Marko Radmilovič. Foto: MMC RTV SLO
Marko Radmilovič. Foto: MMC RTV SLO

Na tekme prihaja manj obiskovalcev kot včasih. Kar je sicer razumljivo, saj jih je včasih prihajalo nenormalno dosti. Pol države. Organizatorje je zaskrbelo in domislili so se izvirnega načina, kako privabiti gledalce. Če prideš na tekmo s slovensko zastavo, imaš brezplačen vstop. Ob pogoju, da je zastava visoka najmanj šestdeset centimetrov. Prakso so poskusili že pokal ali dva nazaj in je delovalo. Zato vztrajajo pri zastavovstopnici tudi letos. Do zdaj smo v naši redakciji kot fanatični ljubitelji smučanja molčali, letos je ob tej šegi treba nejasnosti razčistiti. Namreč; organizatorji so nehote odprli nekaj zanimivih razprav, ki jih takšna praksa prinaša oziroma spodbuja.

Najprej k razlogom, ki odvračajo gledalce od ogleda tekme. Na smučanje se je enostavno zgrnilo preveč negativnosti, da bi ljudi ta šport še privlačil množično kot nekoč. Snežna belina je popackana z grozljivimi poškodbami športnikov in zato je smučanje dobilo podobo antičnega gladiatorstva; tega dovoljujeta in celo spodbujata smučarska industrija in okostenela zveza. Nato so tu zelene zime, socialna diferenciacija smučanja in najverjetneje tudi relativna uspešnost slovenskih športnikov v pred nekaj desetletji še pri nas obrobnih športih. Iz tega zornega kota je zastavonoški pristop kranjskogorskih organizatorjev k trženju tekme povsem opravičljiv. Kar je zanimivo, so teoretične izpeljanke marketinške akcije in se nanašajo bolj na zastave kot vstopnice.

Gre pa tako.

Končno smo po zaslugi Pokala Vitranc izvedeli, koliko velja slovenska zastava!
Njena nabavna cena se sicer razlikuje od proizvajalca do proizvajalca, od materiala do materiala in od velikosti do velikosti. Nabavna cena pa jasno ne pomeni njene dejanske vrednosti; zastava je namreč mogočen simbol. Ko pa zastava postane ekvivalent denarju, ko pride na trg, tako rekoč postane blago …

Izračun je naslednji: cena vstopnice za ogled tekme Pokala Vitranc je v predprodaji 10 evrov, na dan tekme pa 15 evrov. Govorimo o stojiščih, ne o tribuni, za katero je vstopnica 30 evrov. Še manj o VIP-u, kjer je vstopnica 150 evrov. Predsednik republike, ki ima, predvidevamo, VIP-vstopnico in ob njej še zastavo, je izjema. Pride z zastavo, dajo mu pa VIP …

V Podkorenu tako slovenska zastava, ki velja kot vstopnica, postane blago in – kot pravijo ekonomisti – dobi menjalno vrednost. Zastava kot blago velja natančno 15 evrov, kar je dobro vedeti. Ko bo po skorajšnjem sesutju civilizacije prišlo do ponovne vzpostavitve blagovne menjave, boste dobili za slovensko zastavo blaga v vrednosti petnajst evrov … Po današnjih cenah prehrambnih izdelkov si boste lahko z zastavo po kataklizmi sestavili kar lepo potrošniško košarico. Dvanajst kilogramov krompirja, recimo. Mora pa biti zastava višja kot 60 centimetrov.

Zanimivo, da transformaciji iz simbola v blago ne sledijo preostali simboli slovenske državnosti. Himna, recimo … Povsem jasno je, da bi Zdravljica na Evroviziji prinesla Sloveniji zmago in da bi bil grb na tekaških copatih in trenirkah oblikovalski presežek … In tako naprej in tako nazaj.

Ampak vse to so trivialnosti, ki nimajo nobene zveze z resničnimi razlogi eksperimenta z vitranško zastavo. Ko se razmišljujoči vpraša, čemu bi se organizatorji odrekli petnajstim evrom, ki jih izgubijo z vsako zastavo, ne najde pravega razloga. Razen seveda domoljubja. Podobno usekani poskusi so bili že prej. Nekoč je ena političnih opcij predlagala, da bi država podarila zastavo vsakemu paru, ki se poroči; pa so potem zaradi grozečega skrunjenja zastave ob ločitvi predlog preklicali.

Manj vstopnic za več zastav korenini v isti prsti. Zasuti televizijske kadre s slovenskimi zastavami in s tem pokazati tujini, da tod živimo bogaboječi, ki nam je zastava pomemben in sveti simbol. Domoljubna patetika, ki se zgleduje po podobnih vzorih z one strani luže. Tam je zastava prav tako malikovana in potem s toliko večjo strastjo omadeževana po državah tretjega sveta, ki jim je dovolj svetovnega hegemonizma.
Tako je tudi pri nas kranjskogorsko umetno spodbujanje domoljubja v bolečem nasprotju s prakso, po kateri ob praznikih vedno manj ljudi izobeša zastave … kajti spoštovanje zastave mora biti obojestransko. Ko državljan pokaže spoštovanje do države z izobešanjem zastave, se pričakuje, da vsaj kdaj pa kdaj, pa čeprav za trenutek, tudi država pokaže spoštovanje do državljana. Tako pa lahko za dan državnosti izobesimo ali zastavo ali pa kranjskogorsko vstopnico za 15 evrov, pa bo odnos države do državljanov identičen …

Pred leti je ena tujih pivovarn na tekmi Zlate lisice v Mariboru ob vstopnici vsakemu obiskovalcu podarila še čepico. Na čepici je bil seveda logotip pivovarne. Dve uri prenosa je kamera nudila pivovarni brezplačno reklamo, ko so se – kamor je segel pogled – širile zelene pivovarniške kapice. Pozneje so menda takšno reklamiranje prepovedali. Ker je neetično.
Letos bodo cilj v Podkorenu prekrivale slovenske zastave. Kamor koli seže pogled. Hvala bogu sta Hadalin in Kranjec odlična, tako da bo manipulacija nekaj znosnejša.

Naprej zastava slave