Foto: BoBo
Foto: BoBo

Teh primanjkuje, ker je zanimanja za specializacijo družinskega zdravnika vsako leto bistveno manj, kot je razpisanih mest. Darinka Klančar, ki je že več kot štirideset let specialistka družinske medicine in predavateljica na Medicinski fakulteti Univerze v Ljubljani, pravi, da je družinska medicina »kraljica medicine«, za katero pa moraš imeti kot zdravnik veliko občutka za soljudi in empatije. "Pristen stik je najpomembnejši v našem odnosu. Že če izhajamo iz definicije družinske medicine, ki ima enajst točk, je ena od poglavitnih točk usmerjenost v človeka. Dolga leta ustvarjati in ohranjati ta partnerski odnos, vzdrževati empatijo do pacienta, kljub temu da nekateri niso najprijaznejši – včasih se moraš močno potruditi, da si pridobiš pacientovo zaupanje, da skrbiš za njegovo družino, da se zavedaš, da izhaja iz posebnih socialnih okoliščin, da rešuješ njegove akutne težave, hkrati skrbiš za kronične bolezni, skrbiš za preventivo … – to je zelo naporno delo."

K občutku odtujenosti in nedostopnosti zdravstva so v zadnjem času pripomogle tudi napovedi uvedbe portalov za naročanje pri osebnem zdravniku, ki jih nekateri zdravstveni domovi že uporabljajo.

Zdravnica Eva Vodnik iz Zdravstvenega doma Ljubljana, enote Šentvid, portal IRIS uporablja že od začetka leta. Poudarja, da se je v pandemiji koronavirusne bolezni komunikacija po elektronski pošti zelo povečala. Ker pa elektronska pošta ordinacije ni povezana z zdravstvenim sistemom, obenem pa je morala medicinska sestra vsakič preverjati identiteto pošiljatelja tudi po telefonu, je bila telefonska linija zdravnika bolj zasedena kot običajno. Poleg tega je moralo medicinsko osebje elektronsko pošto natisniti, poiskati zdravstveni karton, vnesti podatke v elektronski zdravstveni sistem in poskrbeti za varno uničenje poslane pošte. Zato so se odločili, da bodo za elektronski dostop do zdravnika uvedli portal, na katerega se mora pacient prijaviti z identifikacijsko kodo, zato je njegova identiteta takoj znana, torej je medicinskemu osebju ni treba posebej preverjati. Poleg tega je vsa komunikacija med pacientom in zdravnikom shranjena na portalu in sledljiva. Portal je povezan tudi z zdravstvenim sistemom, zato ni treba več preklapljati med sistemi, tako da so predpisana zdravila, napotnice ali medicinsko-tehnični pripomočki pacientu takoj dostopni.

Foto: MMC RTV SLO
Foto: MMC RTV SLO

Zdravnica Špela Tevžič, vodja portala Zdravstvenega doma Ljubljana, pravi, da je zdaj za petino manj klikanja v ordinaciji in da lahko zdravstveno osebje tako prihrani nekaj minut na vsakega pacienta – ta čas pa lahko zdaj nameni drugim. Zdravnica Eva Vodnik opaža še, da je od uvedbe portala njena medicinska sestra manj obremenjena in celo bolj sproščena pri delu.
Seveda imajo mnogi pomisleke, da se s takšno digitalizacijo zdravstvo še bolj oddaljuje od ljudi in da je za nekatere ranljive skupine celo diskriminatoren. V uradu zagovornika načela enakosti že preverjajo, ali je res tako, a bomo morali na odgovor še malce počakati, saj raziskava še poteka.

Veliko zaskrbljenih vprašanj je ob uvedbi portalov prejela tudi zagovornica pacientovih pravic Duša Hlade Zore. Med drugim ljudi skrbi tudi to, da bo stik prek portala njihov edini stik z zdravnikom, vendar vsi družinski zagotavljajo, da to nikakor ni res. Ob hudi bolezni ali poslabšanju kronične bolezni vas bo zdravnik vedno osebno pregledal.

Poleg tega vsi zdravstveni delavci poudarjajo, da zdravstveni portali niso nadomestilo za telefon ali osebni obisk ordinacije. Ti še vedno ostajajo in vsi, ki ste za stik z osebnim zdravnikom uporabljali predvsem telefon ali ste do zdravnika prišli kako drugače, to še vedno lahko. Ni vam treba začeti uporabljati portala – razen če bi se radi preizkusili v čem novem.

Tako kot 86-letni Jožef Megla, ki je prej sicer že uporabljal elektronsko pošto, zdaj pa že nekaj mesecev uporablja portal IRIS, ki mu je všeč predvsem zato, ker mu ni treba čakati, da se mu bo kdo oglasil na telefon, in ker na njem vidi, katere recepte za zdravila mora obnoviti, katere napotnice je dobil in kdaj potečejo. Vse to lahko pregleduje tudi izven ordinacijskega časa svoje zdravnice, kar se mu zdi velika prednost.