Kaja Urh, Ringa Roses XXX, 2018, akril na platno, 80 x 100 cm. Foto: Galerija Lek
Kaja Urh, Ringa Roses XXX, 2018, akril na platno, 80 x 100 cm. Foto: Galerija Lek

Umetnica, ki se trenutno predstavlja v Galeriji Lek v Ljubljani, temo za svojo likovno zasnovo poišče na medmrežju. Iz tam najdenega fotografskega gradiva izoblikuje tematski okvir svojih slik. Sestavi ga iz vsaj dveh različnih predlog. Združuje ju postopoma, v več fazah tako, da spodnji motiv postopno prekrije s sloji novega. Zgornji motiv začne členiti v trakove, skozi vmesne praznine pa začne presevati spodnja podoba.

Kaja Urh, Damn Chickens, 2018, akril na platno, 110 x 90 cm. Foto: Galerija Lek
Kaja Urh, Damn Chickens, 2018, akril na platno, 110 x 90 cm. Foto: Galerija Lek

Kot glavno draž tega zanimivega optičnega procesa slikarka omenja dejstvo, da do konca postopka ne more natančno vedeti, kaj se bo zgodilo s prelitjem spodnje in zgornje podobe. To se zgodi torej povsem na koncu, ko se razkrije njena nova, avtorsko zaključena celota, ob razstavi zapiše kustos Iztok Premrov.

Kaja Urh, Ekologika, 2022, akril na platno, 100 x 70 cm. Foto: Galerija Lek
Kaja Urh, Ekologika, 2022, akril na platno, 100 x 70 cm. Foto: Galerija Lek

Gre torej za postopek manipulacije izbranega gradiva, ki ga prilagodi zaželeni kompozicijski zgradbi, nato pa dva motiva druži v nov kontekst. S tem osnovna motiva izgubljata razpoznavnost, in šele v končnem razpletu, kot pravi umetnica, dosežeta svojo avtonomnost.

"Umetnici je predvsem pomembno, da se končni videz podobe izkaže kot kompozicijsko razgibana likovna tvorba, ki z jasno nakazano kritično poanto pridobi svojo pravo
vsebinsko napetost. V ospredju umetničinega zanimanja so na primer kršenje človekovih pravic, grozote, ki jih prinašajo vojne, ekološka problematika in podobno. Z izražanjem teh vsebin se torej kritično odziva na sočasne pojave v svetu," zapiše Premrov.

Rezultat so "premišljene in kompozicijsko pretehtane likovne enote, vendar se v njihovem razvojnem postopku avtorica sooča s številnimi naključji in ta jo izzivajo k nadaljnjim raziskavam ter likovnim odločitvam". Umetnico vsebinsko zanimajo človeške zmote, ki so sicer lastne trenutnemu času, a v resnici večne. Njeno kritično opazovanje sveta si lahko ogledate do 25. oktobra.