so jih znanstveniki pridobili s pomočjo mnogih različnih metod. Teh dokazov je toliko, da je dvom v znanstvene teorije nesmiselen. Terije se sicer lahko nekoliko modificirajo z novimi dokazi,
ampak popolnoma ovreči znanstveno teorijo je nemogoče. V znanosti ni važno kakšno je tvoje osebno mnenje, ampak moraš svoje trditve podpreti z dokazi. Verjemi da je na teoriji Big banga delalo veliko največjih umov ki so kdaj koli živeli (prav tako v teorijo kvantne mehanike, evolucije, gravitacije, relativnosti...
@timoti
Mislim da ni problem v tem, da se ti kdo laže o evoluciji, vrtenju zemlje okoli sonca, mislim da je problem v tem, da tvoj um ni bil sposoben dovolj dobro procesirati podatkov.

Zelo velika verjetnost je, da v vesolju življenje ne obstaja zgolj na zemlji (zunajzemeljsko življenje je hipoteza, ne teorija) . Glede na njegovo velikost in število zvezd in planetov, obstaja zelo velika verjetnost, da se življenje ni pojavilo zgolj na zemlji. Mikroorganizmi npr. lahko preživijo od marsičesa (metana, dušika, železa, žvepla...). Vprašanje pa je, ali se je še kje v vesolju razvilo inteligentno življenje.
# 10.02.2018 ob 20:21
# 10.02.2018 ob 19:30
Zgornji posnetek z lahkoto dokaže , da zemlja ni okrogla.
Samo če so v šoli rekli drugače, potem si bom rajši nadel "tinfoil hat".

Kdorkoli to trdi ne more imet bistveno višjega IQ od 20.

In pol mu jaz napišem - vprašam ga, ne trdim - "IQ 20?" in zbrišejo moj komentar :D Kam gre ta svet.

Cenzor! Zbriš raj njegov post, ki laže, zavaja glede dokazovanja, da zemlja ni okrogla.
Olorin
# 10.02.2018 ob 20:01
@grapar
"Ramus nihče ne trdi, da je tam kakršnakoli oblika življenja in ne vem zakaj teisti gojite tako gorečo željo po neobstoju življenja tam kamor mogoče še milijone let ne bomo segli. Kaj je tam onkraj videnega in zaznavnega pač (še) ne vemo in niti ne vemo če bomo kdaj vedeli. Bistvo znanosti je konstantna radovednost in iskanje odgovorov na vprašanja, ki trenutno nimajo razlage. Brez te radovednosti, bi po vsem verjetno vse skupaj zgledalo precej drugače in ne trdim, da bi bilo to nujno slabše."

Na tole obstaja zelo preprosta razlaga. Ramus ni radoveden, ker ze vse ve. Cemu bi iskal odgovore na nesteta vprasanja, ce je pa ze vse razlozeno v Svetem pismu?
Binder Dandet
# 11.02.2018 ob 13:34
@timoti:
Zdaj mi je bolj jasno, zakaj verjames, da imajo v nba nevidne sile, ki usmerjajo zoge po zraku.
hefe
# 10.02.2018 ob 21:36
@timoti

dej se nehaj že enkrat smešit.

"fenomen" na videu je popolnoma normalna tranzicija med dnevom in nočjo. zadeva pa, ne samo, da ni nemogoča, celo simuliraš si jo lahko doma. brihtna buča kot si, boš že poštudiral kako.
hefe
# 10.02.2018 ob 20:17
@timoti

Naj uganem, geometrija ti ni bla nikoli glih prijateljica, ane?
# 12.02.2018 ob 19:20
londoner
Veš kaj?! Kolikor vem Vatikan poseduje observatorij z njim pa opravljajo posvečene osebe! Ergo, le zakaj te posvečene osebe ne klatijo takšne kot ti in tebi podobni pod to rubriko?!
Hm, le kdo je zdaj veren in kdo ne? A mogoče ti in tebi podobni nicki tu gor ali pa tisti posvečenci, ki upravljajo že prej omenjeni observatoriji v Vatikanu IN NIKDAR IN NIKOLI NISO NITI PODVOMILI KAJŠELE ZANIKALI TEGA DO ČESAR SE JE DOKOPALA ZNANOST GLEDE VESOLJA?!
Rasta75
# 12.02.2018 ob 16:29
GorskiVodnik, makoshark

Mene pa tovrstni conspiro/flattardi prav nič ne zabavajo. Si predstavljaš, da kateri od teh preko vez prileze do (političnega, strokovnega nikakor) položaja, kjer odloča o financiranju znanstvenih raziskav? Ker kaj takega je v Sloveniji povsem možno. Jaz osebno ne bi bil prav nič zadovoljen s temi tiči na katerm koli vplivnem/odločilnem položaju.
# 12.02.2018 ob 09:40
londoner
Kot prvo, je treba razcistiti, da imate proti placilu isto pravico do komentiranja tako vi verniki scientizma kot mi, ki ne verjamemo nategom institucij in njihovim risankam.

Kot drugo, kdor razmislja s svojo glavo in se ne pusti ustrahovati lokalnim piflarjem, naj si na netu najde fotke Zemlje, ampak po letih. Opazili boste, da je vsako leto drugacna, druga barva oceanov, kopnega, razlicne velikosti kontinentov - photoshop po domace.

Tudi pri tebi bi bilo zanimivo slišati poročila tvojih sošolcev, kako zabavno je moralo biti, ko si bil ti pred tablo.
# 10.02.2018 ob 22:53
timoti

Sam za telebajske se da dokazat da niso resnicni. Ti pa neznas dokazat da so tvoje trditve resnicne ;p
# 10.02.2018 ob 22:25
timoti

A mislis internet, elektrika, pametni telefoni, avijoni, avti, racunalniki, wifi, jederske elektrarne , obleke , orodja itd... ;)
# 10.02.2018 ob 22:24
Drži. So pametni in so tisti, ki želijo bit pametni. Žal je slednjih še vedno preveč.

Predvsem pa ne enači med: biti pameten, biti inteligenten, biti bister, biti moder.

Imel si šanso. Hodil si v šolo. Žal jo zaničuješ in govoriš o "tin foil hat".

Imaš internet, ves svet je tvoj pladenj. Razišči.

In predvsem, vklopi razum... račun pride kasneje... z naslednjo generacijo.
# 10.02.2018 ob 21:45
gozdar1

Ni logike ;) Ce gres pogledat zakaj je nastalo to gibanje ( flatearth) bos presenecen ;) To je bil poizkus cerkve da se upre znanosti. ;) Tm nekje 200let nazaj ;) Danes pa da se uprejo elitam ;)
# 10.02.2018 ob 21:41
Zakaj bi si nekdo izmislil, da je zemlja okrogla in to "laž" ohranjal že od časov starih grkov. Kaj je logika za tem?
generusus
# 10.02.2018 ob 20:37

""Poudarek je na "naj bi". O tamkajšnjih planetih človeštvo zares ve zelo malo, saj so preučevanja na takšni razdalji zahtevna. Skoraj vse, kar se da videti, je pikica svetlobe, iz katere lastnosti znanstveniki poskušajo nagrabiti čim več informacij"

Ampak vemo pa vse o nastanku vesolja,..."

Ramus, kozmologom je veliko lažje zelo dobro popisati razmere, ki so vladale tik po nastanku nam znanega vesolja pred približno 13.78 milijardami let, kot pa ugotoviti kaj se na mikronivoju dogaja v oddaljenih svetovih ali pa v bioloških sistemih. Vesolje je bilo na začetku zelo urejeno, zato lahko z matematičnimi modeli take sisteme zelo dobro modeliramo.
opat
# 10.02.2018 ob 19:20
Vesolje je mega ogromno, kot ocean polno planktona. Naše obzorje obsega nekaj nanometra vsega kar obstaja v oceanu. Če naš sosed plava pol metra stran od nas ga nismo sposobni videti. Naše vesolje je zagotovo kipeče od življenja. Ker pa je nepredstavljivo veliko nismo zmožni videti niti najbližjih sosedov. Morda pa oni z zanimanjem opazujejo nas in drugi njih.
opat
# 10.02.2018 ob 19:08
Jaz se zafrkavam, vi pa mi popate minuse. O.K. Bom povedal tako kot mislim. Vesolje je preveč veliko, da bi lahko predvidevali, da smo v njem sami! Sam namreč mislim,da je bilo življenje na zemlji naseljeno od zunaj. Kaj pa vi???
# 12.02.2018 ob 19:18
londoner

" Bog in znanost se nikakor ne izkljucujeta"

Znanost temelji na dokazih , bog pa na obcutkih ljudi brez dokazov ;p
# 11.02.2018 ob 11:31
Tudi na tem ne boste našli življenja,....

Če za trenutek razmišljam kot teist, se moram vprašat: "Od kod tebi ta domišljavost, da veš vse o božji stvaritvi". To vprašanje si moraš pravzaprav sam zastavit.
stomic
# 11.02.2018 ob 08:51
timoti
le kaj bi tvoji sošolci povedali o dogajanjih v osnovni šoli kaj? zelo zabavno je moralo biti ko si bil pred tablo... če si pa mlajši pa se pojdi učit...
eMZe
# 11.02.2018 ob 07:51
timoti in žlahta
a nas lahko pustite pri miru s svojim nedoraslim sračkanjem?

Če bi nam radi razložili resnico, drugačno od tiste v članku, si vzemite čas in jo skrbno zapišite. Z izbranimi, prepričljivimi besedami, brez linkov na YT, kjer razlagajo stari prdci, po možnosti amerikanci z lastnimi interesi in/ali brez možgan.
Sicer se skipajte.
Pod članki, ki opisujejo vaše vesolje, mi ne hodimo scat po vaših vogalih.
# 10.02.2018 ob 21:25
timoti

Ne govorit da je nemogoce, razlozi z geometrijo zakaj ni mogoce ;)
božo1
# 10.02.2018 ob 20:49
Wow spet skupek neumnih komentarjev ;)

To bi se vendarle dalo opravičiti s temle:
"Ni dobrega odgovora(komentarja) na neumna vprašanja."
# 12.02.2018 ob 19:00
# 12.02.2018 ob 18:30

watch?v=z1xUiuZvUuw

Konkretno 2:35.
# 12.02.2018 ob 17:25
londoner
Izjemoma ti bom odgovoril na vprašanje.
Že neštetokrat sem zapisal, da sem demokrat liberalec. Če se ne motim je tukaj rubrika ZNANOST IN TEHNOLOGIJA sam bog, pardon Bog kakor tudi ploska Zemlja pa ne spadata ne po TEHNOLOGIJO še manj ZNANOST! Pravila tega portala pa so?!
Drugače pa proti teistom in predmetom njihovega čaščenja nimam ničesar! Zgražam se samo nad njihovim že kar grotesknim deficitom kulture, ki bi jim moral, če bi kulturo seveda sploh posedovali, nalagal, da pišejo svoje komentarje v skladu z rubriko in člankom, ki ga komentirajo!
# 12.02.2018 ob 16:36
@Rasta75

Pa saj taki in podobni tiči v realnosti tudi prilezejo na visoke položaje. Ne samo v Sloveniji, tudi v bolj razvitih državah EU, da o ZDA sploh ne pišemo. In gre razvoj kljub tem coklam vseeno naprej. Brez njih bi šlo seveda hitrje, ampak če to daš v perspektivo s tisočletno coklo temnega veka ...
# 12.02.2018 ob 14:37
Eh, eh. Pod katero rubriko že oddajamo svoje komentarje?! Kakšna so že pravila tega portala?!
Veš če že sam admin ne naredi nič zoper to, če že sam urednik tega portala oz. sam MMC ne naredi nič zoper to le kaj lahko zoper ta fenomen, to že kar subkulturo lahko narediva ti in jaz?! Veš, žal se moram strinjati z Rasta75. Ima namreč popolnoma prav. Niso namreč največja katastrofa teisti, flatertarji ampak tisti, ki tem bizgecom sploh replicirajo. To je najbolj porazno!
Jaz tukaj vidim rešitev samo na dva načina. Popoln bojkot te rubrike vseh tistih, ki imamo o teh stvareh vsaj malo pojma ali pa naj pod rubriko ZIT oni komunicirajo po svoje mi pa po svoje. Nekakšna ignoranca skratka. Je pa več kot sramotno, da admin noče narediti reda pod to rubriko. Le kaj ima pod to rubiko, ki se ponaša z imenom ZNANOST IN TEHNOLOGIJA za delat bog, pardon Bog, le kaj ploska Zemlja itd.? Le kje ima to oporo v znanosti?! Ne bi pa imel nič proti če bi na tem portalu ugledali luč sveta rubriki bog&co in paraznanost&miti&legene.
# 11.02.2018 ob 23:25
firtoh
Ko se bo Teslin avto vračal nazaj,bi ene dve plastenke vode.Kaj pa je 39 svetlobnih let
In Millennium Falcon bi to razdaljo preletel v 5 parsekih ne pa v 12. :)
Love_tigBitties
# 11.02.2018 ob 22:37
Sem napisal pod člankom, kjer je Falcon Heavy ponesel Teslo v vesolje, da škoda, da niso na sovoznikov sedež namestili enega flatheartherja:) Ta bi potem lahko javil svojim kolegom na Zemlji, da le ta ni ravna:) @londoner Znanost birga za en d... kaj ti verjameš in tudi mene. Zaradi mene lahko verjameš v leteče pujse ampak to nima nobene objektivne veljavnosti.
Homer.
# 11.02.2018 ob 21:11
@londoner
Kot prvo razčisti v glavi, da samo trolaš in nič drugega.
In ne, nimaš pravico trolanja, vsaj ne če bi admin opravljal svoje delo! Pa ga očitno ne.....!

Zato se pridruži svojim somišljenikom na kakem forumu, kjer boste lahko "do nezavesti" trolali o premikanju kontinentov, ki jih ti opaziš na slikah......., pa "flat" zemlji in ostalim teorijam zarot.
# 11.02.2018 ob 11:04
timoti
Sej po TV ali na računalniku so tudi Telebajski, pa to še ne pomeni da so resnični.

Seveda so resnični. Kot bog in ravna zemlja.
Shalabayzer
# 10.02.2018 ob 23:23
@ timoti
Zato pa je svet danes tam kjer je.

Ker smo ljdje tako pametni, ane ?

Dokler so tako trapasti kot ti, se ničemur ne čudim.
GorskiVodnik
# 10.02.2018 ob 23:01
@timoti
Sicer pa, vsakemu svoje. Če lahko vi verjamete v uradno znanost, potem imam jaz pravico da v njo dvomim.

Tisti tvoj video je posnet na morju ob Aljaski, in to v toplem delu leta. Geografska širina ni daleč od severnega tečajnika, nad katerim ob kresu sonce sploh ne zaide ! Zato ni nič čudnega, da je proti jugu vidna polna luna, proti severovzhodu pa je nebo že svetlo. Celo pri nas traja takrat polna noč okoli 3,5 h, kar se da lepo videti, če preživiš celo noč v naravi, najbolje v gorah. Kmalu potem, ko zadnja svetloba zaide na severozahodu, se pojavi svetloba novega dne na severovzhodu.
To, kar navajam, ni nobeno 'ekskluzivno znanje', ampak sem se tega naučil že leta 1970 v gimnaziji, v prvem letniku, pri matematični in fizikalni geografiji ! In to znanje učijo v vseh normalnih državah sveta na začetku srednje šole. Lahko ti samo priporočam, da si priskrbiš sodobne učbenike in jih prebereš, seveda pa ti ne oporokam pravice do demokratične izbire, da se prekriješ s svojimi uhlji in spokojno zaspiš v nevednosti !
# 10.02.2018 ob 22:28
# 10.02.2018 ob 22:13
Zato pa je svet danes tam kjer je.
Ker smo ljdje tako pametni, ane ?

Imel si šanso. Hodil si v šolo. Žal jo zaničuješ in govoriš o "tin foil hat".

Imaš internet, ves svet je tvoj pladenj. Razišči.

In predvsem, vklopi razum... račun pride kasneje... z naslednjo generacijo.
# 10.02.2018 ob 21:32
timoti

Mas pravico , ampak razlozi zakaj . V znanosti nedeluje , da sam reces da ni tko. Moras povedat zakaj ni tko ;)
# 10.02.2018 ob 20:57
Krimsky

Pa sj mas nove fotografije zemlje. Sam vi neverjamete da so to fotografije. Imas satelit v tocki L1 in Japonski vremenarski satelit, ki slikata zemljo ;p
# 12.02.2018 ob 18:41
londoner

" da se izpostavi, poudari in temeljito razmisli o dejstvu, da leta 2018 ni dejanskih verodostojnih videoposnetkov (in jih nikoli ni bilo), ne o vesolju, ne o Zemlji iz vesolja, ne o Luni, ne o drugih planetih itd. "

Sm ti ze stokrat napisal da gledas fotografije in trdis da to niso ;)
Sj poznas satelita Himawari 8 in NOAA's DSCOVR. Torej kaj naj recem , ce ti podamo dokaz in kricis da to ni res ?
sifamora
# 11.02.2018 ob 11:54
@ timoti
@gorskivodnik (dodatek)

Že na jugu Finske v juniju ponoči ni prave teme. Je precej svetlo, čeprav ni sonca na obzorju. Pa je še vedno 1000km do tečajnika. V decembru pa ni podnevi tiste prave svetlobe, kot jo poznamo pri nas. Je nekoliko oranžna svetloba, če se tako izrazim. Podobno kot pri nepopolnem sončnem mrku.

Timoti, to ni težko preizkusiti. Iz Budimpešte/Dunaja poletiš v Tampere/Helsinke, najameš avto, se odpelješ ene 1000 km na sever in boš doživel polarno noč/dan, odvisno ali greš tja v času poletnega ali zimskega solsticija. Pa še ekstra hudo drago ni.
o.r.c.h.i.d
# 10.02.2018 ob 21:00
"Vsa nebesna telesa okoli nas so okrogla, samo naše naj bi bilo ravno?"

Vprašanje za IQ 50.
oziris.va
# 10.02.2018 ob 18:33
el CARTEL
# 10.02.2018 ob 17:12

mogoče imajo vodo, na srečo pa so predaleč da bi jih dotaknila uničujoča roka človeka.

Res je. Žal pa je edina dolgoročna reštev za človeštvo ravno kolonizacija drugih planetov.
sik
# 12.02.2018 ob 18:08
Dober prispevek, kot vedno Aljoše Mastna & Co.
Zanimivi planeti in zdaj je še samo potrebno na 39 svetlobnih let dolgo pot.
Boscarol, mi smo pripravljeni.
GorskiVodnik
# 12.02.2018 ob 15:46
@mb128
Ne sekiraj se, mene pa takšni flatardski bizgeci pravzaprav zabavajo. Vsekakor pa se nanje ne jezim in me ne morejo spraviti iz ravnotežja. Moja pokojna babica je imela navado reči:
"Vsak tele ma svoj vesele !". Pa naj ga imajo še oni...
# 11.02.2018 ob 21:53
londoner

Hm spet nakladas brez dokazov , kako porazno za debato v znanosti ;)
Oglasno sporočilo
link
In kdo je vaš najzvestejši partner v spalnici?
20. februar 2018 ob 12:29 Najnovejša raziskava, ki jo je za Huawei , drugega največjega proizvajalca mobilnih telefonov opravil IPSOS, je pokazala, da ima kar 68 % Slovencev med spanjem telefon v svoji neposredni bližini.
Več novic ...