Foto: EPA
Foto: EPA

Zveza ameriških scenaristov (Writers Guild of AmericaWGA) si prizadeva omejiti uporabo umetne inteligence pri pisanju filmskih in televizijskih scenarijev. Hollywoodski studii, ki se borijo za dobičkonosnost platform pretakanja in se obenem spopadajo z vse manjšimi prihodki od oglaševanja, pa pravijo, da bodo odprti za razpravo o novih tehnologijah le enkrat letno.

Spor glede umetne inteligence je eno od številnih vprašanj, zaradi katerih so hollywoodski filmski in televizijski pisci v ponedeljek stavkali in zagnali prvo prekinitev dela v zadnjih petnajstih letih, poroča Reuters.

Sorodna novica WEF: V petih letih bo izginilo več milijonov delovnih mest

Čeprav je to le ena od pogajalskih točk WGA-ja, od katerih se številne osredotočajo na zvišanje finančnih nadomestil v dobi pretakanja, bo razprava o vlogi umetne inteligence v ustvarjalnem procesu določala prihodnost zabavne industrije v prihodnjih desetletjih.

Scenarist John August, član pogajalskega odbora WGA-ja, je dejal, da imajo pisci dva pomisleka glede umetne inteligence. "Nočemo, da bi jih naš material hranil, prav tako ne želimo popravljati njihovih površnih prvih osnutkov," je dejal.

Sorodna novica ChatGPT: "Če je bilo prej potrebnih pet ljudi za neko delo, bosta zdaj dva ali eden"

Gre za hitro rastočo, večplastno tehnologijo, ki je preplavila svetovno industrijo. V Hollywoodu umetna inteligenca trenutno pomaga izbrisati gube z obraza starajočega se igralca, "izpere" igralčevo preklinjanje in pomaga risati kratke animirane filme. Nekateri pisci pa že tudi eksperimentirajo z ustvarjanjem scenarijev.

"Zdi se, da je težava v tem, da smo mislili, da je ustvarjalnost sama po sebi zadnji branik, črta v pesku, ki bi preprečila, da bi stroji nadomestili delo nekoga," je dejal Mike Seymour, soustanovitelj laboratorija Motus na univerzi v Sydneyju, ki ima izkušnje z vizualnimi učinki in umetno inteligenco.

Konec "fenomena praznega lista papirja"?
Umetna inteligenca lahko avtorjem pomaga razbliniti "fenomen praznega lista papirja", je dejal Seymour, in je dobra v tem, kar opisuje kot "pantomimo" ali ustvarjanje neposrednega, odkritega dialoga, čeprav nima večdimenzionalnosti.

Nora Ephron, hollywoodska scenaristka in režiserka, ki se je med drugim podpisala pod filma Ko je Harry srečal Sally in Romanca v Seattlu. Foto: EPA
Nora Ephron, hollywoodska scenaristka in režiserka, ki se je med drugim podpisala pod filma Ko je Harry srečal Sally in Romanca v Seattlu. Foto: EPA

"Prav tako ne trdim, da bo umetna inteligenca postala superinteligentna in ustvarila Državljana Kana," je dejal Seymour. Scenaristi se bojijo, da bodo postavljeni na stranski tir ali drugače prikrajšani.

"Umetna inteligenca izbruha popačeno delo," je za Reuters opisal scenarist Warren Leight. "Namesto da bi vas najeli, da naredite prvi osnutek, vas studii najamejo, da naredite drugi osnutek, kar je slabše plačano. To želimo zatreti v kali."

Sindikat je predlagal, da se gradivo, ki ga ustvari sistem umetne inteligence, kot je ChatGPT, ne more šteti za "literarno gradivo" ali "izvorno gradivo", izraza, ki sta že opredeljena v njihovi pogodbi. V praksi to pomeni, da scenarist, ki dobi v roke scenarij, ustvarjen z umetno inteligenco, ki ga mora "izboljšati", ne more zato dobiti nižjega honorarja.

Odprta vrata kraji intelektualne lastnine
Sindikat trdi, da se obstoječi scenariji ne bi smeli uporabljati za urjenje umetne inteligence, kar bi odprlo vrata kraji intelektualne lastnine. "To imenujemo 'problem Nore Ephron'. Lahko si predstavljamo studio, ki usposablja umetno inteligenco za vse scenarije Nore Ephron, napiše komedijo v njenem slogu. Naši predlogi bi to preprečili."

Glavna pogajalka WGA-ja Ellen Stutzman je dejala, da imajo nekateri člani ceha drug izraz za umetno inteligenco – "stroji za plagiatorstvo". "Podali smo razumen predlog, da bi morali studii prepovedati umetno inteligenco pri pisanju televizijskih in filmskih filmov in ne poskušati nadomestiti scenaristov," je povedala za Reuters.