V idealnem svetu bi vsak otrok že doma imel oporo, razumevanje in varen prostor, kamor se lahko umakne, ko je preobremenjen ali prestrašen. A realnost je pogosto drugačna. Mnoge družine se spopadajo s psihosocialnimi, ekonomskimi in kulturnimi izzivi, zaradi katerih otrokove potrebe ostajajo spregledane.

V takih primerih postane šola ključni prostor, kjer se lahko otrok prvič resnično sreča z odraslim, ki ga sliši in razume. Zato je šola mnogo več kot izobraževalna ustanova – postaja tudi prostor čustvene varnosti. A brez ustreznih strokovnjakov te vloge ne more opravljati v polnosti.

Foto: Freepik
Foto: Freepik

Duševno zdravje otrok – temelj prihodnosti

Zdrav otrok je ne le telesno, temveč tudi duševno zdrav otrok. Temelji duševnega zdravja se gradijo že v zgodnjem otroštvu, predvsem pa v vsakodnevnih odnosih – s starši, učitelji, vrstniki. Vzdušje v šoli, odziv odraslih na stisko, zmožnost otroka, da izrazi svoja čustva – vse to oblikuje njegovo samopodobo, samozaupanje in odnos do sveta.

Zato ni presenetljivo, da vse več raziskav poudarja pomen zgodnjega prepoznavanja težav in ustreznega odziva nanje. Toda učitelji niso terapevti, šolski svetovalni delavci pa nimajo vseh orodij, ki bi jih potrebovali za delo z najranljivejšimi družinami. Tu se pokaže pomen izjemno potrebnega profila v šolskem prostoru – družinskega psihoterapevta.

Družinski psihoterapevt – most med otrokom, družino in šolo

Družinski psihoterapevt je strokovnjak, usposobljen za celostno razumevanje otrokovih stisk znotraj konteksta družine, šole in širše družbe. Razume, da otrok ne deluje v vakuumu – njegovo vedenje, čustvovanje in uspeh so vedno prepleteni z odnosi in okoljem, v katerem živi.

Psihoterapevt zna prepoznati, kje prihaja do zastojev in neskladij, in zna pomagati, da se odnosi spet začnejo gibati v smeri večje podpore, razumevanja in varnosti. Skupaj z drugimi strokovnimi delavci šole lahko oblikuje strategije, ki šolski prostor spremenijo v spodbudno okolje za učenje in odraščanje. Družinam nudi prostor za oporo in skupno iskanje rešitev.

"Družinski terapevt lahko v šoli prispeva k boljšemu in bolj poglobljenemu razumevanju otroka, ki na različne načine izkazuje stisko. S prepoznanjem otrokovih potreb v domačem in družinskem okolju lahko najhitreje pripomore, da se starši in učitelji primerno odzovejo in otroka podprejo v njegovih potrebah. Specifično terapevtsko znanje in veščine družinskemu terapevtu omogočajo, da tudi do staršev in učiteljev pristopa sočutno in jih vodi k vzgojnemu delovanju, ki je za otroka v danem trenutku primerno in spodbudno. Z občutkom, da se čutimo razumljeni in ne napadeni, se izboljšujejo odnosi med starši in šolo v korist otroka," pravi psihologinja Melita Zagorc Vegelj, zaposlena na OŠ Brežice.

"V šolah, kjer so učitelji in svetovalni delavci obremenjeni z izvajanjem programov in doseganjem učnih ciljev, pogosto primanjkuje časa in strokovne usposobljenosti za kakovostno obravnavo psihosocialnih stisk otrok in njihovih družin. Družinski psihoterapevti s svojim znanjem o razvoju otrok, medosebnih odnosih ter družinski dinamiki prinašajo dragoceno podporo, saj znajo analizirati in obravnavati kompleksne situacije ter oblikovati učinkovite rešitve, zato verjamem, da bi vključitev družinskih psihoterapevtov v osnovne šole predstavljala pomemben korak k celostni skrbi za duševno zdravje otrok in njihovih družin ter prispevala k bolj varnemu in spodbudnemu učnemu okolju," pravi Anja Fišter, diplomirana profesorica razrednega pouka in magistrica zakonskih in družinskih študijev, zaposlena na osnovni šoli.

Kakovostna izobrazba – korak k večji čustveni pismenosti

V Sloveniji imamo vzpostavljeno univerzitetno izobraževanje za profil družinskega psihoterapevta, ki skupaj traja devet let (Univerza v Ljubljani, Teološka fakulteta). Študij vključuje poglobljeno teoretsko in praktično usposabljanje, zato gre za strokovno dobro usposobljen kader, ki je popolnoma usposobljen za celostno obravnavo otrok, družin in šolskih sistemov ter učinkovito naslavljanje sodobnih potreb v vzgojno-izobraževalnem prostoru.

Foto: Teološka fakulteta
Foto: Teološka fakulteta

Magistrski študijski program Zakonski in družinski študiji

Magistrski program usposablja diplomante za profesionalno delo z družinami, pari, mladimi, predšolskimi in šolskimi otroki ter starostniki tako v domačem, cerkvenem kot tudi širšem skupnostnem okolju. Pouk izvajajo priznani strokovnjaki z bogatimi kliničnimi psihoterapevtskimi izkušnjami. Študij ponuja tri smeri: Zakonska in družinska terapija, Svetovalno in preventivno delo z zakonci in družinami ter Družinski študiji – zadnja je dvopredmetna smer, ki poteka v sodelovanju s Filozofsko fakulteto Univerze v Ljubljani. Ključna področja izobrazbe vključujejo psihologijo, psihoterapevtske pristope in tehnike, psihopatologijo, nevropsihopatologijo in nevroznanost, etiko, komunikacijske veščine, metode raziskovanja in socialne kompetence.

Teološka fakulteta – dom interdisciplinarnega znanja in človeškega pristopa

Teološka fakulteta ni le ena najstarejših članic Univerze v Ljubljani, temveč tudi vodilna institucija za izobraževanje družinskih terapevtov v Sloveniji. Poleg programa Zakonski in družinski študiji ponujajo še dva aktualna magistrska programa:

Religiologija in etika vodi do naziva magister/magistrica religiologije in etike. Študij daje največji poudarek humanističnim oziroma filozofskim, etičnim, duhovnim, teološkim in religioznim koncepcijam življenja ter medosebnih odnosov. Diplomanti programa pridobijo široko osnovo za nadaljnje izobraževanje in delo na teh področjih. Program je še posebej primeren za vse, ki jih zanimajo vprašanja etike, transhumanizma, umetne inteligence in različna bioetična vprašanja, saj omogoča interdisciplinarni pristop k sodobnim izzivom.

Dvopredmetni magistrski pedagoški študijski program Teologija vodi do naziva magister profesor … in teologije oziroma magistrica profesorica … in teologije. Program je namenjen tistim, ki želijo svojo predhodno izobrazbo nadgraditi s pedagoškimi veščinami in didaktičnimi spretnostmi, hkrati pa jih zanima poglobljen študij sodobnih teoloških, etičnih in religijskih vprašanj. Študij poteka v sodelovanju s Filozofsko fakulteto, kar omogoča interdisciplinarno in kakovostno izobraževanje na tem področju.

Vabljeni na informativni dan

Vabimo vas na informativne dneve za magistrske študijske programe, ki bodo potekali v petek, 9. maja 2025, ob 15. uri na Teološki fakulteti v Ljubljani (Poljanska cesta 4) in v Mariboru (Slomškov trg 20).

Spoznajte študijske programe, predavatelje in možnosti za svoje prihodnje poslanstvo. Naj bo vaš naslednji korak tisti, ki spreminja – otroke, družine, družbo.