Badjurovo nagrado za življenjsko delo je prejel režiser Andrej Zdravič. Foto: Katja Goljat, Matjaž Rušt
Badjurovo nagrado za življenjsko delo je prejel režiser Andrej Zdravič. Foto: Katja Goljat, Matjaž Rušt

Režiser in filmski ustvarjalec Andrej Zdravič je Badjurovo nagrado prejel iz rok članov komisije Karpa Godine in Varje Močnik. Ta je poudarila, da so morali letos izbirati med precej relevantnimi kandidati v slovenski filmski pokrajini, po drugi strani pa je bilo delo komisije lahko, saj so na koncu izbrali "avtorja, za katerega vsi mislimo, da je prav vse svoje življenje srdito in silovito pridodajal slovenskemu filmu".

Zdravič se je v svojem govoru zahvalil za prejeto nagrado, ki jo obenem razume kot priznanje za "film, ki je svojstven, ki je drugačen od filmov, ki smo jih tipično navajeni gledati".

Začel se je 22. Festival slovenskega filma

Med drugim je letošnji Badjurov lavreat opozoril, da živimo v svetu, ki je "izven ravnotežja", ter ožigosal vrednote dobička in gospodarske rasti kot edinega vatla, po katerem se meri napredek, in škodljivih posledicah takšnega odnosa za okolje. Po njegovem prepričanju je prav umetnost " še edina redka duhovna hrana, ki nam ostaja, in umetnost je tista sila, ki lahko nudi od materialnih dobrin neobremenjen pogled na svet".

Direktorica Slovenskega filmskega centra Nataša Bučar pa je optimistično navedla nekatere mejnike, s katerimi se bo leto 2019 zapisalo kot prelomno za slovensko filmsko ustvarjalnost, v prvi vrsti s podelitvijo letošnjih Prešernovih nagrad prav trem filmarjem.

Poleg uspehov na mednarodnih festivalih je Bučarjeva izpostavila tudi dvig sredstev za Slovenski filmski center, ki letos "posluje z najvišjimi sredstvi v zadnjih desetih letih", ki pa so še vedno za polovico manjša od 11 milijonov evrov, kolikor naj bi država do leta 2022 namenila slovenskemu filmu.

Pevčev celovečerec Jaz sem Frenk

Otvoritveni film 22. Festivala slovenskega filma v Portorožu je celovečerec Metoda Pevca Jaz sem Frenk, ki gledalce opominja na pomembne vrednote v socializmu, ki jih je kapitalizem zamajal.

Do nedelje se bo nato zvrstilo 57 filmov, med katerimi je 11 svežih slovenskih celovečercev. Med celovečerci v letošnjem tekmovalnem programu je tudi nocojšnji otvoritveni film Jaz sem Frenk, v katerem so socialistične vrednote soočene s kapitalističnimi. Protagonista, ki mu vrednote, kot sta enakost in solidarnost, niso tuje, pa igra Janez Škof. Film je nastal pod okriljem produkcijske hiše Vertigo in v koprodukciji RTV Slovenija.

Direktorica festivala Jelka Stergel je ob 22. izvedbi dejala, da predstavlja letošnji festival premik, ki se je zgodil v slovenski filmski ustvarjalnosti in sega od socialne drame k političnemu trilerju, ki pa je še vedno socialno angažiran. Nekaj filmov v letošnjem programu po njenih besedah prinaša tudi subjektivni pristop v poetičnih dramah, ki jih zaznamujejo različni režijski pristopi in slogi.

Sorodna novica Slovenski film vabi v Portorož: od političnih trilerjev do poetičnih dram

Za vesne se bodo letos med igranimi celovečerci potegovali še filmi Korporacija v režiji Mateja Nahtigala, Vsi proti vsem Andreja Košaka, Polsestra v režiji Damjana Kozoleta, Človek s senco v režiji Eme Kugler, Oroslan Matjaža Ivanišina in Zgodbe iz kostanjevih gozdov v režiji Gregorja Božiča. V tekmovalnem programu so tudi štirje dokumentarci, in sicer Buča na vroči strehi sveta v režiji Nejca Sajeta in Jeffreyja Younga, Vprašanje identitete režiserke Sabrine Morena, Poj mi pesem Mirana Zupaniča in Hči Camorre Siniše Gačiča.

Tekmovalni program sestavlja še pet srednjemetražnih, osemnajst kratkih in trinajst študentskih filmov. Med srednjemetražnimi dokumentarnimi se za nagrade potegujejo tudi trije naslovi, nastali v produkciji dokumentarnega programa RTV Slovenija, ti so Švicarija Amirja Muratovića, Ivan in Karla Alme Lapajne in Slovenec po izbiri Aleša Verbiča.

MMCanaliza: Pred začetkom Festivala slovenskega filma, Jelka Stergel, Metod Pevec in Ana Jurc v živo

V preglednem programu bo na ogled 49 filmov, med temi dva filma, ki sta nastala v okviru dokumentarnega programa TV Slovenija: General Boroević Valentina Pečenka in Karmela, ki je nastal po scenariju in v režiji Marka Sosiča ter ob strokovnem sodelovanju Aleša Bergerja in Ludwiga Hartingerja. Posebno projekcijo bo doživel še en film, ustvarjen na TV Slovenija – Filmoljubje, 3. del: (Ne)vidni slovenski film.

Film odpira nov igrani celovečerec Metoda Pevca Jaz sem Frenk. Foto: Željko Stevanić/IFP
Film odpira nov igrani celovečerec Metoda Pevca Jaz sem Frenk. Foto: Željko Stevanić/IFP
Sorodna novica Badjurova nagrada za življenjsko delo v roke Andreja Zdraviča

Ogledati si bo mogoče še srednjemetražni dokumentarni film Tomos: Narejeno v Jugoslaviji avtorice Nataše Mihelič in režiserja Petra Lebana. Film je nastal v Regionalnem RTV centru Koper/Capodistria. V koprodukciji z dokumentarnim oddelkom RTV-ja pa sta nastala še dva filma iz preglednega programa, Naš Triglav in Kameleoni – Beatlesi nekdanje Jugoslavije.

Jelka Stergel je ob predstavitvi programa pohvalila uspešnost slovenskih producentov pri manjšinskih slovenskih mednarodnih produkcijah, kar se v tekmovalnem programu festivala odraža z osmimi celovečernimi in dvema kratkima filmoma.

Jaz sem Frenk (produkcijska hiša Vertigo) je po petih letih novi igrani celovečerec Metoda Pevca, z Janezom Škofom v glavni vlogi. V zgodbi se zaradi milijona evrov nepojasnjenega izvora neusmiljeno spreta brata. Foto: Željko Stevanić/IFP
Jaz sem Frenk (produkcijska hiša Vertigo) je po petih letih novi igrani celovečerec Metoda Pevca, z Janezom Škofom v glavni vlogi. V zgodbi se zaradi milijona evrov nepojasnjenega izvora neusmiljeno spreta brata. Foto: Željko Stevanić/IFP

Festival bo v nedeljo sklenila slovesna podelitev več kot 20 nagrad za film vesna, ki si jo bo v mogoče v neposrednem prenosu ogledati tudi na 1. programu Televizije Slovenija.

Pogovore z ustvarjalci filmov iz tekmovalnega programa bo prek spleta v živo prenašala Akademska televizija - AKTV, novost letošnje izdaje pa je, da si bo nedeljsko podelitev nagrad mogoče ogledati v neposrednem prenosu Televizije Slovenija.

Tudi letos močan produkcijski pečat na festivalu pušča RTV Slovenija. Med drugim so v njeni koprodukciji nastali: filmi Igor in Rosa (producent Casablanca), Jaz sem Frenk in Polsestra (Vertigo), Liliana (ZVVIKS). Bik (Bojan Labovič), Vprašanje identitete (Bela filma), Tako zraste … Metulj (Invida), Zgodbe iz kostanjevih gozdov (Nosorigi), Naš Triglav (Sever&Sever), Buča na vroči strehi sveta (Strup produkcija), Kameleoni – Beatlesi nekdanje Jugoslavije (Astral), Ledena kraljica (S. Arkadena), Korporacija (Lignit film), Potop (Enabanda) in Vsi proti vsem (Blade produkcija). V produkciji Televizije Slovenija so nastali tudi dokumentarci Švicarija, Ivan in Karla in Slovenec po izbiri.

Prva enajsterica Festivala slovenskega filma
Začenja se portoroški filmski festival