Festivalske nagrade so podelili v soboto, žirija pa je Odpuščanje označila za "zaokrožen, pametno narejen, prepričljiv in zanimiv film", so sporočili s Slovenskega filmskega centra (SFC).

Festival Dokufest vsako leto na improviziranih prizoriščih v starem jedru Prizrena gosti okrog 200 filmov z vsega sveta. Na fotografiji je Marija Zidar z letošnjo glavno nagrado. Foto: Dokufest
Festival Dokufest vsako leto na improviziranih prizoriščih v starem jedru Prizrena gosti okrog 200 filmov z vsega sveta. Na fotografiji je Marija Zidar z letošnjo glavno nagrado. Foto: Dokufest

Pri ustvarjanju dokumentarnih filmov nekatere teme zahtevajo obravnavo in pristop, ki sta težja in morata biti bolj rahločutna kot pri drugih temah. V Odpuščanju je Marija Zidar poskusila in uspela tako videti kot prikazati celotno sliko krvnega maščevanja in poskusov sprave med družinama, zakoreninjenima v starodavnih rodovnih zakonih, ki veljajo v odmaknjenem goratem predelu severne Albanije.

iz utemeljitve žirije

Observacijski dokumentarec Odpuščanje je bil na festivalu prikazan v glavni tekmovalni sekciji festivala Balkan Dox, svetovno premiero pa je konec aprila doživel na dokumentarnem festivalu CPH:DOX v Københavnu. Režiserka ga je s kosovskim direktorjem fotografije in koproducentom Latifom Hasollijem v obdobju petih let snemala v Albaniji.

Sprava in maščevanje v albanskem kanonu
Film pripoveduje zgodbo o poskusu sprave med dvema družinama v odmaknjenem albanskem visokogorju, v katerem je bilo po večletnem sporu umorjeno 18-letno dekle. Čeprav je morilec – očetov bratranec – v zaporu, pa se dekletov oče spoprijema s pritiski tako tradicionalnega okolja kot sodobnega mediatorja iz prestolnice; morilčevi družini kot kristjan, naj bi ne samo odpustil, temveč se z njo spravil – v skladu z zdaj že napol pozabljenim kanonom, albanskim plemenskim zakonom, ki je od družine žrtve zahteval ali maščevanje ali spravo.

Brez poenostavljenih odgovorov
Žirija, ki so jo sestavljali Marko Stojiljković, Norika Sefa in Ivan Ramljak, je v utemeljitvi nagrade zapisala, da pri ustvarjanju dokumentarcev nekatere teme zahtevajo obravnavo in pristop, ki sta težja in morata biti rahločutnejša kot pri drugih temah: "V Odpuščanju je Marija Zidar poskusila in uspela tako videti kot prikazati celotno sliko krvnega maščevanja in poskusov sprave med družinama, zakoreninjenima v starodavnih rodovnih zakonih, ki veljajo v odmaknjenem goratem predelu severne Albanije."

V Sloveniji bo film prvič na ogled na festivalu Dokudoc v soboto, 18. 9. 2021, v Lutkovnem gledališču Maribor.

"V filmu je zavzela perspektivo tako notranjega kot zunanjega opazovalca; njen pogled na temo in vpletene protagoniste je izjemno rahločuten in etičen, zato protagonisti delujejo kot kompleksni in razdelani liki, ne da bi pri tem izgubili svojo pristnost ali dajali najmanjši vtis izkoriščanosti. Prek vizualne privlačnosti lepih, a neizprosnih gora se družbena krajina gladko in domiselno povezuje z naravno, zaradi česar je Odpuščanje zaokrožen, pametno narejen, prepričljiv in zanimiv film, ki je pomemben tako na formalni kot na vsebinski ravni," še piše v utemeljitvi.

Revija Business Doc Europe je o Odpuščanju zapisala:
Revija Business Doc Europe je o Odpuščanju zapisala: "Režiserka v filmu prikazuje globoko patriarhalno družbo, v kateri glasovi žensk niso slišani, medtem ko moški razpravljajo o možnostih sprave v konfliktu med dvema družinama, v katerem je izgubilo življenje mlado dekle." Foto: Produkcijska hiša Vertigo
Naslednja postaja na festivalski poti Odpuščanja je sloviti sarajevski filmski festival. Foto: Dokufest
Naslednja postaja na festivalski poti Odpuščanja je sloviti sarajevski filmski festival. Foto: Dokufest

Sad dela umetnikov iz štirih držav
Celovečerec Odpuščanje je nastal pod okriljem produkcijske hiše Vertigo (producent je Danijel Hočevar, pridružena producentka Katja Lenarčič), s kosovskimi, srbskimi in črnogorskimi koproducenti in drugimi podporniki. Koproducent filma je tudi RTV Slovenija.

Kot montažer je pri njem sodeloval Uroš Maksimović, so-montažerka je bila Mariana Kozakova, za zvok so skrbeli Miloš Drobnjaković, Julij Zornik in Jovo Kljajić, skladatelj glasbe je bil Dimitrije Vasiljević, kolorist pa Teo Rižnar.

Naslednja postaja: Sarajevo
Dokumentarec bo v naslednjih dneh prikazan tudi na sarajevskem filmskem festivalu, kjer se bo v tekmovalni sekciji dokumentarnih filmov potegoval za dve nagradi: srce Sarajeva in posebno nagrado za promocijo enakosti spolov.

Festivalsko pot bo film avgusta nadaljeval v Severni Makedoniji na festivalu Makedox, novembra pa na filmskem festivalu v Sydneyju.