Flag 1. Jasper Johns, 1973. Foto: AP
Flag 1. Jasper Johns, 1973. Foto: AP

Gre za eno najdragocenejših sodobnih grafik, kdaj koli darovanih muzeju. Umetnino iz leta 1973, ki prikazuje ameriško zastavo, sta muzeju darovala zbiratelja Johanna in Leslie Garfield, piše britanski The Guardian.

Mat na eni in sijaj na drugi strani
"To je zelo pomembna grafika,"
je dejala kustosinja moderne in sodobne umetnosti Catherine Daunt in dodala: "Je prelepa, kompleksna in velik tehnični dosežek." Grafika je bila vrhunec razstave American Dream, ki jo je muzej postavil leta 2017. Uporabili so jo na oglasih podzemne železnice in naslovnici kataloga.

"Simbolizira ne le to razstavo, ampak našo vse večjo in dobro zbirko ameriških grafik," je dodala Catherine Daunt. Po njenih besedah je Flags I tehnično zapletena. Na obeh straneh prikazuje ameriško zastavo – v mat na eni in sijaju na drugi strani.

Grafika v lasti muzeja je ena izmed 65 izdaj. Tri druge izdaje grafike so v preteklih letih na dražbah prodali za po več kot milijon ameriških dolarjev. Za eno od njih so na dražbi pri newyorški hiši Christie's leta 2016 iztržili 1,6 milijona ameriških dolarjev. Izdaja, ki je zdaj v rokah Britanskega muzeja, je v skoraj popolnem stanju in ima najverjetneje podobno vrednost.

Ideja iz sanj, ko je imel 24 let
90-letni umetnik Johns uporablja ameriško zastavo kot ponavljajoči se motiv že vse od 50. let preteklega stoletja. V nekem intervjuju je po pisanju The Guardiana dejal, da se mu je ideja porodila v sanjah, ko je imel 24 let. Nekateri ljudje jo interpretirajo kot politični odraz, a umetnik vztraja, da je, kar je: zastava. Na gledalcu je, da iz nje potegne, kar si želi.

Delo Jasperja Flags (L) iz leta 1958 in delo Edwarda Hopperja Early Sunday Morning (D) iz leta 1930. Postavljeni sta v muzeju ameriške umetnosti Whitney v New Yorku. Foto: EPA
Delo Jasperja Flags (L) iz leta 1958 in delo Edwarda Hopperja Early Sunday Morning (D) iz leta 1930. Postavljeni sta v muzeju ameriške umetnosti Whitney v New Yorku. Foto: EPA

"Zanimala ga je zastava kot podoba, ki so jo ljudje videli, a ne vedno pogledali. Čutil je, da je nekaj, kar um že razume – vedel je, da je poznana podoba, in se je s tem želel poigrati," pravi Catherine Daunt.

Trenutno je grafika kot del razstave American Dream na poti po Španiji, ki zamuja zaradi pandemije covida-19. Ko se bo popotovanje razstave končalo, se bo vrnila v muzej, še navaja The Guardian.