Foto: BoBo
Foto: BoBo

V Kinu Komuna sicer te dni poteka okrnjen Festival slovenskega filma.

Kdo je ustavil slovenski film?
Za začetek so predvajali kratki film Kdo je ustavil slovenski film?. Odgovoriti so poskušali skupaj in vsak posebej. Režiser Metod Pevec je povedal, da so se zbrali, ker so že več mesecev brez dela in dohodkov. Poudaril je, da je program za letošnje leto kljub lani objavljenemu razpisu pod nepojasnjenim embargom, onemogočeni so vsi koprodukcijski dogovori in kandidature na mednarodnih razpisih.

Ni mogoče zaobiti absurdnega birokratskega hrošča, ki je subvencije v slovenski film spremenil v investicije, s tem pa je vsak slovenski film postal podoben neki peti, tretji razvojni osi.

Metod Pevec

Režiserka Urša Menart se je vprašala, kako se je to lahko zgodilo, ali v državi obstajajo zakoni, ki jih ta ne izpolnjuje, ali je Slovenski filmski center (SFC) storil vse, kar je bilo v njegovi moči, prav tako ministrstvo za kulturo, ki je že večkrat napovedalo nemotena izplačila zapadlih obveznosti, in ali je ministrstvo za finance dalo vsa potrebna soglasja.

Absurdni birokratski hrošč
Po Pevčevih besedah na to vprašanje ni preprostega odgovora, ker ni mogoče zaobiti "absurdnega birokratskega hrošča", ki je subvencije v slovenski film spremenil v investicije, s tem pa je vsak slovenski film postal podoben "neki peti, tretji razvojni osi" in mora skozi isti birokratski proces: od SFC-ja na ministrstvo za kulturo, od tam na ministrstvo za finance in od tam na sejo vlade.

Na dnevni red vladne seje ga mora uvrstiti vladni odbor za državno ureditev in javne zadeve, zato so se filmarji vprašali, kdo je predsednik tega odbora, v predalu katerega so ostala filmska gradiva ter neizplačani honorarji avtorjem. Odgovor je bil minister za notranje zadeve Aleš Hojs.

Filmarji menijo, da je občinstvo tisto, ki odloča, kakšne filme in tematike si želi, kar po njihovi oceni potrjujejo tudi številke o gledanosti nekaterih del v kinodvoranah in na televiziji ter uvrstitve na filmske festivale, od koder so se nekateri filmi vrnili z nagradami. Poudarili so tudi, da noben slovenski film ni ustvarjen le s slovenskimi sredstvi, temveč jih pridobivajo po vsej Evropi. Ta mreža sodelovanj je zdaj pretrgana, producenti v tujini pa po njihovih besedah ne razumejo, zakaj nimajo sredstev.

"Ne pozabimo, da je že prva vlada Lojzeta Peterleta ukinila Viba film, in dejansko so vsi po vrsti pripravljali pogoje, da je aktualna vlada zaprla pipo do konca."

Miran Zupanič

Režiser Miran Zupanič, ki že več let spremlja slovensko kulturno politiko, je presodil, da slovenskega filma ni ustavil Hojs, ampak politični razred, ki že skoraj 30 let vodi državo. "Ne pozabimo, da je že prva vlada Lojzeta Peterleta ukinila Viba film, in dejansko so vsi po vrsti pripravljali pogoje, da je aktualna vlada zaprla pipo do konca."

Razpršitev virov financiranja na več segmentov
Bistveno pri tem se Zupaniču zdi, da filmskemu področju niso zagotovili finančne in s tem programske in siceršnje avtonomije. Če bi razpršili vire financiranja na več segmentov, kar je običajno v evropskem kulturnem prostoru, potem delež državne moči nad tem področjem po njegovih besedah ne bi bil tako velik. Pevec pa je ob tem dodal, da "niso delali režimsko servilnih filmov" in da "bodo ostali avtorsko suvereni".

Kot so spomnili filmarji, je odbor DZ-ja za kulturo pred dvema letoma brez glasu proti sprejel sklep o povišanju sredstev za film na 11 milijonov evrov. Zato nameravajo vztrajati pri zahtevi, da se ta obljuba uresniči za popolno revitalizacijo slovenskega filma, ki se prav tako spopada s covidkrizo. Poleg tega pa zahtevajo še sprostitev denarnega toka, da bo SFC lahko izpolnjeval pogodbene obveznosti, ter debirokratizacijo filmskega ustvarjanja in njenega financiranja.

Kdo je ustavil slovenski film?