Prejšnji lastniki, trije otroci ustanovitelja madridske oblikovalske šole IADE Antonia Péreza de Castra in umetnice Mercedes Méndez Atard, so po umiku slike z dražbe naročili, naj razišče avtorstvo slike, jo restavrira in proda. Foto: EPA
Prejšnji lastniki, trije otroci ustanovitelja madridske oblikovalske šole IADE Antonia Péreza de Castra in umetnice Mercedes Méndez Atard, so po umiku slike z dražbe naročili, naj razišče avtorstvo slike, jo restavrira in proda. Foto: EPA
Sorodna novica Prado potrdil Caravaggievo avtorstvo slike, skoraj prodane na dražbi z izklicno ceno 1500 evrov

Platno z naslovom Ecce homo prikazuje Poncija Pilata in okrvavljenega Jezusa s trnovo krono tik pred križanjem. Je eno izmed približno 60 znanih del tega renesančnega umetnika.

Sliko so pri neimenovani dražbeni hiši v Madridu nameravali prodati aprila 2021 z izklicno ceno 1500 evrov, pri čemer so jo pomotoma pripisali umetniku, ki je pripadal krogu Joseja de Ribere, španskega slikarja iz 17. stoletja.

Le nekaj ur pred prodajo je alarm sprožilo špansko ministrstvo za kulturo – stroka je namreč opozorila na sum, da je delo naslikal Caravaggio, čigar umetnine so vredne milijone.

Ministrstvo je ukrepalo po tem, ko so v Pradu dejali, da imajo "dovolj dokumentarnih in slogovnih dokazov", ki kažejo, da je slika v resnici delo Michelangela Merisija da Caravaggia.

Iz muzeja so na začetku tega meseca sporočili, da so strokovnjaki ugotovili, da je slika brez dvoma Caravaggieva mojstrovina, ter jo označili za eno največjih odkritij v zgodovini umetnosti. Sliko so v zadnjih treh letih restavrirali, zdaj pa so jo prvič prikazali javnosti.

Slika Ecce homo je nekoč visela v zasebni zbirki španskega kralja Filipa IV. Foto: AP
Slika Ecce homo je nekoč visela v zasebni zbirki španskega kralja Filipa IV. Foto: AP

Prodana za 36 milijonov evrov
Kot so poročali španski mediji, je novi lastnik slike britanski državljan, ki živi v Španiji. Za umetnino, ki bo najprej na ogled do oktobra, potem pa še štiri mesece v stalni zbirki Prada, je odštel 36 milijonov evrov.

Slika na koncu ne bo končala v lastnikovem domu, saj želi, da se pridruži javnim zbirkam, je povedal Jorge Coll, vodja londonske umetniške galerije Colnaghi, ki je skrbela za prodajo.

Platno, naslikano okoli leta 1605–1609, naj bi bilo nekoč del zasebne zbirke španskega kralja Filipa IV., preden je bilo razstavljeno v stanovanjih njegovega sina Karla II.

Mojstrske roke se ne da skriti
Profesorica umetnostne zgodovine z italijanske univerze Roma Tre Maria Cristina Terzaghi, ki je kot ena od strokovnjakinj sodelovala pri preverjanju pristnosti, je leta 2021 za AFP povedala, da je že takoj ob pogledu na sliko, ki so ji jo prek WhatsAppa poslali prijatelji trgovci z umetninami, ocenila, da bi lahko bila zelo pomembna. Dokazov je bilo po njenih besedah veliko, od "Kristusove glave" do sijaja njegovega trupa in barve njegovega plašča.

Caravaggio (1571–1610) je bil začetnik baročne slikarske tehnike, znane z imenom chiaroscuro, pri kateri je poudarjen kontrast med svetlobo in senco. Tako je umetnik vpeljal globok psihološki realizem v prizore nasilja, ki jih je najpogosteje upodabljal.

Nove metode preverjanja avtorstva
Umetnostni zgodovinarji za ugotavljanje legitimnosti dela uporabljajo različne metode, vključno s forenzičnim pregledom platna in barv, s katerim ugotovijo starost, tehniko in sloge obdobja, v katerem je bilo ustvarjeno, ter tehnike umetnika in njegovih učencev.