Poseben poklon bo namenjen slovenskemu režiserju kratkih filmov Maku Sajku.

Vulkanska ljubimca: Rekvijem za Katio in Maurica Kraffta (r. Werner Herzog). Foto: FDF
Vulkanska ljubimca: Rekvijem za Katio in Maurica Kraffta (r. Werner Herzog). Foto: FDF

Na Festivalu dokumentarnega filma, ki bo potekal med 10. in 17. marcem, bo tako mogoče videti njegove kratke dokumentarne filme Kje je železna zavesa?, Strupi, Muzej zahteva, Samomorilci, pozor!, Plamen v dvonožcu, Slavica Exception in Narodna noša. Sajkovi filmi so še vedno zelo aktualni, čeprav so bili posneti pred pol stoletja. V njih je "s hudomušnostjo obravnaval pereče teme", je na predstavitvi programa dejal selektor FDF-ja Simon Popek. "Absolutno gre za avtorja, ki je očitno vedno moderen in je zelo na mestu, da ponovno predstavimo njegov kratek, ampak zelo vpliven in pomemben opus."

Festival se posveča letos umrlemu slovenskemu režiserju kratkih filmov Maku Sajku. Na fotografiji prizor iz filma Narodna noša. Foto: FDF
Festival se posveča letos umrlemu slovenskemu režiserju kratkih filmov Maku Sajku. Na fotografiji prizor iz filma Narodna noša. Foto: FDF

Za nagrado Amnesty International Slovenije se potegujejo filmi, ki po Popkovih besedah obravnavajo zelo raznolike teme. "Zelo močan, čustven dokumentarec" je Bodi moj glas švedsko-iranske režiserke Nahid Persson, ki govori o ženskah v Iranu in perzijski kulturi. "Zelo zanimiv, razkrivajoč in duhovit portret" pionirske, transseksualne skupnosti v ZDA v 50. letih 20. stoletja prinaša Casa Sussana francoskega režiserja, že nagrajenca na Festivalu dokumentarnega filma, Sebastiena Lifshitza.

Hiša iz trsk v režiji Simona Lerenga Wilmonta iz Belgije prinaša "zelo sočustvujoč in topel portret vzgojiteljic" v ukrajinskem prehodnem domu za otroke, ki poskušajo otrokom v času, ko ti čakajo na odločitev oblasti o svoji usodi, ustvariti toplo okolje. Film si lahko ogledate tudi 19. marca na Televiziji Slovenija 1.

V Srbiji rojena režiserka Nataša Urban, ki že dlje časa živi na Norveškem, bo predstavila film Mrk. Dejanski mrk, ki je bil na ozemlju nekdanje Jugoslavije viden leta 1999, je zanjo "metafora za razpad Jugoslavije in Miloševićevega režima v Srbiji".

"Nič se me ne dotakne bolj kot otroška občutljivost ob odkrivanju sveta in nič me ne zaboli bolj kot pričevanje njegovemu porušenju. Izrael ni prostor, ki bi vrednotil nedolžnost. Njegova militarizirana identiteta zahteva zatrtje in izmaličenje nežnih linij otroštva. Ta zavezanost nasilju terja številne žrtve, vendar je z njo povezana tudi skrita tragedija – propad starševstva. Vsaka vojna se zanaša na starševsko izdajo lastnih otrok. Vendar v militarizirani družbi tudi najbolj svobodomiselnim staršem ne uspe zaščititi duha svojih otrok," pravi izraelski režiser Guy Davidi o svojem filmu Nedolžnost. Foto: FDF

Nazoren portret zelo militarizirane družbe
Zadnji film tekmovalnega programa je izraelsko-dansko-finska koprodukcija Nedolžnost izraelskega režiserja Guya Davidija, ki po besedah Popka "pokaže, kako izraelska oblast že od mladih nog indoktrinira in militarizira tamkajšnje otroke", ter prinaša "prepričljiv in nazoren portret zelo militarizirane družbe".

Nagrajeni film festivala bo izbrala tričlanska mednarodna žirija, ki jo sestavljajo makedonska režiserka Teona Strugar Mitevska, njen je večkrat nagrajeni film Bog obstaja, ime ji je Petrunija, slovenski režiser Boris Petkovič, ki se med drugim podpisuje pod igrani film Košarkar naj bo in dokumentarec LGBT_SLO_1984, in članica izvršnega odbora AI Slovenije Maja Pan.

Smeti naše vsakdanje (r. Nikolaus Geyrhalter). V torek, 14. marca, bo po projekciji filma sledil pogovor z Jako Kranjcem, strokovnim vodjo Ekologov brez meja, pri katerih se zadnje desetletje posveča preprečevanju nastajanja odpadkov, izboljšanju ravnanja in zmanjševanju onesnaževanja na ravni držav, občin, podjetij in posameznikov. Foto: FDF
Smeti naše vsakdanje (r. Nikolaus Geyrhalter). V torek, 14. marca, bo po projekciji filma sledil pogovor z Jako Kranjcem, strokovnim vodjo Ekologov brez meja, pri katerih se zadnje desetletje posveča preprečevanju nastajanja odpadkov, izboljšanju ravnanja in zmanjševanju onesnaževanja na ravni držav, občin, podjetij in posameznikov. Foto: FDF

V okviru sklopa aktualnih, družbenokritičnih filmov si bo mogoče ogledati Nažrli se bomo smrti v režiji Luda in Otta Brockwaya, Temni pokrov sveta Amirja Muratovića, Smeti naše vsakdanje režiserja Nikolausa Geyrhalterja, Veseli delavec v režiji Johna Webstra in Vse, kar diha režiserja Shaunaka Sena, s katerim se bo FDF uradno končal.

Patrick in kit glavač (r. Mark Fletcher). Projekcijam 12. in 13. marca bo sledil pogovor z direktorico fotografije Gail Jenkinson. Foto: FDF
Patrick in kit glavač (r. Mark Fletcher). Projekcijam 12. in 13. marca bo sledil pogovor z direktorico fotografije Gail Jenkinson. Foto: FDF

Sklop intimni in globalni portreti prinaša Ljubezni Patricie Highsmith Eve Vitije, O strukturi človeškega telesa, kjer se pod režijo podpisujeta Verena Paravel in Lucien Castaing-Taylor, Patrick in kit glavač režiserja Marka Fletcherja in Vulkanska ljubimca: Rekviem za Katio in Mauricea Kraffta Wernerja Herzoga.

V sklopu miti, ikone in mediji bodo predvajali tri filme Bella Ciao – Za svobodo režiserke Giulie Giapponesi, ki bo uradno odprl festival, Dekliško druščino Sussane Regine Meures in Pohod na Rim Marka Cousinsa.

Retrospektiva bo letos v znamenju avstrijskega režiserja dokumentarcev Huberta Sauperja. Na fotografiji film Epicenter. Foto: FDF
Retrospektiva bo letos v znamenju avstrijskega režiserja dokumentarcev Huberta Sauperja. Na fotografiji film Epicenter. Foto: FDF

Sauperjevi filmi bodo na ogled njemu posvečene perspektiva. Videti bo mogoče Dnevnik iz Kisanganija, Darwinovo nočno moro, Prihajamo v miru in Epicenter.

Po vrsti filmskih projekcij bodo sledili pogovori z gosti in ustvarjalci filmov. Ob robu festivala bo v Cankarjevem domu na ogled razstava Po poteh uničevanja gozdov v Boliviji. Pripravljajo pa tudi okroglo mizo o slovenskem dokumentarnem filmu.