Valcárcel, sodelavec priznane švicarske arhitekturne pisarne Herzog & de Meuron v Baslu, je zmagal na natečaju pod okriljem platforme Future Architecture. V svojem projektu je grad Fužine interpretiral kot rezultat nalaganja različnih plasti, različnih arhitektur, ki so ga preoblikovale, zgodovine, elementov in različnih dejavnosti. Vse to je oblikovalo in spreminjalo tako videz zgradbe kot njeno povezanost z okolico.

Future Architecture je prva vseevropska platforma za arhitekturo, ki jo je ustanovil Matevž Čelik in jo vodi Muzej za arhitekturo in oblikovanje. Platforma povezuje mlade talente v arhitekturi z vodilnimi evropskimi arhitekturnimi muzeji, bienali, galerijami, založbami in festivali. Foto: MAO

Intervencijo si je Valcárcel zamislil kot dodajanje nove plasti časa, a brez pregrobega poseganja v podobo grajske stavbe in njeno zgodovino. Želi si, so zapisali v MAO, da bi bila njegova intervencija v dialogu s prejšnjimi plastmi, obenem pa bi omogočila optimalen izkoristek dvorišča.

Za vroče mesece v letu so nameščena senčila, zaščitne zavese za hodnike ob dvorišču in nekaj premičnih elementov: ozelenitev in pohištvo.

Svoj pristop Valcárcel pojasni s primerom iz domovine: "Po zaslugi Alda Rossija je Velika mošeja v Córdobi bolj zanimiva kot Alhambra v Granadi, zaradi njene rabe in oblike, ki se je v primerjavi s fosilnim in trajnim značajem Alhambre stalno spreminjala."

Prenova je morala upoštevati vse bolj pripekajočo vročino poletnih mesecev. Foto: MAO


Kreativni sejem v oazi zelenja pred gradom Fužine

Nagrajena tudi slovenski in japonski predlog
Na mednarodni natečaj, ki ga je direktor MAO in vodja platforme Future Architecture Matevž Čelik tematsko povezal z razstavo Prenavljamo!!!, je prispelo deset predlogov posameznikov in kolektivov za prenovo dvorišča. Čelik je bil z izkupičkom natečaja zadovoljen: "Cilj tekmovanja je bil ustvariti novo vzdušje na dvorišču, ustvariti prostore, na katerih se počutimo zaščitene, se lahko skrijemo pred soncem, hkrati pa prostore, kjer se kaj dogaja. Predlog nas je navdušil, ker so te točke, kot si jih je zamislil zmagovalec, fleksibilne: lahko jih premikamo in jih postavimo na različne kotičke dvorišča."

Strokovna žirija, ki jo je vodil koordinator platforme Milan Dinevski, je v sodelovanju z Zavodom za varstvo kulturne dediščine Slovenije nagradila tri predloge in izbrala zmagovalca. Poleg zmagovalca je nagrado prejel še PAN-PROJECTS, japonski arhitekturni dvojec, ki deluje na Danskem; zanimalo ju je predvsem ustvarjanje dinamičnosti v razpoložljivem prostoru, zato sta si zamislila več vzdolžnih vrvi čez dvorišče, ki bi se jih dalo preobraziti v površino.

Tretji nagrajeni predlog je podpisalo slovensko društvo Idrija 2020; izhajal je iz koncepta "mikroarhitekture" in na sodoben način reinterpretiral modularnost ikoničnega kioska K67.

Nagrajeni arhitekti so sodelovali v javnem pogovoru na večer odprtja, vseh deset predlogov za prenovo pa je mogoče preučiti na spremljajoči razstavi, ki je na ogled do 20. oktobra.

V gornjem posnetku lahko sami prisluhnete Valcárcelovi razlagi ideje za prostor. "Moj predlog temelji na zgodovini stavbe. Razumel sem jo kot zbirko plasti, dodajanje informacij skozi zgodovino, prejšnje prenove. Želel sem dodati novo plast informacij, preprosto in krhko plast, ki je v nasprotju z mogočno stavbo, plast, ki lahko ustvari novo vzdušje ter razširi namembnost stavbe."