"Ne gledam jih. Pa sem se potrudil, veste," je režiser modernih klasik Pobesneli bik, Taksist in Dobri fantje pred kratkim dejal za revijo Empire. "Ampak to niso filmi."

Ali ne bi bilo morda še bolj presenetljivo, če bi se Martin Scorsese izkazal za silnega oboževalca Aquamana? Foto: AP
Ali ne bi bilo morda še bolj presenetljivo, če bi se Martin Scorsese izkazal za silnega oboževalca Aquamana? Foto: AP

Svoje stališče je pojasnil takole: "Čeprav so dobro narejeni in igralci v njih dajejo od sebe največ, kar je v takšnih okoliščinah mogoče, take spektakle vidim kot tematske parke. To ni filmska umetnost, s katero skušajo človeška bitja posredovati čustvene in psihološke izkušnje drugim človeškim bitjem".

Kinoobčinstva sicer Scorsesejevega mnenja očitno ne delijo – spektakel Maščevalci: Zaključek je letos z globalnim zaslužkom 2,8 milijarde dolarjev postal najdonosnejši film v zgodovini (če upoštevamo inflacijo, je sicer šele na petem mestu lestvice). Na lestvici najdonosnejših tridesetih filmov je kar osem takšnih, ki so nastali pod okriljem studia Marvel (če inflacije ne upoštevamo).

"Tudi Hitchcock ni dobil oskarja"
Direktor Marvela Kevin Feige je že lani svoje filme branil pred tipom kritik, kakršno je zdaj ubesedil Scorsese – prepričan je, da to, da filmi o superjunakih praviloma ne dobivajo pomembnih filmskih nagrad, ni indic njihovega pomanjkanja kakovosti ali ambicij. "Morda je lahko zamahniti z roko ob posebnih učinkih, letečih junakih in milijardnih zaslužkih," je pripomnil Feige. "Najbrž je lahko reči, da smo bili na neki način že nagrajeni. [Alfred] Hitchcock ni nikoli dobil oskarja za režijo – nagrade so torej fine, a ne pomenijo ničesar. Veliko raje sem v prostoru, polnem angažiranih oboževalcev."

Scorsesejev novi film, gangsterska drama Irec (The Irishman), je po premieri na Newyorškem filmskem festivalu naletel na večinoma pozitivno recepcijo. Kritiki so bili deljenih mnenj predvsem okrog upravičenosti in prepričljivosti posebnih učinkov, s katerimi je pomladil svoje igralce.

Scorsese je v Ircu sicer uporabil posebne učinke, a na popolnoma drugačen način kot filmi o superjunakih. Nekateri njegovo digitalno
Scorsese je v Ircu sicer uporabil posebne učinke, a na popolnoma drugačen način kot filmi o superjunakih. Nekateri njegovo digitalno "pomlajevanje" De Nira, Pacina in kolegov hvalijo, drugim se zdi srhljivo in nenaravno. Foto: IMDb

Medtem ko čakamo, da Irec pride v Netflixov katalog (film je namreč produciral ponudnik pretočnih vsebin), pa po kinematografih že straši Joker, revizionistična interpretacija enega najslavnejših junakov iz stripov DC Comics. Marsikomu ni ušlo, da si film po estetski plati veliko izposoja od Scorsesejevih zgodnejših del, predvsem od King of Comedy (1983).

Moraš res videti vse, da bi razumel njihovo bistvo?
Med prvimi, ki so se odzvali na Scorsesejevo izjavo, je bil James Gunn, režiser Varuhov galaksije, producent pri Maščevalcih in nasploh ena od ključnih osebnosti v svetu stripovskih filmov. "Martin Scorsese je eden od mojih najljubših petih živečih filmskih režiserjev," je tvitnil. "Ogorčen sem bil, ko so ljudje protestirali proti Zadnji Kristusovi skušnjavi, ne da bi film sploh videli. Žalosti me, da zdaj on moje filme presoja na enak način."