Zmagovalni film letošnjih Ensorjevih nagrad je bil Wil, zgodba o prijateljih, ki delata kot policista v Antwerpnu med drugo svetovno vojno. Dobil je sedem ensorjev, tudi za igralca v glavni (Stef Aerts, na fotografiji) in stranski (Jan Bijvoet) vlogi. Foto: IMDb
Zmagovalni film letošnjih Ensorjevih nagrad je bil Wil, zgodba o prijateljih, ki delata kot policista v Antwerpnu med drugo svetovno vojno. Dobil je sedem ensorjev, tudi za igralca v glavni (Stef Aerts, na fotografiji) in stranski (Jan Bijvoet) vlogi. Foto: IMDb

Po sobotni podelitvi letošnjih Ensorjevih nagrad nekateri že pozivajo, da bi spet vpeljali prejšnji format ločenih kategorij za najboljše igralke in igralce v glavnih in stranskih vlogah. "Mislim, da bi morali novi sistem začasno ukiniti in poiskati nov pristop," je za javno televizijo VRT komentiral igralec Aimé Claeys, dobitnik nagrade za najboljšo glavno vlogo v TV-seriji 1985. "Čisto enako število žensk je, ki si enako zaslužijo take nagrade. Ampak sistem še ne deluje."

Med serijami je bila z desetimi nagradami nesporna zmagovalka nadaljevanka 1985, ki je nagradi za najboljša igralca v glavni in stranski vlogi prinesla Aiméju Claeysu in Tomu Vermeiru. Foto: IMDb
Med serijami je bila z desetimi nagradami nesporna zmagovalka nadaljevanka 1985, ki je nagradi za najboljša igralca v glavni in stranski vlogi prinesla Aiméju Claeysu in Tomu Vermeiru. Foto: IMDb

Ta javna debata je aktualna, odkar je več nagrad v zabavni industriji ukinilo moške in ženske kategorije ter vse nominirance in nominiranke združilo v skupne kategorije. Glasbene nagrade brit so na primer "moške" in "ženske" kategorije leta 2021 ukinile zato, ker nebinarni ljudje ne spadajo v nobenega od teh predalčkov. Sledile so javne kritike, ker so bili že naslednje leto za "najboljši nastop" nominirani samo moški izvajalci.

Pred svojim časom?
Na letošnji podelitvi Ensorjevih nagrad v Ostendu je igralec Stef Aerts komentiral, da so bile nevtralne kategorije najverjetneje vpeljane "z dobrim namenom", a prekmalu, saj ne upoštevajo ovir, s katerimi se še vedno spopadajo ženske v filmski industriji. Kot primer je navedel "zelo različne vloge", ki jih scenaristi pišejo za moške in za ženske. "Ko se bo to spremenilo, lahko morda sledijo tudi kategorije na podelitvah nagrad. Zdaj pa je po mojem mnenju še malo prezgodaj."

Trenutno smo namreč priča temu, da spolno nevtralne kategorije nagrad "brcnejo v temo", je komentiral Aerts, ki je osvojil nagrado za najboljšo stransko vlogo v filmu Wil. "Nesmisel je, da ni na zmagovalnem odru nobenih žensk."

V odštevanju do podelitve so bile igralke nosilke polovice nominacij v igralskih kategorijah. "S tem smo zelo zadovoljni, čeprav bi v končnem rezultatu lahko bilo več raznolikosti," je za VRT komentiral Wim Vanseveren, predsednik Akademije, v kateri glasujejo strokovnjaki flamskega avdiovizualnega sektorja. Po njegovih besedah je 55 odstotkov članov Akademije moškega spola, ne ve pa, kolikšen delež članov in članic je izkoristil svojo glasovalno pravico.

Vanseveren svari pred prenagljenimi sklepi, povezanimi z letošnjimi nagradami. "Ne moremo trditi, da spolno nevtralne nagrade vedno pripeljejo do take situacije." Tudi letos bodo, tako kot vsako leto, opravili "temeljit pretres" nagrad: "Letošnje leto ne bo nobena izjema. Tega bi se radi lotili brez predsodkov ter do ugotovitev prišli na podlagi dejstev in številk."

Ensorji letos niso prvič tarča kritik zaradi ukinjanja moških in ženskih kategorij. Lani je igralka Veerle Baetens (spomnimo se je iz drame Alabama Monroe) v intervjuju za filmsko revijo Fade to Her pojasnila, kaj je po njenem mnenju s to delitvijo narobe. "Lani smo imeli flamske filmske nagrade in sklenili so uvesti spolno nevtralne nagrade. Nominirali so štiri moške in štiri ženske, nagrade pa so podelili vsem štirim moškim, ker so njihovi liki veliko bolj zanimivi, bolj eksotični. Lahko imajo napake, lahko so umazani, lahko so vse, kar ženske še vedno ne morejo biti."