Britanski umetnik Hal Messel je za British Museum ustvaril osem replik slavne srebrne Warrenove kupe v barvah LGBTQ-zastave. Originalni artefakt datira v prvo stoletje n. št.,
Britanski umetnik Hal Messel je za British Museum ustvaril osem replik slavne srebrne Warrenove kupe v barvah LGBTQ-zastave. Originalni artefakt datira v prvo stoletje n. št., "Pride cups" pa bodo prodali na dražbi in izkupiček namenili neprofitni organizaciji Stonewall, ki se bori za pravice istospolno usmerjenih. Foto: AP
Ain Sakhri je najstarejša ohranjena umetniška upodobitev telesne ljubezni. Interpretirati jo je mogoče na več načinov. Foto: British Museum
Ain Sakhri je najstarejša ohranjena umetniška upodobitev telesne ljubezni. Interpretirati jo je mogoče na več načinov. Foto: British Museum

Med eksponati British Museuma, na katere bodo odslej na vodenih ogledih opozarjali prostovoljci, je na primer amfora iz antičnih Aten, na kateri so naslikani ljubezenski prizori med moškimi, pa tudi "sveti gral" gejevske umetnosti – slavna Warrenova kupa, srebrna posoda iz rimskih časov, na kateri se ljubita odrasel moški in mlad fant. V desetletjih po smrti lastnika artefakta, ameriškega zbiralca Edwarda Perryja Warrena, ko je bila homoseksualnost v Veliki Britaniji še nezakonita, ni bilo nobenega zanimanja za nakup kupe. Leta 1999 jo je (za približno dva milijona evrov) odkupil muzej in od takrat je razstavljena v eni izmed njegovih dvoran.

Pobuda za vodene oglede je bila logična posledica velikega zanimanja, ki v muzeju obstaja za avdiokasete z vodenim ogledom med LGBTQ-eksponati. "Več zanimanja kot bo, več ogledov bomo organizirali," je za britanski The Guardian pojasnila vodja oddelka za izobraževanje Sarah Saunders.

Integralen del človeške izkušnje
Vsi izpostavljeni predmeti po besedah Saundersove skupaj pričajo o tem, da "so bili istospolna ljubezen in poželenje ter fluidnost spolov od nekdaj integralen del človeške izkušnje. Način, kako se je to izražalo, pa je bil v različnih obdobjih in različnih kulturah zelo različen".

Najstarejši eksponat na razstavi je izrezljan kalcit, star okoli 11 tisoč let – najstarejša ohranjena upodobitev telesne ljubezni. Ain Sakhri, kot se imenuje, na dvoumen način upodablja dve figuri in čisto mogoče je, da gre za prizor istospolne ljubezni; to je prepuščeno posameznikovi interpretaciji. Najden je bil v puščavi v današnjem Izraelu, izdelalo pa ga je ljudstvo lovcev in nabiralcev, imenovano Natufijci.

Veliko mlajše – pa čeprav še vedno stare 200 let – so skodelice za pitje čokolade, ki so bile last irskih aristokratk, Lady Eleanor Butler in Sarah Ponsonby, ki sta leta 1778 svoji razkošni življenji pustili za seboj in skupaj pobegnili v severni Wales, kjer sta bili srečni naslednjih 50 let. Bili sta skorajda nekakšni lokalni zvezdnici, znani kot dami iz Llangollena.

Rimski cesar Hadrijan (76–138 n. št.) je bil v poznih štiridesetih, ko mu je pot prekrižal Antinos, grški mladenič iz današnje Turčije. Postala sta ljubimca, in ko je Antinos leta 130 utonil v Nilu, je Hadrijan žaloval izjemno globoko – in javno. Na več koncih imperija je dal postaviti mladeničeve kipe. Kipa na fotografiji nista izklesana, da bi stala drug ob drugem, sta pa tako danes razstavljena v British Museumu. Foto: British Museum
Rimski cesar Hadrijan (76–138 n. št.) je bil v poznih štiridesetih, ko mu je pot prekrižal Antinos, grški mladenič iz današnje Turčije. Postala sta ljubimca, in ko je Antinos leta 130 utonil v Nilu, je Hadrijan žaloval izjemno globoko – in javno. Na več koncih imperija je dal postaviti mladeničeve kipe. Kipa na fotografiji nista izklesana, da bi stala drug ob drugem, sta pa tako danes razstavljena v British Museumu. Foto: British Museum
Keramične figurice je v 20. letih prejšnjega stoletja izdelala Nemka Augusta Kaiser – bile so izraz njenega razmerja z ekspresionistično umetnico Hedwig Marquardt; učbeniki zgodovine umetnosti o njuni zvezi nikjer ne poročajo. Foto: British Museum
Keramične figurice je v 20. letih prejšnjega stoletja izdelala Nemka Augusta Kaiser – bile so izraz njenega razmerja z ekspresionistično umetnico Hedwig Marquardt; učbeniki zgodovine umetnosti o njuni zvezi nikjer ne poročajo. Foto: British Museum
V antični umetnosti je veliko manj sledi ženske kot moške seksualnosti, saj so bile ženske večinoma izključene iz javnega življenja in politike. Pesnica Sapfo (630–570 pr. n. št.) z otoka Lezbosa je ljubezen žensk ubesedila na način, ki nagovarja še tisočletja pozneje. Prav Sapfo je najverjetneje sedeča figura na tej amfori. Foto: British Museum
V antični umetnosti je veliko manj sledi ženske kot moške seksualnosti, saj so bile ženske večinoma izključene iz javnega življenja in politike. Pesnica Sapfo (630–570 pr. n. št.) z otoka Lezbosa je ljubezen žensk ubesedila na način, ki nagovarja še tisočletja pozneje. Prav Sapfo je najverjetneje sedeča figura na tej amfori. Foto: British Museum