Državni sekretar in vodja projekta drugi tir Jure Leben je menil, da je državljanom jasno, da imamo vlado za to, da sprejema strokovne odločitve. Foto: BoBo
Državni sekretar in vodja projekta drugi tir Jure Leben je menil, da je državljanom jasno, da imamo vlado za to, da sprejema strokovne odločitve. Foto: BoBo
false
Premier Miro Cerar meni, da so volivci tudi z neudeležbo na referendumu pokazali, da želijo, da vlada opravi svoje delo. Foto: BoBo

Premier Miro Cerar je v izjavi po zaprtju volišč na današnjem referendumu o drugem tiru dejal, da je nizka udeležba "v veliki meri pokazala, da imajo volivci dovolj političnih igric" in podpirajo vladni projekt.

Cerar je ponovil, da gre za pomemben razvojni projekt za našo prihodnost in po njegovem prepričanju so volivci tudi z neudeležbo na referendumu pokazali, da želijo, da "vlada opravi svoje delo, ki smo si ga začrtali, da se ne ustavljamo, da se ne vračamo nazaj, ampak gremo in ta drugi tir zgradimo".

Premier je tudi zavrnil očitke pobudnikov referenduma, ki v slabi udeležbi vidijo nelegitimnost projekta. "O nelegitimnosti ni govora, pravila so bila jasna, vse smo odigrali po pravilih," je dejal.

Tistim, ki so na referendumu obkrožili proti, je zagotovil, da drugi tir ne bo novi Teš 6, saj projekt vodijo zelo transparentno, "zato tudi zakon, zato nadzorni mehanizmi, tako domači kot evropski, tudi zaledne države ne bi projekta podprle, če ne bi bil dober", je povedal in poudaril, da ima drugi tir dobro finančno konstrukcijo in tudi trasa je določena v pravi smeri.

Obregnil se je tudi ob SDS in pobudnika referenduma Vilija Kovačiča, ki da so z referendumom želeli preprečiti projekt, ki je dober za Slovenijo. "Zdaj vidijo, kakšna je volja ljudstva," je dejal Cerar.

Kovačič: Projekt je neustaven
Pobudnik referenduma, vodja civilne iniciative Davkoplačevalci se ne damo Vili Kovačič je po zaprtju volišč povedal, da zakon o drugem tiru čaka še pobuda za oceno ustavnosti. "Projekt je neustaven, zato bomo prihodnji teden vložili pobudo za oceno ustavnosti zakona in zadevo predali Računskemu sodišču. Stroške za ta referendum pa bomo s položnicami naslovili na vse poslance, ki so glasovali za zakon," je dejal Kovačič.

Med ostrimi kritiki vladnega projekta je bil tudi Jože Duhovnik iz Strokovne skupine JD. Dejal je, da bo po njegovem Kovačič nadaljeval bitko o poštenosti v tej državi. "Prenesel bo zadevo na prave institucije," je napovedal.

Referendum je bil nepotreben eksperiment
Minister za infrastrukturo Peter Gašperšič je nedeljski referendum ocenil kot nepotreben eksperiment pobudnikov. "Mislim, da volivci z nizko udeležbo sporočajo, da o tej temi ne želijo odločati na referendumu, ampak odgovornost prepuščajo vladi, da nadaljuje projekt," je dejal.

Državni sekretar in vodja projekta drugi tir Jure Leben pa je menil, da je državljanom jasno, da imamo vlado za to, da sprejema strokovne odločitve. "Na ta način moramo projekt peljati naprej," je dodal. Hkrati pa ga veseli, da se bodo lahko že v ponedeljek znova ukvarjali z vsebino projekta. V kratkem naj bi začeli odpirati ponudbe za pripravljalna dela, načrtujejo pa, da bodo novembra začeli dela na trasi.

Popovič je pričakoval nizko udeležbo
Koprski župan Boris Popovič je povedal, da je pričakoval nizko udeležbo na referendumu, ki je bil po njegovem mnenju popolnoma nesmiseln in nepotreben. Popovič je sicer poudaril, da zakon ni popoln, da pa državljani z njim ogromno dobimo. "Dobimo dvotirno železniško povezavo med Divačo in Koprom, obstoječi tir pa se ukine, kar je za naše prebivalce izrednega pomena. Končno bodo lahko živeli kot vsi drugi," je dejal.

Podobnega mnenja je tudi Gašpar Gašpar Mišič, ki je bil prav tako kot koprska občina med organizatorji kampanje v podporo drugemu tiru. Ocenil je, da ni prav, da se strateški projekti podrejajo potrebam dnevne politike. Ob tem je spomnil, da je bil drugi tir skupni cilj vseh dozdajšnjih vlad.

Koalicija pričakovala, da referendum ne bo uspel
V parlamentarnih strankah so izide sprejeli z različnimi občutki. V koalicijskem DeSUS-u niso presenečeni nad izidom, saj so pričakovali, da referendum ne bo uspel. Še vedno pa zahtevajo "absolutno transparentnost vseh postopkov, zlasti razpisov ter natančen popis del, da bo cena projekta jasna še pred začetkom gradnje", je navedel predsednik stranke Karl Erjavec.

V SD-ju medtem ocenjujejo, da so se Slovenci odločili za razvoj, za delovna mesta, predvsem pa prepoznali igro, ki jo igrata SDS in njen predsednik Janez Janša. Po presoji poslanca SD-ja Jana Škoberneta je neuspešen referendum o zakonu o drugem tiru eden zadnjih referendumov, ki jih v resnici ni bilo treba.

SDS bo bedel nad projektom; Levica bi novelirala zakon
Matej T. Vatovec iz Levice pa je opozoril, da izid referenduma o zakonu o drugem tiru ne sme postati biankomenica za izpeljavo posla z Madžarsko. "Mislim, da to ne sme postati biankomenica za to, da se izpelje posel z Madžarsko, ker bi bilo to enostavno škodljivo za naše gospodarstvo in tudi za državni proračun," je pojasnil Vatovec. V Levici pa bodo vztrajali pri svojih zahtevah in takoj po uveljavitvi zakona predlagali njegovo noveliranje.

Poslanec največje opozicijske stranke SDS Ljubo Žnidar je dejal, da nizka udeležba na referendumu o zakonu o drugem tiru ni bila nepričakovana, saj je neprimerno, da o strokovnih stvareh in največjih infrastrukturnih projektih v državi odločajo državljani namesto stroke. "Izgradnja in postopki se morajo nadaljevati, čas pa bo hitro pokazal, ali smo v SDS-u imeli prav, ko smo opozarjali na vse nepravilnosti zakona," je dejal.

Poslanec NSi-ja Zvonko Lah je ocenil, da je vladi očitno uspelo prepričati volivce, da so tudi proti drugemu tiru, če so proti zakonu, a ni tako. Meni, da je še čas za alternativno različico, saj bodo pripravljalna dela trajala dve leti, v tem času pa se bo vlada zamenjala.

V Zavezništvu še vztrajajo pri pozivu iz referendumske kampanje, naj vlada opravi ponovno finančno revizijo projekta, je poudarila predsednica stranke Alenka Bratušek.

Dragonja: Želimo več kot 200 milijonov evropskega denarja
Svetovalec projektnega podjetja 2TDK Metod Dragonja je povedal, da se z izidom referenduma ni obremenjeval. "Meni je pomembno to, da je bil koncept financiranja, ki smo ga postavili, deležen podpore v evropskih institucijah, in to je tisti najpomembnejši element, da bomo ustvarili pogoje za uresničitev tega projekta," je dejal. Kot prvi cilj po referendumu je poudaril pridobitev načrtovane vsote evropskih sredstev. "Želimo preseči 200 milijonov evrov, cilj je 250 milijonov evrov," je dodal.

"S stališča Slovenskih železnic je to novica, da se projekt drugi tir po vseh teh letih končno začne. To je praktično zelena luč na koncu predora, da bo projekt v doglednem času zgrajen in da lahko svojim poslovnim partnerjem končno rečemo, da gredo stvari naprej in v fazo izgradnje, na kar čakajo že mnogo let," pa je povedal direktor Slovenskih železnic Dušan Mes in dodal, da si želijo, da se projekt izvede čim bolj transparentno in v skladu z dobro poslovno prakso.

Generalni direktor Gospodarske zbornice Slovenije (GZS) Samo Hribar Milič pa je izrazil upanje, da bodo zdaj v vladi hitreje pristopili k izvedbi tega projekta in da bodo seveda zagotovili primerno in pričakovano transparentnost.


Gosta za in proti, Jure Leben in Vili Kovačič sta se zvečer po objavi delnega neuradnega izida referenduma soočila tudi v Odmevih, ki jih je vodila Tanja Gobec. (Celoten pogovor si lahko ogledate v priloženem videu.)

"Referendum je bil zato, ker stroki ni bilo dopuščeno, da pride blizu. Ko stroka ne more blizu, morajo državljani povedati," je dejal Kovačič. "Stroka je bila vključena - tako slovenska kot tudi tuje institucije, ki so pregledovale projekt. In stroka bo vključena še naprej," je te očitke zavrnil Leben.

Kovačič je potrdil, da bo v prihajajočem tednu zakon poslal v presojo ustavnemu sodišču, obrniti se namerava tudi na Računsko sodišče. Skrbi pa ga tudi nadzor nad tem projektom, ki je po njegovem mnenju "larifari". "Štiri nadzornike predlaga ministrstvo, pa tudi tistega od civilne družbe potrjuje ministrstvo. To ni noben nadzor, to je nadzorovanje samega sebe," je opozoril. "Nadzor opredeljuje zakon, tako projektno-finančni svet kot to, kako so člani predlagani. In ravno zato, da bi se izognili očitkom o netransparentnosti, in ker nimamo nič za skrivati, smo šli še v dodatni tovrstni svet, ki ga bo potrdila vlada na pobudo ministra. Objavljen bo javni poziv za dodatnih devet članov, ki bodo predstavniki civilnega gibanja za nadzor. V njem bo natančno opredeljeno, kakšna tehnična znanja morajo ti člani imeti, za vse bo prostor," je zagotovil Leben.

Volivci podprli zakon o drugem tiru
Volivci podprli zakon o drugem tiru