Gre za drugačen pristop k samoopazovanju – snemala se je sama, s telefonom, v zasebnosti svoje sobe. Dokumentirala je svoje dnevno izvajanje joge. Foto: Center in galerija P74
Gre za drugačen pristop k samoopazovanju – snemala se je sama, s telefonom, v zasebnosti svoje sobe. Dokumentirala je svoje dnevno izvajanje joge. Foto: Center in galerija P74

Avtorica je medij slike v zadnjih letih zamenjala za video, digitalno umetnost in performans. Zadnje je kot nalašč za uporabo lastnega telesa in gibanja, so zapisali v galeriji.

"Na ta način se najlažje izraža, služi pa ji tudi kot mehanizem sproščanja. Lahko bi celo rekli, da je fizična aktivnost osebna potreba, samoopazovanje pa nekaj, kar jo zanima. Kar je specifično in nenavadno, je za koga nastopa in na kakšen način je njen performans dokumentiran. Rojena v svet, kjer so nadzorni sistemi nekaj vsakdanjega, jih je sčasoma prenehala ignorirati. Trenutek, ko je opazovana, je izkoristila za nastop, nevidnega opazovalca je postavila v vlogo gledalca in jasno sporoča, da ve, da je gledana," so še zapisali.

Nika Ham: "Sem netipična obiskovalka muzejev. Najprej pregledam, kje so kamere."

Ples z Benthamom
Njena serija Ples z Benthamom, ki jo je ustvarjala med letoma 2017 in 2020, združuje akcije, ki jih avtorica izvaja za nadzorne kamere. Vse se je začelo, ko je kot čuvajka v ljubljanski Moderni galeriji začela odkrivati, da lahko pogled skozi nadzorne kamere v galeriji postane mesto njenega performansa. Začela je nastopati pred kamerami "nadzorovalkami" in posnetke montirati v duhovite videe, danes zbrane pod imenom Ples z Benthamom. Projekt je poimenovala po filozofu in pravniku Jeremyju Benthamu, utemeljitelju panoptičnega načela.

Kot je za MMC povedala sama, je bilo na začetku njeno nastopanje pred galerijskimi kamerami tvegano početje, saj je začela objavljati posnetke iz galerije brez dovoljenja, a se je izkazalo, da imajo njeni zabavni posnetki nepričakovan potencial za umetniški projekt. Projekt je razširila tudi v druge galerije in muzeje, med njimi so dunajska Albertina, Salzburg Museum in berlinski Urban Nation muzej, obenem pa je svoje gverilske intervencije v nadzor prenesla tudi na berlinskih podzemnih železnicah.

Snemala se je sama, s telefonom, v zasebnosti svoje sobe
Na razstavi z naslovom Morgen Nika Ham pa predstavlja novo delo, ki ga je zasnovala v času rezidence v Berlinu. Gre za drugačen pristop k samoopazovanju – snemala se je sama, s telefonom, v zasebnosti svoje sobe. Dokumentirala je svoje dnevno izvajanje joge. Njen glasbeni izbor privede do tega, da med izvajanjem klasičnih položajev telo občasno odreagira po svoje, gibanje pa se spremeni v nekakšen ples.

Na vseh videih je oblečena v enako športno opravo črne barve, snema se pred enakim ozadjem, posamezen del rutine pa traja v večini primerov nekaj sekund. Sprememba hitrosti posnetkov oziroma pospešitev (kar je njen ustaljen postopek) ustvarja specifičen učinek in humoren podton. Sestavljen video je vizualno minimalističen, hkrati pa na zelo dinamičen način kaže telo, dele telesa, mišični napor. "Uporaba dveh projektorjev in postopno pomnoževanje videa v več enakih pridobi skoraj učinek kalejdoskopa. Če ne bi vedeli, da gre za jogo, bi pomislili na balet, sodobni ples, cirkuško akrobatiko ali na športno aktivnost," so zapisali ob razstavi.

Foto: Center in galerija P74
Foto: Center in galerija P74

V času razstave bo umetnica nadaljevala dejavnosti in jih prenašala prek spletnega videoprenosa. Svojo rutino bo tudi sistematično dokumentirala. Ne le na list papirja, kot to počne običajno, temveč na galerijsko steno. "Črtica, ki jo označi na steni, predstavlja deset minut fizične vadbe. Rezultat sistematičnega dokumentiranja vsakodnevne rutine nam predstavi v treh razsežnostih: preko neposrednega videoprenosa v realnem času, kot sestavljen video in preko znaka na steno. Na ta način je vizualna prisotnost avtorice vedno manjša, veča pa se abstraktnost podobe. S tem je gledalec postavljen pred nov izziv," so še opisali v galeriji.

Nika Ham (1991) je zaključila magistrski študij slikarstva na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje. Med študijem je sodelovala na več skupinskih in samostojnih razstavah. Od leta 2016 dela kot vodja grafičnega oddelka za filmski festival LET'S CEE na Dunaju, sodeluje z umetniško skupino Laibach in dela v Moderni galeriji.

Razstava bo odprta do 2. februarja. Napovednik si lahko ogledate na spodnji povezavi.