V Galeriji Božidar Jakac drevi ob 19.00 odpirajo razstavo Maše Jazbec z naslovom Sintetični organizmi, ki predstavlja sintezo umetničinega večletnega raziskovanja področja humanoidnih robotov.

Maša Jazbec se v svojem večplastnem ustvarjanju posveča predvsem vplivu robotike in drugih sodobnih tehnologij na življenja ljudi in drugih živih organizmov. Foto: Jaka Babnik
Maša Jazbec se v svojem večplastnem ustvarjanju posveča predvsem vplivu robotike in drugih sodobnih tehnologij na življenja ljudi in drugih živih organizmov. Foto: Jaka Babnik

Umetnica, akademska raziskovalka, kuratorka in producentka s prostorsko instalacijo obravnava številna temeljna družbena in etična vprašanja, kot so razumevanje življenja in živosti, odnos med organsko in anorgansko materijo in možnost nadomestljivosti človeške vrste, je zapisal kustos razstave Miha Colner.

Foto: Jaka Babnik
Foto: Jaka Babnik

Maša Jazbec deluje na področjih, kjer se stikata znanost in umetnost, in na ta način premišljuje tudi o izzivih sodobnega časa. Obravnava jih v perspektivi njihove družbene kompleksnosti, njena dela pa presegajo tehnične vidike robotike in se ukvarjajo zlasti s to povezanimi konceptualnimi in eksistencialnimi vprašanji. Sodobnih tehnologij ne dojema kot samoumevnih, ampak jih kritično in analitično secira v odnosu do aktualnih družbenih stvarnosti, še piše Colner.

Kot raziskovalka humanoidne robotike snuje svoja umetniška dela na podlagi empiričnih izsledkov, na ta način pa analizira možne prihodnosti civilizacije. "Razstava, ki temelji na skulpturah fiktivnih androidov, se poleg znanstvenih paradigem robotike nanaša tudi na znanstvenofantastično literaturo in film, ki sta bila v preteklem stoletju pomemben dejavnik za predvidevanje in razumevanje življenja v prihodnosti," še piše Colner.

Z dialogom robotike kot eksaktne znanosti in sociološkim ter filozofskim izpraševanjem umetnica raziskuje, kaj danes pomeni biti človek. "Stanje duha človeške vrste se namreč odraža tudi skozi naš odnos do robotov," sklene kustos.

Maša Jazbec je končala študij likovne umetnosti na Pedagoški fakulteti v Mariboru, zatem je opravila magistrski študij novomedijske umetnosti na oddelku Interface Culture Univerze v Linzu, se izpopolnjevala na inštitutu IAMAS (Japonska), pozneje pa je doktorirala na programu Empowerment Informatics na Univerzi v Cukubi na Japonskem. Bila je gostujoča raziskovalka v laboratoriju profesorja Hirošija Išigure v Kjotu. Od leta 2019 je vodja laboratorija Raziskovalnih umetnosti in kulture v podjetniškem pospeševalniku Katapult, v okviru Delavskega doma Trbovlje, kjer deluje na področju povezovanja umetnosti, znanosti in novih tehnologij. Bila je tudi gostujoča profesorica na programu Interface Culture na Univerzi za umetnost in dizajn v Linzu in članica komisije za osrednjo nagrado Zlata Nika na festivalu Ars Electonica v Linzu. Trenutno živi in deluje v Trbovljah.