Fotografija iz leta 2018 dokumentira 18-mesečni restavratorski postopek slike, ki jo je Thomas Gainsborough (1727–1788) naslikal okrog leta 1770. Foto: EPA
Fotografija iz leta 2018 dokumentira 18-mesečni restavratorski postopek slike, ki jo je Thomas Gainsborough (1727–1788) naslikal okrog leta 1770. Foto: EPA
Gainsborough je dečka naslikal v opravi iz 17. stoletja, kar je bil verjetno njegov poklon Anthonyju van Dycku oz. Nizozemčevemu portretu Karla II. v otroških letih. Foto: Wikimedia Commons
Gainsborough je dečka naslikal v opravi iz 17. stoletja, kar je bil verjetno njegov poklon Anthonyju van Dycku oz. Nizozemčevemu portretu Karla II. v otroških letih. Foto: Wikimedia Commons

Au revoir!
Prodaja portreta iz 18. stoletja je povzročila pravi škandal: "poslovilna razstava" je pred slabim stoletjem, leta 1922, v London privabila 90 tisoč obiskovalcev. Pred njenim odhodom je takratni direktor Nacionalne galerije Charles Holmes na hrbet slike napisal Au revoir (Do naslednjič) v upanju, da se bo nekega dne vrnila.

Na sliki je upodobljen mladenič v modri satenasti obleki, za njim pa se razprostira temačna podeželska pokrajina. Slika naj bi prikazovala Jonathana Buttalla, sina bogatega trgovca.

Milijonarjev nakup
Pred stoletjem je platno kupil ameriški železničarski pionir Henry Edwards Huntington, od takrat pa je bilo na ogled v ustanovi Huntington Library, Art Museum and Botanical Gardens v kalifornijskem San Marinu.

Popkulturna zvezda
Slava in kulturni vpliv slike nista zanemarljiva, saj jo omenjajo sodobni umetniki, prav tako pa naj bi navdahnila eno od oprav lika Jamieja Foxxa v filmu Django brez okovov Quentina Tarantina (2012). Umetnina je bila prikazana tudi v Batmanu iz leta 1989 (visela je v muzeju v Gothamu), Jokerju (2019; manjša kopija je visela v Jokerjevem stanovanju) in seriji filmov Gola pištola.

V ustanovi Huntington so sliko začeli obnavljati leta 2018. Veliko večino postopka so prikazali javnosti in projekt oziroma razstavo poimenovali Project Blue Boy.

Kljub slavi Dečka v modrem strokovnjaki pravijo, da je sliko v veliki meri navdahnilo delo Anthonyja van Dycka.

"Spomniti se moramo, da ta slika ni bila naročena, ampak jo je Gainsborough ustvaril za izrecni namen prikazati svojo spretnost na razstavi Kraljeve akademije leta 1770, kjer bi slika visela poleg del njegovih tekmecev," je za portal ArtFix Daily dejala ena od kuratoric Project Blue Boy Melinda McCurdy.

"Gainsboroughev namen je bil s sliko pritegniti pozornost, restavratorska dela pa so razkrila neverjetne tehnične spretnosti, ki jih je umetnik prikazal s svojim paradnim konjem," je še dodala.

Nacionalna galerija bo Fanta v modrem razstavila med 25. januarjem in 15. majem prihodnje leto.

V Tarantinovi drami Django brez okovov naslovni junak, osvobojeni suženj (Jamie Foxx), nosi opravo, ki je zelo podobna Dečku v modrem. Foto: IMDb
V Tarantinovi drami Django brez okovov naslovni junak, osvobojeni suženj (Jamie Foxx), nosi opravo, ki je zelo podobna Dečku v modrem. Foto: IMDb