Med prvimi desetimi so med drugim še sloviti celovečerci Razpoložena za ljubezen, Beau Travail, Mulholland Drive, Vertigo in Državljan Kane.

Foto: IMDb
Foto: IMDb

Več kot 1600 filmskih kritikov, akademikov, distributerjev, pisateljev, kustosov, arhivarjev in programskih vodij je tokrat glasovalo v anketi, ki jo publikacija, ki jo izdaja Britanski filmski inštitut (BFI), izvaja že od leta 1952.

O najboljših filmih glasujejo enkrat na desetletje, tokrat pa se je prvič zgodilo, da se je na prvem mestu znašel film, ki ga je režirala ženska. Film belgijske režiserke Chantal Akerman je sicer na lestvici od zadnje ankete pred desetimi leti skočil s 36. mesta na prvo.

Foto: IMDb
Foto: IMDb

Jeanne Dielman je tri ure in dvajset minut dolg film o protagonistki, poimenovani v naslovu filma (igra jo Delphine Seyrig), materi samohranilki in prostitutki, ki jo spremljamo, medtem ko opravlja "monotono" dnevno rutino, ter počasi propada.

"Film Jeanne Dielman je izzval status quo, ko je bil prvič predvajan leta 1975, in to počne še danes. To je pomemben feministični film in njegov položaj na vrhu seznama je simbol boljše zastopanosti med 100 najboljšimi filmskimi ustvarjalci," je dejal Mike Williams, urednik publikacije Sight and Sound.

"Čeprav je čudovito videti prejšnja zmagovalca – filma Vertigo in Državljan Kane, ki zaobjemata prvo trojico, nas uspeh Jeanne Dielman opominja, da obstaja svet premalo gledanih in premalo cenjenih draguljev, ki jih je treba odkriti, in da ni mogoče preceniti pomena repertoarnih kinematografov in distributerjev pri njihovem nenehnem poudarjanju filmov, ki zahtevajo ogled."

Jason Wood iz BFI-ja je dodal: "Poleg tega, da je seznam prepričljiv, je eden njegovih najpomembnejših elementov ta, da stiska pest ustaljenemu vrstnemu redu. Kanon je treba izzvati in zaslišati in del naloge BFI-ja je, da ne le ponovno pregleda filmsko zgodovino, temveč jo tudi preoblikuje. Zato je zadovoljivo videti seznam, ki se zdi precej radikalen v duhu raznolikosti in vključenosti."

Foto: Televizija Slovenija
Foto: Televizija Slovenija

Zmaga belgijskega filma že drugič zapored kaže, da se časi počasi spreminjajo, saj se je na vrhu tudi nazadnje znašel nov film. Leta 2012 je Hitchockov Vertigo premagal Državljana Kana, potem ko je Wellesov film držal prvo mesto več kot petdeset let. Zdaj je Vertigo na 2. mestu seznama, Državljan Kane pa na tretjem mestu.

Jeanne Dielman je v anketi leta 2012 zasedla 36. mesto, bila je eden od le dveh filmov na tem seznamu, ki so jih režirale ženske. Drugi je klasika Claire Denis Beau Travail iz leta 1998. Seznam za leto 2022 se ponaša z enajstimi filmi, ki so jih režirale ženske, med njimi sta še film Cleo od 5 do 7 Agnés Varda ter film Céline Sciamma iz leta 2019 – Portret mladenke v ognju, ki je na 30. mestu.

Državljan Kane Foto: Imdb/zajem zaslona
Državljan Kane Foto: Imdb/zajem zaslona

Druge spremembe na najnovejši različici seznama BFI je videti v številki filmov v režiji temnopoltih avtoric in avtorjev. Na seznamu za leto 2012 je bil samo film Touki Bouki senegalskega režiserja Djibrila Diopa Mambétyja, ki je bil na 93. mestu.

Zdaj je na seznamu za leto 2022 sedem filmov, ki so jih režirali temnopolti režiserji, med njimi film Daughter Of The Dust Julie Dash iz leta 1991 na 60. mestu. Prvič se je zgodilo, da sta na lestvici animirana filma, oba vključena je ustvaril Hayao Miyazaki – to sta Moj sosed Totoro iz leta 1988 in Čudežno potovanje iz leta 2001.


Seznam najboljših dvajsetih je na ogled spodaj.

1. Jeanne Dielman, 23, quai du commerce, 1080 Bruxelles (Chantal Akerman, 1975)
2. Vertigo (Alfred Hitchcock, 1958)
3. Državljan Kane (Orson Welles, 1941)
4. Potovanje v Tokio (Yasujiro Ozu, 1953)
5. Razpoložena za ljubezen (Wong Kar-wai, 2001)
6. 2001: Vesoljska odiseja (Stanley Kubrick, 1968)
7. Beau Travail (Claire Denis, 1998)
8. Mulholland Drive (David Lynch, 2001)
9. Mož s kamero (Dziga Vertov, 1929)
10. Pojmo v dežju (Stanley Donen in Gene Kelly, 1951)
11. Zarja (F. W. Murnau, 1927)
12. Boter (Francis Ford Coppola, 1972)
13. Pravila igre (Jean Renoir, 1939)
14. Cléo od petih do sedmih (Agnès Varda, 1962)
15. Iskalci (John Ford, 1956)
16. Mreže popoldneva (Maya Deren in Alexander Hammid, 1943)
17. Veliki plan (Abbas Kiarostami, 1989)
18. Persona (Ingmar Bergman, 1966)
19. Apokalipsa zdaj (Francis Ford Coppola, 1979)
20. Sedem samurajev (Akira Kurosawa, 1954)