Z režiserjevimi besedami:
Z režiserjevimi besedami: "Zanima me tragikomična situacija petnajstih ljudi, ki se mlatijo na neki planini – je pa mogoče, da bom s tem kakega gledalca razočaral." Foto: Forum Ljubljana
Sorodna novica Simon Bogojević Narath, režiser filma o Ilirih: "Nacionalni miti o Hrvatih me niso zanimali"

A to pokriva predvsem življenje v mestih, medtem ko so na širnih planjavah in v gozdovih onkraj njih živeli staroselci, o katerih se ni ohranilo veliko podatkov. Na območju Slovenije in širšega Balkana so takrat živeli Iliri, in ker za njimi niso ostali obsežni zapisi ali druga stvarna dediščina, je bil scenarist in režiser Simon Bogojević Narath pri ustvarjanju filma prisiljen iz drobcev izluščiti številne podrobnosti, vključno z jezikom. Pri tem je bil deležen široke podpore hrvaške akademske sfere, da bi lahko ustvaril film s karseda verno podobo življenja na območju Balkana pred dvema tisočletjema.

Illyricvm je zgodba o pastirju Volsusu, ki mu poglavar nekega barbarskega plemena posili in umori ženo, in tako se odpravi na pot maščevanja. Na tej poti naleti na rimsko legijo in se ji pridruži kot nosač. Večina filma prikazuje vsakdan v rimski utrjeni postojanki, ki stoji sredi planjave, daleč od kakršne koli civilizacije. Vodi jo Mark Plautij, mladi pobiralec davkov oziroma publikan, ki dneve preživlja s popivanjem in v objemu svojega ljubimca, saj na to preprosto nalogo gleda kot na stopničko v karieri. Med vojaki je najbolj zanimiv centurion Decimus Fabius, ki ga slovenski igralec Robert Prebil odigra z očitno karizmo in kančkom humorja.

Illyricvm je celovečerni igrani prvenec režiserja Simona Bogojevića Naratha. Foto: Forum Ljubljana
Illyricvm je celovečerni igrani prvenec režiserja Simona Bogojevića Naratha. Foto: Forum Ljubljana

Film bo brez dvoma pritegnil tiste, ki jih zanima zgodovina, saj ponudi edinstven vpogled. Ljubitelji bolj pustolovskih filmov, kot je Gladiator, pa bodo žal razočarani, saj akcije ni veliko in še tista je omejena na skrajno surovo nasilje. To film deloma postavlja ob bok lanskemu Severnjaku, ki je prikazal vikinško življenje in maščevanje, ali pa Apokaliptu, v katerem smo dobili vpogled v izgubljeno majevsko civilizacijo, vendar je kakopak na vsakem koraku očitna več desetkratna razlika v proračunu.

Scenografija in kostumi so dobro narejeni, čeprav niso dovolj ponošeni, medtem ko se izkaže, da je uporaba mrtvih oziroma izmišljenih jezikov za nekatere igralce prezahtevna, kar se kaže v neprepričljivosti njihovih likov. Ključna razlika je odsotnost akcije, ki zaznamuje prej omenjene filme, medtem ko v Illyricvmu spremljamo relativno nesposobne slehernike v dokaj dolgočasnem vsakdanu. A, kot je razložil režiser v intervjuju za MMC, si "predstavlja, da je bilo življenje na provinci dejansko tako". In bržkone ima prav.

Iz oddaje Gremo v kino.

V Berlinu slavil dokumentarni film; v Ljubljani se jim posveča Festival dokumentarnega filma