Foto: Kontakt Collection, Dunaj/Oliver Ottenschläger
Foto: Kontakt Collection, Dunaj/Oliver Ottenschläger

V sklopu Kontakt kolekcije je v prostorih "off-space" v bližini Erste kampusa na ogled razstava Splošno opozorilo. Vojne, ki se niso nikoli končale. Kuratorka Silvia Eiblmayr je v sodelovanju s Kathrin Rhomberg vanjo vključila dela, ki na raznolike načine spodbujajo k premisleku tako o trenutni vojni v Ukrajini kot spopadih in nasilju preteklosti, kot sta vojna v nekdanji Jugoslaviji in holokavst, katerih sledi in rane še danes ostajajo nezaceljene.

Foto: Kontakt Collection, Dunaj/Oliver Ottenschläger
Foto: Kontakt Collection, Dunaj/Oliver Ottenschläger

Umetniška dela bodisi kot neposreden odziv na vojni konflikt bodisi z intimnim premišljevanjem o subjektivnih, eksistencialnih in telesnih izrazih poškodb, tesnobe, kritike in melanholije, kažejo, kako se vojne 20. stoletja z vsemi spremljajočimi posledicami, ki so imele zgodovinsko vlogo pri oblikovanju geopolitičnih, družbenih in gospodarskih razmer v Evropi, niso povsem končale.

Nekatera dela tematizirajo psihofizično nasilje in so pretresljive pripovedi o travmatičnih izkušnjah. Takšni so, na primer, film avstrijske umetnice VALIE EXPORT ... Remote ... Remote (1973), fotografije Iona Grigorescuja (1977), risbi Ștefana Bertalana (1989), videoposnetki Milice Tomić, ki so nastali med vojnami v nekdanji Jugoslaviji, in temačen nočni sprehod Aline Kleytman po ukrajinskem mestu. Poljski umetnik Artur Żmijewski se v svojem videodelu ukvarja s sadizmom vojaških ritualov (2000), skupina R.E.P. pa je vadila odpor v bizarno provokativnih, postdadaističnih akcijah (2005, 2006) na kijevskem Majdanu, kjer so od konca novembra 2013 do konca maja 2013 potekali spopadi in množične demonstracije.

Foto: Kontakt Collection, Dunaj/Oliver Ottenschläger
Foto: Kontakt Collection, Dunaj/Oliver Ottenschläger
Foto: Kontakt Collection, Dunaj/Oliver Ottenschläger
Foto: Kontakt Collection, Dunaj/Oliver Ottenschläger

Razstava Splošno opozorilo (General alert) si naslov izposoja pri omenjenih videih Sanje Iveković – Splošno pozorilo (Telenovela) in Splošno opozorilo (Godard). Nastala sta maja 1995, ko je bilo med rednim televizijskim programom na zaslonu vidno opozorilo za zračni napad (Opća Opasnost) za Zagreb ter mesti Valpovo in Belišce. Umetnica je spontano posnela prizore, v katerih se igrana drama telenovele in Godardovega filma Brez diha prepleta z vojno resničnostjo.

Na razstavi, ki bo na ogled do 27. novembra, med drugim sodelujejo Heimrad Bäcker (Avstrija), Sokol Beqiri (Kosovo), Ștefan Bertalan (Romunija), Pavel Brăila (Moldavija), Geta Brătescu (Romunija), Anna Daučíková (Slovaška), Róza El-Hassan (Madžarska), VALIE EXPORT (Avstrija), Tomislav Gotovac (Hrvaška), Ion Grigorescu (Romunija), Sabine Groschup (Avstrija), Sanja Iveković (Hrvaška), Anne Marie Jehle (Avstrija), Anna Jermolaewa (Rusija), Nikita Kadan (Ukrajina), Alevtina Kakhidze (Ukrajina), Šejla Kamerić (BiH), Alina Kleytman (Ukrajina), Ana Lupaș (Romunija), Dimitrije Bašičević Mangelos (Hrvaška), Roman Ondak (Slovaška), Skupina R.E.P. (Ukrajina), Erna Rosenstein (Poljska), Zorka Ságlová (Češka), Wilhelm Sasnal (Poljska), Erzen Shkololli (Kosovo), Mladen Stilinović (Hrvaška), Ceija Stojka (Avstrija), Slaven Tolj (Hrvaška), Milica Tomić (Srbija), Endre Tót (Madžarska), Zsuzsi Ujj (Madžarska), Jasmila Žbanić (BiH) in Artur Żmijewski (Poljska).