Detajl monumentalnega dela Barka, ki v širino meri več kot 10 metrov. Foto: Francesco Allegretto
Detajl monumentalnega dela Barka, ki v širino meri več kot 10 metrov. Foto: Francesco Allegretto

Razstava, ki se odpira v petek, za piransko občino v obdobju, ko je kulturno življenje skoraj povsem zamrlo, pomeni velik izziv. Kljub negotovi epidemiološki sliki pa so se organizatorji odločili, da je "čas, da na stežaj odpremo vrata umetnosti", je na današnji novinarski konferenci v galeriji Monfort, ki bo eno od prizorišč razstave, poudarila piranska podžupanja Manuela Rojec.

Vsa druga prizorišča so v Piranu: Gledališče Tartini, Tartinijeva hiša, Krstilnica Janeza Krstnika, cerkev Marije Zdravja na Punti, cerkev sv. Petra, cerkev sv. Roka in cerkev sv. Marije Tolažnice.

Tragični objem Boška in Admire
Dela Safeta Zeca si boste lahko ogledali do konca junija.
Na ogled bodo slike iz dveh ciklov umetnika, ki jih je ustvarjal zadnjih 20 let. V ciklu Objemi bo na ogled 37 slik, ki jih je Zec posvetil tragični zgodbi "sarajevskih Romea in Julije" – Boška in Admire – ki sta umrla med obleganjem Sarajeva leta 1993. Cikel Eksodus pa so navdihnile "žalostne usode sodobnih migrantov" in nesmisel vojne.

Kot ocenjuje Nives Marvin z Obalnih galerij Piran, je Zec z obema cikloma postavil pomnik dogajanju v času, ki ga živimo, zlasti cikel Objemi pa predstavlja "križev pot civilizacije na poti v tretje tisočletje".

Zamisel o razstavi so dobili leta 2019 ob ogledu razstave Objemov v beneški cerkvi Chiesa della Pieta. Slike so želeli pripeljati v Piran že lani za tradicionalno razstavo križevega pota v piranskih cerkvah, a je pandemija zamaknila projekt.

Kako je Safet Zec navdahnil slovenske ustvarjalce?
Razstavo bodo po besedah predsednice društva Prijatelji zakladov sv. Jurija Milke Sinkovič pospremili številni dogodki. Tako bodo deklamirali monolog Toneta Partljiča, ki ga je navdihnil cikel Objemi, angažirali so se tudi lokalni umetniki, glasbeniki in plesalci. Načrtujejo tudi več okroglih miz in pedagoški program, natisnili pa so tudi zloženko, ki bo v pomoč obiskovalcem razstave in samega Pirana.

Safet Zec: Barka, poliptih, tempera na papirju in platnu, 340 x 1100 cm. Foto: Francesco Allegretto
Safet Zec: Barka, poliptih, tempera na papirju in platnu, 340 x 1100 cm. Foto: Francesco Allegretto

Šesta postaja v migrantski zgodbi
Predstavitve pred odprtjem razstave se je udeležila tudi umetnikova hči Hana Zec. Pojasnila je, je cikel Exodus zamišljen kot potujoča razstava. Doslej je bil na ogled petkrat, in sicer v Italiji ter v BiH-u v Srebrenici.

Vstopnice za razstavo so na voljo na vseh prizoriščih, razen v cerkvah, kjer je ogled brezplačen. Razstava bo odprta vsak dan, razen ob ponedeljkih.

Na osmih prizoriščih dela Safeta Zeca

Tesno povezan s Sarajevom
Safet Zec je že v sedemdesetih letih postal osrednja osebnost tako imenovanega "poetičnega realizma", v začetku devetdesetih pa je bil uveljavljen kot eden najpomembnejših likovnikov v nekdanji skupni državi, sodeloval je na mnogih pomembnih mednarodnih razstavah. Leta 1992 je zaradi vojne zapustil Sarajevo in se naselil v Vidmu, leta 1998 pa je svoj drugi dom našel v Benetkah. Zec od konca vojne v nekdanji Jugoslaviji ponovno pogosto potuje v Bosno in Hercegovino in tam tudi ustvarja. Sarajevska "Zbirka Atelje Zec" v centru mesta je razstavni prostor njegovega sarajevskega opusa ter vseh njegovih novih umetnin, ki jih je ustvaril v zadnjih petnajstih letih, ter je postala središče kulturnih dogodkov v mestu.

Postavitev slik je bila tudi tehnično zelo zahteven projekt. Pri tem je bila v veliko pomoč piranska slikarka, kiparka in restavratorka Mira Ličen Krmpotić. Foto: Francesco Allegretto
Postavitev slik je bila tudi tehnično zelo zahteven projekt. Pri tem je bila v veliko pomoč piranska slikarka, kiparka in restavratorka Mira Ličen Krmpotić. Foto: Francesco Allegretto