Pisateljica del leta preživi v rodnem Lagosu, del  pa v ZDA. Ljubljana je bila ena od postojank na njeni tokratni selitvi iz Afrike v drugo domovino. Foto: Reuters
Pisateljica del leta preživi v rodnem Lagosu, del pa v ZDA. Ljubljana je bila ena od postojank na njeni tokratni selitvi iz Afrike v drugo domovino. Foto: Reuters

Letošnji festival Fabula se je v petek končal z gostovanjem nigerijsko-ameriške literarne zvezde Chimamande Ngozi Adichie, ki je z občinstvom v Linhartovi dvorani Cankarjevega doma delila svoje misli o žalovanju, rasizmu in feminizmu.

Kljub pisateljičinemu zvezdniškemu statusu in kljub temu da so brezplačne vstopnice za dogodek pošle, je bila v petek Linhartova dvorana vse prej kot polna. Nekatere bralke so sicer pripotovale tudi iz tujine, da bi lahko prisluhnile Chimamandi Ngozi Adichie. Foto: BoBo/Borut Živulović
Kljub pisateljičinemu zvezdniškemu statusu in kljub temu da so brezplačne vstopnice za dogodek pošle, je bila v petek Linhartova dvorana vse prej kot polna. Nekatere bralke so sicer pripotovale tudi iz tujine, da bi lahko prisluhnile Chimamandi Ngozi Adichie. Foto: BoBo/Borut Živulović

V pogovoru z Igorjem E. Bergantom je predstavila svojo najnovejšo knjigo, dnevniške Zapiske o žalovanju (2021), ki jo je v slovenščino prevedla Špela Vodopivec. V svojem "najbolj osebnem delu doslej" je popisala proces svojega žalovanja po nenadni, nepričakovani smrti ljubljenega očeta; ker je umrl v prvem valu pandemije, še dolge mesece ni mogla nazaj v rodno Nigerijo, da bi tam organizirali pogreb in se od pokojnika poslovili.

"Očetova smrt me je spremenila: zaradi žalovanja sem postala drugi človek," je bila iskrena pisateljica, ki je samo nekaj mesecev pozneje prav tako nenadno izgubila še mamo. "Mislim, da bo v prihodnje zato tudi moj pisanje drugačno, a še ne morem reči, kako. Za nekatere stvari imam veliko manj potrpljenja kot prej. V rokah držim žareč bes zaradi dvojne izgube. Veliko bolj se zavedam smrtnosti in kratkosti življenja."

Čeprav Chimamanda Ngozi Adichie očitno še vedno zelo težko govori o starših (po branju odlomka iz knjige je bila vidno ganjena), je karizmatična, topla in predvsem duhovita (so)govornica, ki zna tudi iz teme svetovne pandemije potegniti duhovit sklep: "Mislim, da je zavest o kratkosti življenja od pandemije naprej do neke mere kolektivna. Morda bolj cenimo družino. Zase vem, da imam bratrance, ki so mi šli včasih silno na živce, zdaj, ko jih dve leti in pol nisem mogla videti, pa so mi naenkrat zelo pri srcu! Ne vem sicer, kako dolgo bo to trajalo ..."

Sorodna novica Chimamanda Ngozi Adichie: Zapiski o žalovanju

Chimamanda Ngozi Adichie ima bolj ali manj najbolj zvezdniški status, kar jih pisatelj(ica) lahko doseže: med svoje občudovalke šteje npr. Oprah Winfrey in Hillary Clinton. Že s prvim romanom, Škrlatni hibiskus, ki ga je izdala pri 26 letih, je bila v izboru za Bookerjevo nagrado. Z naslednjim, pozneje ekranizirano Polovico rumenega sonca, je leta 2006 osvojila nagrado orange in MacArthurjevo "štipendijo za genije". Njeno prelomno TED-predavanje pred desetimi leti je v enem od videospotov "posemplala" Beyonce, modna hiša Dior ga je tiskala na majice, v obliki knjižice pa ga je Švedska brezplačno delila dijakom. Od takrat ima danes 44-letna pisateljica status feministične ikone, ki ga je leta 2017 kronala še z delom Ljuba Ijeawele: Feministični manifest v petnajstih predlogih. Danes pravi, da deset let pozneje ničesar v svojem govoru "ne bi vzela nazaj", "bi pa dodala več plasti, odtenkov".

"Vključila bi svojo lastno izkušnjo nosečnosti in materinstva. To je drastično spremenilo moje razmišljanje: zavedela sem se, kako pomembno je govoriti o tem, na kakšen način žensko telo oblikuje življenja, priložnosti in odločitve žensk. O razlikah med moškimi in ženskami prej nisem govorila, ker sem mislila, da bi s tem samo ponujala argumente tistim, ki govorijo, da ženska "ne more biti predsednica, ker bi dobila PMS in pritisnila na gumb za jedrsko vojno", in podobno. A potem sem spoznala brutalno telesnost nosečnosti, to, kako telo lahko ovira tvojo ustvarjalnost. V nosečnosti res nisem mogla pisati, nihče mi ni povedal, da mi bodo odpovedali možgani! Jezi me, da živimo v svetu, kjer lahko opravljamo najbolj prefinjene operacije možganov, kjer lahko presajamo srca – ne moremo pa urediti hormonskih težav žensk."

"Ne sodelujem pri diskurzih, ki ponižujejo ženske. Če se nekdo pogovarja o političarki in razpreda o tem, a je jezna, ne bom sodelovala. Če je ženska zavzeta, je jezna. Če je zavzet moški, je rojen vodja." Foto: Reuters

Veliko razmišljam o tem, čemur Američani pravijo "belski delavski razred"; za levico to pomeni predvsem "belce, ki so rasisti". Včasih prebiram o njih in čutim določeno mero sočutja. Vaša mesta so zapuščena, vaši starši so delali v tovarnah in obratih ter dostojno zaslužili, vi nimate pa ničesar razen kristalnega meta. In potem imate političnega vodjo, ki vam govori, da je situacija grozna zaradi črnih in rjavih ljudi. Kaj pa, če bi imeli na čelu nekoga, ki bi govoril, da je vse slabo zaradi nebrzdanega kapitalizma?

Chimamanda Ngozi Adichie

Čisto iskreno priznava tudi, da prav zaradi materinstva mineva že deseto leto, odkar je izšlo njeno zadnje leposlovno delo, monumentalni roman Amerikanka. "Če bi torej svoje predavanje pripravljala danes, bi začela z dolgim, jeznim monologom o tem, kako je narava mizogina in kako zdravstveni sistem ne ceni zdravja žensk. Zaključila pa bi s svarilom ženskam, naj se pazijo. Ženska dela opravljajo delo nadaljevanja človeške rase, družba pa za to ne pušča nobenega prostora."

Skoraj polovico časa na odru je pisateljica posvetila pogovoru z občinstvom, v katerem je izkazala iskreno zanimanje za to, "kako je biti mlada ženska v Sloveniji", v smehu priznala, da "si niti ne predstavlja, kako je živeti v državi s samo dvema milijonoma prebivalcev", ter svetovala mami v Gani rojene deklice, ki se v šoli sooča z rasizmom, in dvanajstletnici, ki jo zanima pisanje.

Po literarnem večeru, pogovoru z občinstvom in podpisovanju knjig si je pisateljica kljub pozni uri vzela še nekaj trenutkov za odgovore na nekaj kratkih vprašanj za MMC.

Pisateljica na svoji poroki leta 2009. Do oltarja sta jo pospremila oba starša, ne samo oče. Foto: Instagram
Pisateljica na svoji poroki leta 2009. Do oltarja sta jo pospremila oba starša, ne samo oče. Foto: Instagram

V Zapiskih o žalovanju se dotikate univerzalnih tem izgube in trpljenja. Po eni strani pišete o tem, kako težko vam je bilo, ko so v Nigeriji od vas pričakovali javno izkazovanje žalosti – obenem pa ste zelo kmalu po očetovi smrti izdali pričujoče delo. Zakaj ste se odločili, da boste s svetom delili nekaj tako osebnega? Je bila to vaša oblika javnega žalovanja?

Sem človek, ki se vedno zateče k pisanju; skozi delo poskušam razdelati, kar čutim. Očetova smrt je bila najbolj uničujoča stvar, ki me je kdaj doletela – zame je bilo naravno, da sem se oprla na pisanje. Pred tem nisem našla jezika za poimenovanje svojih čustev. Skratka, zame ni bila nenavadna odločitev za pisanje, nenavadna je bila odločitev za objavo. Najbrž sem mislila, da bo komu moje pisanje prišlo prav na čisto praktičen način. S tem hočem reči, da o žalovanju ne govorimo dovolj, vsaj ne na iskren način. Pogosto se zatekamo k puhlicam, na primer "Zdaj je miren", "z angeli je", "varuje te z neba" ... Verjamem, da imajo ljudje, ki to govorijo, dober namen, ampak s tem prezremo bolj kompleksne plati žalovanja: na primer to, kako zelo jezen je žalujoči. Zavest, da nisi sam, ima ogromno moč, zato sem upala, da bo knjiga komu koristila, da se bo kdo prepoznal v mojem prepletu čustev.

V knjigi pišem o tem, kako na začetku nisem hotela sodelovati pri množičnem, skupnem žalovanju, kakršno je običajno v Nigeriji. Pozneje, ko smo končno lahko imeli očetov pogreb, pa sem veliko uteho našla v tem, da sem bila obdana z ljudmi. V prvi fazi pa sem hotela biti sama s svojim žalovanjem.

V slovenskem prevodu lahko beremo vse tri pisateljičine romane: Škrlatni hibiskus, Polovica rumenega sonca in Amerikanka, pa tudi
V slovenskem prevodu lahko beremo vse tri pisateljičine romane: Škrlatni hibiskus, Polovica rumenega sonca in Amerikanka, pa tudi "feministični manifest" Ljuba Ijeawele, esej Vsi bi morali biti feministi in zdaj še Zapiske o žalovanju. Foto: BoBo/Borut Živulović
V ZDA je prvič odšla študirat z 19 leti in od takrat del svojega življenja zasidrala v Ameriki. Roman Amerikanka se je rodil
V ZDA je prvič odšla študirat z 19 leti in od takrat del svojega življenja zasidrala v Ameriki. Roman Amerikanka se je rodil "iz potrebe po smehu": "O rasi, priseljevanju in laseh sem hotela pisati s humorjem, brez oziranja na pravila. Avtorji se teh kontroverznih tem ne lotevajo radi neposredno, ker se bojijo, da bi literarnost njihovih del pri tem trpela. Foto: AP

Roman Polovica rumenega sonca so v večini navdihnile zgodbe o življenju vaših dedkov, ki sta umrla v nigerijski državljanski vojni. Je bilo pripovedovanje zgodb družinsko izročilo, ki vas je usmerilo na pisateljsko pot? Vaš oče je bil akademik, a s popolnoma drugega področja, statistike. Vidite sebe kot naslednico rodu pripovedovalcev?

Ne vem; mislim, da sebe ne bi mogla opisati na ta način. Če že, bi rekla, da sem naslednica rodu mislecev. Moj oče je bil zelo racionalen znanstvenik – a je prebiral leposlovje. Ne vem, od kod imam to globoko ukoreninjeno ljubezen do pisanja.

V knjigi temo žalovanja kontekstualizirate v okviru pandemije. Mislite, da je pandemija družbo kot celoto preobrazila? Ukrepi so se sprostili, svet je večinoma spet odprt, a v resnici nikoli nismo dobili kakega pravega zaključka, katarze – covid nas je oropal občutka, da je svet v osnovi varen. Nam lahko pri tem pomaga umetnost?

Pandemija je spremenila svet in umetnost se s tem vprašanjem preprosto mora spopasti. Res se veselim tega, da bomo videli, kaj lahko doseže. Morda, morda umetnost lahko najde kak pomen v vsem skupaj in bomo s pomočjo romanov doumeli, na kakšen način smo spremenjeni. Kajti jasno je, da smo spremenjeni: svet je bil hkrati raztreščen (ang. shattered) in zaprt (ang. shuttered). To je vplivalo na vse. Imam prijatelje v Novi Zelandiji, ki so še vedno šokirani nad tem, da hodimo okrog in objemamo ljudi – oni imajo še vedno precej stroge omejitve.

Vaš roman Američanka prekipeva od optimizma, od vere v ameriški duh, ki doseže vrhunec z izvolitvijo Baracka Obame leta 2008. So Trumpova leta zamajala vašo vero v Ameriko? Mislite, da lahko predsednik Biden popravi nastalo škodo ali pa je bila deziluzija prevelika?

Moje ljudstvo pozna rek: Ko zapiha veter, se peresa privzdignejo in vidiš kurjo rit. In točno taka je bila Trumpova administracija: razgalila je rit Amerike. Na neki način je postala država razočarujoče navadna.

Chimamanda Ngozi Adichie

Če je Trump nakrhal mojo vero v Ameriko? Da. Moje ljudstvo pozna rek: Ko zapiha veter, se peresa privzdignejo in vidiš kurjo rit. In točno taka je bila Trumpova administracija: razgalila je rit Amerike. Na neki način je postala država razočarajoče navadna. Vesela sem bila, ko je zmagal Biden, ker sem hotela odraslega človeka na čelu države. Mislim pa, da bo treba še veliko časa za prave spremembe v Ameriki. Trump je poglobil že obstoječe tektonske prelomnice. Ameriška politika je trenutno neverjetno plitka in Trump je imel pri tem veliko vlogo. Če naj se kaj spremeni, bo za to treba še veliko časa.

Pisateljica pravi, da je bila,
Pisateljica pravi, da je bila, "odkar pomni, obsedena z nigerijsko zgodovino". V vojni za Biafro sta leta 1969 umrla oba njena dedka. "Dva uspešna, pomembna ibojska moža, ki ju je vojna reducirala na smrt v begunskem taborišču in pokop v neoznačenem grobu." Roman Polovica rumenega sonca so v večin navdihnili drobci zgodb, ki jih je slišala od svojcev in rojakov. Foto: AP

Lani ste objavili zelo odmeven esej z naslovom It's Obscene, v katerem pišete o negativnih odzivih na določene vaše izjave. Dotaknete se tudi družbenih medijev, kjer, kot pišete, "ne šteje več dobrota, ampak videz dobrote". Zdi se, da v stremljenju za politično korektnost včasih izgubita občutek za nianse in kontekst.

Točno v tem je bila moja poanta. Družbena omrežja nas – no mene ne, ker pri tem res nočem sodelovati – tako rekoč silijo, da uprizarjamo "dobroto“. Posledično ljudje tudi zelo hitro obsodijo vse, ki te dobrote ne uprizarjajo na tak način, kot se od njih pričakuje. To je škodljivo za diskurz, saj ne gre več za izmenjavo idej, vsi samo še sledimo dogmi. Sama sem zagovornica neodvisne misli. Stvari lahko sprejmem samo, če sem jih z razmislekom presodila za resnične – nihče mi ne bo rekel: "Če si liberalka, bo tvoja drža točno xy."

Mnogi ljudje vaše ime celo prej kot z leposlovjem povezujejo s feminizmom, predvsem po zaslugi vašega prelomnega TED-predavanja in pozneje knjige Vsi moramo biti feministi. Se vam zdi, da ste pred desetimi leti nagovorili trenutek, ubesedili družbeno klimo? Poosebili ste nov val feminističnega gibanja.

Ne vem, kako hudiča se je to zgodilo, res ne (smeh). Ko sem pripravila tisto predavanje, nisem imela res nobenih pričakovanj. Zato ne morem iskreno govoriti o tem, zakaj je toliko različnim ljudem pomenilo tako veliko.

"Še zdaj, ko sedim tukaj, čutim tanko plast nejevere: Kako je mogoče, da govorim o tem, da mojega očeta ni več? Žalovanje je nenehno stanje osuplosti." Pisateljica se je spominu na očeta poklonila z zapiski o žalovanju, z materino smrtjo, ki je sledila nekaj mesecev pozneje, pa "se še ni pripravljena spoprijeti". Foto: BoBo/Borut Živulović

Ne verjamem v presojanje žensk na podlagi tega, ali so ali niso feministke; pogosto jim svet ponuja premalo izbire. Občutek sem imela, da je bila Melania Trump porinjena v nekaj, česar ni načrtovala. Ampak potem sem prebrala biografijo izpod peresa njene nekdanje prijateljice, in moja naklonjenost je skopnela. Menda je gospa Trump pod vprašaj postavljala, ali je Obama Američan - klasičen, stereotipen rasizem pač. To me je razjezilo. kako si drzneš, sem si mislila.

Chimamanda Ngozi Adichie

Pa vas moti, če ljudje tudi vaše romane berejo in interpretirajo skozi prizmo feministične teorije?

Ja, zelo me moti. (Smeh.) Feministka sem, pišem feministične eseje in govorim o feminističnih idejah – ko pišem leposlovje, pa sem umetnica, ustvarjalka. Ni mi všeč, da me opisujejo kot "feministično pisateljico“ – sem pisateljica in feministka, ne pa feministična pisateljica.

Mislite, da so (ali pa da lahko) pobude, kakršni sta MeToo in Time's Up, trajno in v temeljih spremenijo družbo? Ali pa gre le za kozmetične popravke, za odstranjevanje simptomov namesto vzrokov bolezni?

Tisočletja človeške civilizacije so zakoreninjena v sistemih, ki ponižujejo in marginalizirajo ženske. Tega ne bomo spremenili čez noč in ne zato, ker je nekaj žensk na Zahodu povedalo svoje zgodbe. Mislim pa, da je MeToo imel določene posledice – vem na primer, da so številne korporacije postale zelo pozorne na problematiko spolnega nadlegovanja na delovnem mestu, in to je neposredna posledica gibanja MeToo. Seveda pa je ogromno stvari, ki se niso spremenile in ne pričakujem od tega gibanja, da bo rešilo vse težave. Resnične spremembe so postopne in počasne.

Preizprašujte svoj morebitni prispevek k patriarhatu, je položila na srce poslušalcem v dvorani, ter ženskam svetovala, naj bodo prijaznejše in nežnejše do sebe. Foto: BoBo/Borut Živulović
Preizprašujte svoj morebitni prispevek k patriarhatu, je položila na srce poslušalcem v dvorani, ter ženskam svetovala, naj bodo prijaznejše in nežnejše do sebe. Foto: BoBo/Borut Živulović

V nocojšnjem pogovoru ste spregovorili o tem, da se pred lastno izkušnjo materinstva niste zavedali, kako zelo bo vaše "žensko telo“ vplivalo na vaš poklic pisateljice. Si zdaj, ko ste mati in svetovna zvezdnica, lahko izborite čas, prostor in tišino na enak način kot na začetku kariere? Si lahko privoščite ta luksuz, da se v ustvarjalnem obdobju odrežete od sveta?

(Smeh.) Veste kaj, ni problem v "globalnem zvezdništvu“, ampak v starševstvu! Imam pravilo: nočem, da bi moja hčerka kdaj imela občutek, da zanjo nisem dostopna, da ji nisem na razpolago. Jasno, da to povzroča težave: jaz se v svoji pisarni trudim delati, ona pa kar odpre vrata, ker ve, da gre lahko kadar koli k mami. "Mama!!" In tako izgubim koncentracijo … Upam, da bo vse skupaj lažje, ko bo malo starejša. Zdaj me zelo zanimajo vprašanja v zvezi s tem, kako ženske hkrati žonglirajo več stvari. Preden sem imela otroka, tega nisem zares razumela. Razmišljam o ženskah s petimi otroki, ki bi rade na primer slikale. Razmišljam o tem, za koliko ustvarjalnosti je prikrajšan svet samo zato, ker ženske ne dobijo podpore, ki bi jo potrebovale.

Preprosto je reči "ženske imajo lahko vse", če se pri tem ne vprašamo: Ja, ampak za kakšno ceno?

Absolutno.

Na Fabuli gostovala avtorica Chimamanda Ngozi Adichie