Beuys je glas razumel kot prvega v procesu samozavedanja, ki oblikuje položaj posameznika v njegovem okolju in v svetu. Foto: EPA
Beuys je glas razumel kot prvega v procesu samozavedanja, ki oblikuje položaj posameznika v njegovem okolju in v svetu. Foto: EPA

"Beuys je jezik dojemal plastično. Kot nekaj, kar se oblikuje v prostoru," je povedala kustosinja razstave Nina Schallenberg.

Dela Josepha Beuysa. Foto: EPA
Dela Josepha Beuysa. Foto: EPA

Govor kot prvi korak k samozavedanju
V skladu s tem razstavo uvede Beuysovo predavanje z naslovom Govor o lastni državi: Nemčija iz leta 1985. V njem umetnik pojasni, kako se njegovo dojemanje umetnosti razvije iz jezika. Razstava ta proces osvetljuje s tonskimi posnetki, skulpturami, instalacijami, filmi in plakati; skupaj je na ogled 165 del.

Beuysovo zanimanje za jezik je razvidno že iz 450 zgodnjih risb, ki so na ogled v zgornjem nadstropju muzeja. Risba iz leta 1949 denimo analizira razvoj glasu. Beuys je glas razumel kot prvega v procesu samozavedanja, ki oblikuje položaj posameznika v njegovem okolju in v svetu.

O ustvarjalcu

Beuys (1921-1986) se je rodil v Krefeldu v Nemčiji. Med drugo svetovno vojno je kot letalec strmoglavil v Rusiji. Pred podhladitvijo so ga rešili tako, da so njegovo telo obdali z lojem in klobučevino. Ta travmatična izkušnja je razlog, da sta imela omenjena materiala v njegovem umetniškem delu pozneje bistveno vlogo.

Študiral je v Düsseldorfu in bil tam tudi profesor kiparstva. Razvil je tezo o razširjeni plastiki in umetnosti, po kateri je treba z akcijami preseči racionalno razdeljenost umetnosti, znanosti in kulture. Njegova avantgardna in provokativna dela prvega obdobja se se pozneje umaknila ritualiziranim umetniškim dogodkom v korist sožitju človeka in narave.

Letos, ko mineva 100 let od umetnikovega rojstva, so Beuysu v Nemčiji in v Avstriji posvetili številne razstave.