ZPIZ: Ob upokojevanju se noben dokup let nikoli ni nikomur odvzel
Civilna iniciativa si prizadeva, tudi z lobiranjem v DZ-ju, da bi pri upokojevanju brez odbitkov ponovno upoštevali odkup študijskih ali vojaških let. Toda ZPIZ opozarja, da tega ni omogočala niti prejšnja zakonodaja s preloma tisočletja.
Civilna iniciativa želi, da bi se odkup študijskih in vojaških let upošteval pri upokojevanju tako kot v prejšnjem tisočletju
Objavljeno: 17. april 2019 ob 14:24
Ljubljana - MMC RTV SLO

Na ZPIZ-u poudarjajo, da se bo vsak dokup let upošteval pri odmeri pokojnine. Foto: Pixabay

Civilna iniciativa Dokup dobe, ustanovljena konec lanskega leta, si prizadeva, da bi se tistim, ki so v preteklosti, ko je bilo to še mogoče, dokupili študijska leta in vojaški rok, to upoštevalo kot pokojninska doba brez dokupa. Po trenutno veljavni zakonodaji se namreč dokupljena leta ne upoštevajo za pridobitev polne pokojnine oz. je možna predčasna upokojitev, vendar z določenim trajnim odbitkom, največ do 18 odstotkov.

Željo, da se jim upošteva dokupljena doba za študij ali vojaški rok kot pokojninska doba brez dokupa, pod pogoji, ki so veljali pred zadnjo pokojninsko reformo iz leta 2012, so naslovili na državo tudi s peticijo.

Prepričati pa skušajo tudi nekatere politične stranke, da bi jim prisluhnile in spremenile obstoječo pokojninsko zakonodajo. Tako kot je bila pred leti popravljena pokojninska zakonodaja za tiste, ki so si do konca leta 2012 prostovoljno plačevali pokojninsko zavarovanje, čeprav niso bili zaposleni.

Prostovoljno zavarovanje je namreč omogočala pokojninska zakonodaja, ki je začela veljati z začetkom novega tisočletja. Z letom 2013 je začela veljati nova pokojninska reforma (ZPIZ2), ki je bila sprejeta v času druge vlade, ki jo je vodil Janez Janša in je bila tudi dosežena z dogovorom s socialnimi partnerji.

ZPIZ2 je zaostril pogoje za upokojevanje in uvedel razliko med pokojninsko dobo brez dokupa in pokojninsko dobo z dokupom, pri čemer tisti z dokupom, možnih je pet let dokupa, prejemajo pokojnino s trajnim odbitkom, če se predčasno upokojijo.

Toda, kot je poudaril generalni direktor Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Marijan Papež, se status dokupov dobe za vojaški rok in dobe za čas študija z zadnjo pokojninsko reformo ni v ničemer spremenil. Kar sicer navajajo v iniciativi Dokup dobe.

Delovna doba po pokojninskem zakonu iz leta 1999 ne vključuje dokupljene dobe študija in vojaškega roka ter dodane dobe. Pokojninska doba brez dokupa (po zakonu iz leta 2012) ne vključuje dokupa pokojninske dobe (vključno z dokupom študija in vojaškega roka) ter obdobja prostovoljne vključitve v obvezno zavarovanje od 1. januarja 2013 dalje.

Upokojenci, ki so se po prejšnji zakonodaji upokojili s 40 leti pokojninske dobe, ki je vključevala tudi dokup študija in vojaškega roka, niso pa dopolnili starosti 63 let, so lahko imeli trajni malus v višini do 18 odstotkov.

Pokojninska reforma ne krši ustave

Podobno so sicer že pred leti ugotavljali tudi ustavni sodniki, ko so na pobudo varuha človekovih pravic presojali ustavnost pokojninske reforme in med drugim ugotovili, da novi pogoji za pridobitev pravice do starostne pokojnine niso poslabšali položaja zavarovancev z dokupljeno dobo študija in služenja vojaškega roka.

"Že v času veljavnosti prejšnjega zakona se jim namreč ni omogočala pridobitev pravice do starostne pokojnine pod enakimi pogoji kot pokojninska doba, pridobljena na podlagi delovne aktivnosti oziroma kot druga pokojninska doba, ki je po prej veljavnem zakonu štela v t. i. delovno dobo," so med drugim navedli.

Generalni direktor ZPIZ-a ob tem meni, da bi bile morebitne pritožbe glede upoštevanja odkupa vojaških ali študijskih let primernejše v času, ko je začela veljati prejšnja pokojninska zakonodaja, torej ob prelomu tisočletja.

Sicer pa Marijan Papež poudarja, da se "vrste dokupa dobe, če so bili v roku plačani prispevki, upoštevajo pri višini pokojnine" in "da se dokup nikoli nikomur ni odvzel." Kot primer je navedel, da se tistemu, ki je dosegel pogoje za pokojninsko dobo (40 let delovne dobe), predtem pa tudi odkupil vojaški rok, pri izmeri pokojnine šteje 41 let delovne dobe.

Znižano pokojnino prejema manj kot poldrugi odstotek upokojencev

Na ZPIZ-u so tudi predstavili podatke, koliko je bilo znižanj pokojnin iz različnih razlogov in koliko je bilo upokojencev, ki so si doplačali študij in vojaški rok.

Med trenutnimi prejemniki pokojnin je bila ta z znižanjem iz različnih razlogov odmerjena 7506 upokojencem, kar predstavlja 1,4 odstotka vseh uživalcev starostne, predčasne in invalidske pokojnine v februarju 2019.

Dokup za čas služenja vojaškega roka in za čas študija je izvedlo 24.323 zavarovancev, od tega za čas služenja vojaškega roka 20.277, za čas študija pa 11.068. 7022 pa jih je izvedlo obe vrsti dokupa.

Med tistimi, ki so se upokojili po pogojih zakona, ki je začel veljati leta 2000, je bila med tistimi, ki so izvedli nakup študija oz. vojske, pokojnina odmerjena z znižanjem v 2819 primerih. Vseh znižanj je bilo 5277.

Po pogojih iz zadnje pokojninske reforme pa je bila tistim z odkupom študija ali vojske predčasna pokojnina z znižanjem odmerjena v 449 primerih.

Dokup pokojninske dobe

Gregor Cerar
Prijavi napako

<< Pojdi nazaj
Komentarji
atara
# 17.04.2019 ob 15:56
Pod pogojem, da bodo takrat, ko boš šel v pokoj, še obstajali
HakmeD
# 17.04.2019 ob 15:32
Me pa preseneča, da eni še kar upajo na penzijo. Če si ne prišparaš sam, ne bo nč, tut za životart ne. 'Kreditirat' državo kot sedaj, je totaln nateg. Lp
GORILA
# 17.04.2019 ob 15:30
...je pa že boljše vlagati v Sklad obrtnikov in podjetnikov...
the law1
# 17.04.2019 ob 15:26
Sami problemi s tem gnilim pokojninskim sistemom
Berija
# 17.04.2019 ob 19:20
Še vedno pa mi ni jasno zakaj bi moral dokupiti čas služenja vojaškega roka v JLA. Za razliko od današnje profesionalne vojske smo tam vsaj eno leto brezplačno služili 24 ur/dan in najmanj kar bi bilo pošteno je, da nam država vplača vsaj prispevke za pokojnino v višini sedanje plače vojaka. O enakopravnosti z ženskami pa kdaj drugič....
Vojna Gornovič
# 17.04.2019 ob 16:59
Brez težav si lahko zamislimo kako levo vlado v prihodnosti, ki bo odločila, da se ti drugi pokojninski steber (se pravi prihranki, ki jih sam daješ na stran) šteli za del pokojnine in se ti bo to (od)štelo od mesečnega prejemke.Ozadja drugimi besedami, če imaš rento iz prihrankov 200€, pokojnino pa bi ti država morala dati 600€, ti bodo teh 200 odšteli in ti dali zato le 400....
Če se vam to zdi absurdno, pomislite na profesorja Trčka, genialnega Luko in borca za svobodo Kordisa. Predlagali so že tudi bolj neumne reci.
svyatoslav
# 17.04.2019 ob 16:15
Pokojninski sistem v SLO je Ponzijeva shema, ki je opisana TUKAJ.Kje je rešitev za mlade prekarce, svobodnjake in tiste, ki na vsake toliko dobijo nekaj za določen čas. Pa tudi težje zaposljivi: invalidi, leta50+...
Dajati na stran vsak mesec za nakup zlata/srebra,, sem hote napisati skladi, ampak gredo borze v recesijo/depresijo. Tudi kakšnih 20 let dela v Nemčiji/Avstriji vas na stara leta obdrži nad gladino.
Žal se je parazitsko - nepošteni pokojninski sistem Slovenije porušil v trenutku uvedbe borčevskih pokojnin (0 vplačil) in množičnega upokojevanja po osamosvojitvi. Omeniti velja tudi tisoče invalidskih upokojencev po starem zakonu kjer so do odločb prihajali s kuvertami pod mizo.
Ponzijevo shemo nam prodajajo pod lažno floskulo medgeneracijske solidarnosti, vsaki nekaj let pa zaostrijo pogoje upokojevanja.
xx xx
# 17.04.2019 ob 15:21
Vrnite vplačan denar za dokup let,pa bo.

Enostavno in pošteno.
the law1
# 17.04.2019 ob 16:40
Zakaj ne bi obstajali? Pa saj to je svizčeva zavarovalnica in država javnosektorašem vplačuje noter
kingeston
# 17.04.2019 ob 16:02
odrezati to leglo kradljivcev in korupcije in uvesti vplačilo pokojnine po želji, ne po prisili.
galoper
# 17.04.2019 ob 21:00
Vlaganje tujega denarja v špekulativni kapital ni smiselno. Na ta način so mnoge firme bankrotirale in banke ustvarile luknje.
monte
# 17.04.2019 ob 19:53
Seveda. Ko bo čas za v penzijo, pa bo folk, ki se bo (po tvoje) odločil, da ne bo vplačeval v pokojninski sklad, zahteval od države penzijo, ker bo sicer umrl???Gnili komentarji tistih, ki gobcajo o "gnili" državi!
medo357
# 17.04.2019 ob 19:02
Problem pokojninske blagajne je v tem, da je veliko pokojnin nesorazmerno temu, kar so vplačali. Minimalna meja za izplačevanje iz pokojninske kase bi morala biti za vse 40/60. Tudi prejemniki drugih pokojnin razen invalidov, npr. prejemniki poklicnih pokojnin, predčanih pokojnin, bi vsi morali enako vplačevati v to blagajno do tega osnovnega pogoja 40/60. Po drugi strani pa mora država vsakemu, ki je vplačeval 40 let zagotoviti vsaj 10 let primerne pokojnine. Ne tako kot načrtujejo sedaj delo do 67 leta, in je povprečna starost moških ob smrti 74 let,...
yoda
# 17.04.2019 ob 18:59
Solidarnostni pokojninski sistem je edini, ki dejansko deluje, pri varčevanju pri zavarovalnicah je vmes preveč špekulacij ( inflacija, stečaji, bankroti, recesije, menjava valute, ...) in kdo mi lahko garantira, da mi bo zavarovalnica ta denar izplačala in koliko bo ta denar takrat vreden.Bi bilo pa smotrno razmisliti o obdavčitvi avtomatiziranega dela in s tem polniti pokojninski sklad.
ferit
# 17.04.2019 ob 17:04
Vidim da rad primerjaš retna varčevanja in zavarovanja s sedanjim pokojninskim sitemom. Nič narobe, samo ali v teh izračunih in rpimerjavah kakšno bi imel rento čez 40 let, če bi plačeval toliko in toliko na mesec danes upoštevaš inflacijo ali ne? Ker 1.000 € pri že 2% do 3% inflaciji čez 40 let ni ravno tako super kot se sliši.
joze153
# 17.04.2019 ob 15:16
Seveda,da ne,kaj pa Ropov količnik??Pa čeprav si imel 50 let delovne,se bogve ni kaj poznalo..ta je ukradel,najmanj 30% penzije,od leta 2001do leta 2012..LP
GORILA
# 18.04.2019 ob 10:58
ZVON je bil pa rodetova zavarovalnica...
Martinez
# 18.04.2019 ob 09:50
Nekaj številk ti je razložil že komentator "ferit".

Jaz pa bi samo dodal, da večina folka nenehno pozablja (ali pa še se sploh ni zavedla), da zavarovalnice nikakor niso dobrodelne organizacije, pač pa delajo za dobiček. In tega dobička si odrežejo debel kos!
galoper
# 17.04.2019 ob 20:55
Pogoji upokojevanja so bili večkrat bistveno spremenjeni, v stilu prilagajanja izbranim osebam. Enkrat zgodnje upokojevanje, drugič dokup let, upoštevan vojaški staž, upoštevanje študija, morda še kaj. Pravno sprejemljivo bi bilo, da se ob spremembi predpisov ponudi delavcem izbiro ali hočejo zbirati pokojninsko osnovo po predpisih, po katerih so začeli zbirati pokojninsko osnovo, oziroma od zadnjega podpisanega soglasja o zbiranju pokojninske osnove skladno s ponujenimi spremembami. S tem bi se vsem ponudila enako dostopna pot do upokojitve.
Vojna Gornovič
# 17.04.2019 ob 17:06
Ferit.... Pri teh varcevanjih gre bistvu za vlaganja, tako da se ti vrednost na računu dviguje višje, kot je inflacija (vsaj meni). Ne gre to le za depozite, ta denar se uporablja za nakupe (varne) delnic, skladov in nepremičnin ter tudi zlata.
Martinez
# 18.04.2019 ob 09:45
Če me spomin ne vara, so bili pred kakšnimi 30 leti na oblasti levi. Zagotovo pa vem, da takrat, ko je šel moj foter v penzijo, ni nobeden jamral, odmerili so jim - ne bom trdil zaprmej - 80-85% od osnove. Ti upokojenci in tisti iz 90-tih let imajo danes vsi po vrsti dobre penzije (če so še živi).
the law1
# 17.04.2019 ob 15:40
Od tega zanič pokojninskega sistema, ki je čisti nateg je karkoli drugega boljše.

Sevead skladi so opcija. Imamo tudi npr. modro zavarovalnico kjer z mesečnim vplačilom npr. 300 EUR (to je manj kot ta gnil sistem dobi noter od nekoga na povprečni plači) imaš lahko penzijo med cca. 1.000 do 1.800 EUR odvisno od izbranega načina vlaganja

Kalkulator dodatne pokojnine