Zgodba filma Tovor je postavljena v leto 1999, ko Nato bombardira Srbijo. Foto: LIFFe

Režiserja je v filmu zanimal predvsem položaj voznika tovornjaka Vlade malega človeka znotraj velike mašinerije.

V enaki meri, kot je Tovor protisrbski film, je tudi protibošnjaški, protihrvaški in tako dalje. Njegova osrednja tema je odgovornost, in dokler se bo na tem območju skušalo zanikati ali relativizirati odgovornost, ne bo Tovor ustrezal nobeni oblasti in bo vedno proti.

Leon Lučev

Skozi pusto sivo pokrajino v Beograd
Zgodba filma Tovor je postavljena v leto 1999, ko Nato bombardira Srbijo. Glavonić v filmu subtilno riše portret Vlade, ki mora v času Natovega bombardiranja Srbije skozi pusto sivo pokrajino v Beograd pripeljati neznani tovor.

Premierno je bil film predstavljen v sekciji Štirinajst dni režiserjev festivala v Cannesu. "Svojevrsten film ceste, ki prekine dvajsetletni molk o enem najgrozovitejših zločinov srbske vojske na Kosovu ter prikaže moralno in družbeno breme vojne, ki ga je neka generacija tiho odložila na ramena svojih otrok," so film opisali v Kinodvoru, kjer bo nocoj po premieri sledil pogovor z režiserjem in glavnim igralcem.

Tišina, ki traja že 20 let
Film je rezultat režiserjevega dolgoletnega raziskovanja ene najmračnejših epizod na območju nekdanje Jugoslavije. Režiser Glavonić je na vprašanje, ali ga bolj vznemirja, da so se ti zločini zgodili ali da se o njih molči, odgovoril: "Predvsem tišina, ki traja že 20 let, in radovednost sta me spodbudila, da raziščem te dogodke in o njih spregovorim skozi film. Idejo za Tovor sem dobil leta 2009, ko sem prebral dva članka in takrat prvič slišal za množično grobišče le nekaj deset kilometrov od mojega doma. Želel sem izvedeti več. Bil sem šokiran, še bolj pa me je presenetilo, da mi nihče ni znal o tem povedati kaj več."

Ekipa filma na rdeči preprogi pred premiero na sarajevskem filmskem festivalu. Foto: Sarajevski filmski festival

Režiser je ob raziskovanju teme naletel na množico gradiva in tako je o omenjenih dogodkih posnel tudi dokumentarni film Globina dva. V celovečercu pa ga je bolj zanimala zgodba voznika Vlade. "Zanimal me je položaj malega človeka znotraj velike mašinerije. Skozi voznika tovornjaka sem želel prikazati širino in globino propada ne le ene države, ampak celotne družbe in propada človeškosti v ljudeh. Tovor je tako triler kot drama, film ceste, epoha in vojni film," je še povedal avtor filma.

Morda najtežja vloga za Lučeva
Lučev je lansko poletje na filmskem festivalu Sarajevu za svojo vlogo dobil nagrado za najboljšega igralca. Zanj je Tovor morda najtežji film, kar jih je kdaj posnel, je povedal v Sarajevu. Stične točke vidi celo med likoma Vlade in rudarja Alije v filmu Hanne Slak. "Tema je enaka, le motivacija obeh moških je različna. Vlada žene naprej zavest, da mora poskrbeti za svojo ženo in sina, Alija pa se mora soočiti z več desetletij staro resnico, s katero se družba ni hotela soočiti. Zdaj je na umetnike padla odgovornost, da odkopavajo trupla namesto oblasti, ki bi morale že davno razglasiti, da je šlo za zločin."

Zmedeni in demoralizirani posameznik
Na lanskem ljubljanskem filmskem festivalu Liffe je Tovor prejel drugo posebno omembo žirije. Direktor festivala Simon Popek je o filmu za Ekran povedal: "Tovor je predvsem film o Srbiji, obubožani in ponižani pod sankcijami, kjer zmedeni in demoralizirani posameznik ni več prepričan, ali je zmožen reševati lastno moralno pozicijo." Za koprodukcijo so moči združile Srbija, Iran, Francija, Hrvaška in Katar.

Tovor ‒ napovednik