Pomembno mesto na postavitvi imajo dela iz slovitih serij, naslovljenih Buchi in Tagli, ki jih je ustvaril z zarezovanjem in luknjanjem platen. Foto: EPA
Pomembno mesto na postavitvi imajo dela iz slovitih serij, naslovljenih Buchi in Tagli, ki jih je ustvaril z zarezovanjem in luknjanjem platen. Foto: EPA

Razstava Lucio Fontana: On the Threshold (Na pragu, p. n.) raziskuje Fontanovo umetniško zapuščino prek kipov, keramik, slik, risb in t. i. vesoljskih ambientov, nastalih med letoma 1931 in 1968.

Njegov revolucionarni pristop je zaznamoval umetnost 20. stoletja, saj je slike, kipe in druge predmete spremenil v nove prostorske koncepte ter eksperimentalne ambiente. Foto: EPA
Njegov revolucionarni pristop je zaznamoval umetnost 20. stoletja, saj je slike, kipe in druge predmete spremenil v nove prostorske koncepte ter eksperimentalne ambiente. Foto: EPA

Ustanovitelj gibanja spacializem
Fontana je pri svojem delu eksperimentiral z raznovrstnimi materiali in oblikami, najbolj pa je znan kot ustanovitelj gibanja spacializem (ital. spazialismo) v petdesetih letih 20. stoletja. V svojem manifestu spacializma je razvil številne ideje in pozval k umetnosti, ki bi se prepletala z znanostjo in tehnologijo. Njegov poudarek je bil na vključevanju kategorij prostora, gibanja in časa, ki bi morale biti v umetnosti enako pomembne kot oblika, barva in perspektiva.

Velik del newyorške postavitve je posvečen njegovim kiparskim začetkom ter domiselnemu ukvarjanju z ambienti. Prva dela Fontane iz 30. in 40. let minulega stoletja obsegajo predvsem kipe žensk in bojevnikov ter serijo keramik.

V platna posegel z izdelavo lukenj ali rezov
Pomembno mesto na postavitvi pa imajo dela iz slovitih serij Fontane, naslovljenih Buchi in Tagli, ki jih je ustvaril z zarezovanjem in luknjanjem platen, s čimer je želel prelomiti tradicionalno ločnico med slikarstvom in kiparstvom. Ta dela so dolgoročno vplivala na modernistično dojemanje umetnosti in še danes na dražbah dosegajo visoke cene.

Italijanski slikar in kipar Fontana (1899‒1968) je bil rojen italijanskemu očetu in argentinski materi. Rojen je bil v Argentini, leta 1905 se je s starši preselil v Milano, kjer je študiral. Foto: EPA
Italijanski slikar in kipar Fontana (1899‒1968) je bil rojen italijanskemu očetu in argentinski materi. Rojen je bil v Argentini, leta 1905 se je s starši preselil v Milano, kjer je študiral. Foto: EPA

Tudi sicer je njegov revolucionarni pristop zelo zaznamoval umetnost 20. stoletja, saj je slike, kipe in druge predmete spremenil v nove prostorske koncepte ter eksperimentalne ambiente.

Razstava, posvečena Fontani, se razteza v dveh nadstropjih newyorškega muzeja, tretjem in petem. Pri tem peto nadstropje skorajda v celoti zaseda delo Struttura a Neon, ki je ustvarjeno iz 100 metrov neonskih kablov in jo je umetnik ustvaril za Milanski trienale leta 1951.

Razstava, ki so jo pripravili v Metropolitanskem muzeju (Met) v sodelovanju s Fundacijo Lucia Fontane, bo na ogled do 14. aprila. Ob postavitvi v muzeju Met Breuer si je v newyorškem El Museo del Barrio mogoče ogledati tudi zadnjo ambientalno postavitev Fontane z naslovom Spatial Environment at Documenta 4 in Kassel (1968), v prostorih Italijanskega inštituta za kulturo v New Yorku pa Fontani in njegovim sodobnikom posvečeno razstavo Spacial Explorations.

Italijanski slikar in kipar Fontana (1899‒1968) je bil rojen italijanskemu očetu in argentinski materi. Rojen je bil v Argentini, leta 1905 se je s starši preselil v Milano, kjer je študiral.