Ekstaza je eden najpomembnejših češkoslovaških filmov 30. let prejšnjega stoletja. Gustav Machatý v najspornejšem delu raziskuje temo erotične želje, ki je bila uporabljena že v njegovem Erotikonu (1929). Sledi mladoporočenki Evi (Hedy Lamarr), ki se prvič zaljubi, a ne v svojega starejšega moža Emila (Zvonimir Rogoz), ampak v mladega inženirja Adama (Aribert Mog). Hedy Kiesler, uveljavljajoča se igralka, ki je nastopila v vlogi Eve, je po zaslugi uspeha Ekstaze postala hollywoodska zvezda Hedy Lamarr. Foto: Slovenska kinoteka
Ekstaza je eden najpomembnejših češkoslovaških filmov 30. let prejšnjega stoletja. Gustav Machatý v najspornejšem delu raziskuje temo erotične želje, ki je bila uporabljena že v njegovem Erotikonu (1929). Sledi mladoporočenki Evi (Hedy Lamarr), ki se prvič zaljubi, a ne v svojega starejšega moža Emila (Zvonimir Rogoz), ampak v mladega inženirja Adama (Aribert Mog). Hedy Kiesler, uveljavljajoča se igralka, ki je nastopila v vlogi Eve, je po zaslugi uspeha Ekstaze postala hollywoodska zvezda Hedy Lamarr. Foto: Slovenska kinoteka

V okviru cikla bodo na ogled tako neme celovečerne klasike kot ljubiteljski animirani filmi.

"Film, ki ga prej sicer nisem poznal in je tudi poznavalacem filmske umetnosti precejšnja rariteta, je name naredil tako velik vtis, da sem se odločil, da zanj napišem novo glasbeno partituro," o Grehih ljubezni pove Andrej Goričar. Foto: Slovenska kinoteka

Prvi so nocoj na sporedu torej restavrirani Grehi ljubezni v režiji Karla Lamača s premierno izvedbo nove glasbe Andreja Goričarja, napisana za klavirski trio. "So filmi, ki nastanejo povsem tiho, nekega dne so tam in, glej, imajo mirno samozavest odličnega. To so Grehi ljubezni," je že v letu nastanka, 1929, o Lamačevem filmu zapisal Film Journal.

Pred nami se odvije dramatična zgodba o uspešnem podeželskem igralcu (Josef Rovensky), čigar življenje uničita gledališki angažma v velikem mestu in neobvladljiva ljubezen do veliko mlajše žene (Marcella Albani), ki je tudi igralka. Ker je film nem, ni bilo težav z zasedbo mednarodnih zvezd: štiri glavne vloge so bile zaupane Čehu, Italijanki, Nemcu in Francozu. Marcella Albani (1899–1959), ki je posnela več kot 50 filmov v svoji rodni Italiji in na tujem, igra lepo Sono, so zapisali pri Slovenski kinoteki.

"So nemi filmi, ki že sami v sebi nosijo 'glasbo' v obliki strukture, ritma, montaže ... Grehi ljubezni so prav gotovo tak film. Vsi ti elementi, ki se skrivajo v njem, so me tudi vodili pri pisanju nove glasbene partiture. To sem lahko oprl tudi na izrazito raznoliko zgodbo, ki sem jo, kljub njeni razgibanosti, ali pa ravno zato, z glasbenimi podtoni skušal povezati v celoto," je zapisal Goričar o glasbi za klavirski trio, ki jo bodo nocoj krstno izvajali on, violinistka Ana Mezgec in violončelist Milan Hudnik.

Film Kriažana zaznamujeta (pre)zapletena zgodba in zelo sugestivno vzdušje. Foto: Slovenska kinoteka
Film Kriažana zaznamujeta (pre)zapletena zgodba in zelo sugestivno vzdušje. Foto: Slovenska kinoteka

V četrtek bo na sporedu nemi celovečerec Križana (Boris Orlicky, 1921), priredba novele Jakuba Arbesa in eden najbolj sugestivnih filmov tistega časa, ki se ne izogiba živemu in nazornemu prikazovanju grozot srednjeevropskega antisemitizma 19. stoletja. Predvajan bo s posneto spremljavo češkega eksperimentalnega elektronskega dvojca Dizzcock & False Trance.

O maščevalnem gondoljerju
Dan pozneje bo v kinoteki na ogled nemi film Cigani (Karel Anton, 1921), priredba istoimenske novele najpomembnejšega pesnika češke romantike Karla Hyneka Mache. Gre za zgodbo o beneškem gondoljerju, ki ga želja po maščevanju zaradi onemogočene ljubezenske zveze vodi na Češko. Za glasbeno spremljavo v živo bosta poskrbeli Polona Janežič (klavir) in Jelena Ždrale (violina).

Zadnji dan bosta na sporedu dve češki nemi klasiki. Prva je Takšno je življenje (Carl Junghans, 1929), ki slovi po naturalističnih temah in inovativni rabi kamere. Film, ki ga je ob nastanku zasenčil prihod zvočnih filmov, je dolgo veljal za izgubljenega. Ko so našli izgubljene filmske kopije, so ga leta 1958 rekonstruirali, leta 2016 pa so ga pri Nacionalnem filmskem arhivu v Pragi digitalno restavrirali. Po zaslugi restavrirane različice, vključno z novo abstraktno spremljavo Jana Buriana mlajšega, je film vstopil v sodobno filmsko distribucijo.

Igor Ševčík je spadal v majhno skupino amaterskih filmskih ustvarjalcev, ki so v obdobju socialistične normalizacije postali profesionalci na podlagi svojih dosežkov. V Impresiji je uporabil totalno animacijo, kar pomeni, da je bila vsaka filmska sličica narisana na novo. Foto: Slovenska kinoteka
Igor Ševčík je spadal v majhno skupino amaterskih filmskih ustvarjalcev, ki so v obdobju socialistične normalizacije postali profesionalci na podlagi svojih dosežkov. V Impresiji je uporabil totalno animacijo, kar pomeni, da je bila vsaka filmska sličica narisana na novo. Foto: Slovenska kinoteka

Film, ki ga je papež obsodil kot nemoralnega
Gostovanje češkega filmskega arhiva bo zaključila Ekstaza iz leta 1932, eden najpomembnejših češkoslovaških filmov 30. let prejšnjega stoletja v režiji Gustava Machatyja, ki je temo erotične želje raziskoval že v Erotikonu (1929) z Ito Rino v glavni vlogi. Hedy Kiesler, uveljavljajoča se igralka, ki je v Ekstazi nastopila v glavni vlogi Eve, je po zaslugi uspeha tega filma postala hollywoodska zvezda Hedy Lamarr. Film je bil izvirno posnet v češki, nemški in francoski različici, od katerih je imela vsaka rahlo drugačno zasedbo.

Film je bil za svoje obdobje drzen in čuten: veliko prahu je dvignil na beneškem filmskem festivalu, kjer je Machatý prejel nagrado za najboljšega režiserja. Papež Pij XI. ga je istega leta obsodil kot pornografskega in polnega nemoralnih prilik.

Restavrirani film vsebuje prej izgubljene elemente, kot so popoln zvok začetne špice, nekateri zloglasni goli prizori in na novo rekonstruiran glasbeni finale.

Na ogled bo tudi devet amaterskih animiranih filmov, ki so nastali v obdobju od srede 30. do 90. let prejšnjega stoletja. Na Češkoslovaškem je bilo amatersko ustvarjanje filmov zelo razširjeno.

Češki strokovnjaki predstavijo svoje znanje
Ob uvodih v filme bo kurator filmske glasbe in zvoka pri Nacionalnem filmskem arhivu Jonaš Kucharsky spregovoril tudi o metodologiji restavriranja filmske dediščine na Češkem, Tomaš Hubaček, kurator programa amaterskih animiranih filmov, pa bo razložil njihovo politiko do ohranjanja in promoviranja domačih filmov.

Neme amaterske animirane filme bo v živo pospremil češki elektronik Hjörtur.