Ši pobudo Pas in cesta predstavlja kot alternativo zahodnemu razvojnemu modelu. Foto: Reuters
Ši pobudo Pas in cesta predstavlja kot alternativo zahodnemu razvojnemu modelu. Foto: Reuters

Na forumu ob deseti obletnici pobude Pas in cesta, s katero je Ši pred desetimi leti začel oživljati starodavno svilno pot, so se zbrali predstavniki več kot 130 držav, predvsem iz svetovnega juga, a je bilo v primerjavi s preteklima vrhoma leta 2017 in 2019 manj voditeljev držav. Med njimi je posebno mesto zavzemal ruski predsednik Vladimir Putin, ki je bil glavni gost srečanja v kitajski prestolnici.

"Nasprotujemo enostranskim sankcijam, ekonomski prisili, ločevanju in motnjam v dobavni verigi," je dejal Ši več kot tisoč zbranim delegatom v okrašeni konferenčni sobi v Veliki dvorani ljudstva zahodno od Trga nebeškega miru in kritiziral prizadevanja zahodnih držav za zmanjšanje odvisnosti od kitajskega gospodarstva.

Kot je dejal kitajski predsednik, "naša življenja ne bodo boljša in naš razvoj ne bo hitrejši, če bomo na razvoj drugih gledali kot na grožnjo in na gospodarsko soodvisnost kot na tveganje."

Zahodni voditelji vztrajajo, da je njihov cilj "zmanjšanje tveganja" in ne "ločevanje" od Kitajske, saj želijo diverzificirati dobavne verige, ki so postale preveč odvisne od drugega največjega gospodarstva na svetu.

Od voditeljev Evropske unije se je vrha v Pekingu udeležil le madžarski premier Viktor Orban. Foto: Reuters
Od voditeljev Evropske unije se je vrha v Pekingu udeležil le madžarski premier Viktor Orban. Foto: Reuters

Zahodne kritike Šijevih velikih načrtov po besedah analitikov izhajajo iz skrbi pred širjenjem vpliva Kitajske v svetu. Kitajska zavrača kritike pobude Pas in cesta, ki so po njenem mnenju posledica predsodkov in želje po zajezitvi kitajskega vzpona, pri čemer sama vztraja pri dobrih namenih teh projektov po svetu.

V zadnjih letih se kitajska pobuda spreminja in namesto velikih infrastrukturnih projektov, za katere je Kitajska v zadnjem desetletju namenila tisoč milijard dolarjev, prihajajo manjši s poudarkom na zelenem prehodu, digitalizaciji in izmenjavi znanj. Če so v preteklosti posojila za projekte po svetu v glavnem prihajala od velikih kitajskih državnih bank, pa naj bi v prihodnosti več računali na kapital zasebnih kitajskih podjetij.

Putin obljublja celoletno plovbo po Arktičnem morju

Po Šijevem nastopu je spregovoril ruski predsednik, ki ni skoparil s pohvalami na račun kitajskega predsednika ter njegove pobude Pas in cesta, ki je po njegovih besedah povezala svet. Putin, ki je Šija poimenoval za dragega prijatelja, je dejal, da lahko Kitajska odigra ključno vlogo pri oživitvi svilne poti.

"Rusija in Kitajska, tako kot večina držav sveta, delita željo po enakovrednem in vzajemno koristnem sodelovanju, da bi dosegli univerzalni, trajnostni in dolgoročni gospodarski napredek in družbeno blaginjo ob spoštovanju civilizacijske raznolikosti in pravice vsake države do svojega razvojnega modela," je dejal Putin.

Putin in Ši sta poudarila poseben odnos med Rusijo in Kitajsko. priFoto: Reuters
Putin in Ši sta poudarila poseben odnos med Rusijo in Kitajsko. priFoto: Reuters

Putin je dejal, da pobuda Pas in cesta ustreza Rusiji, ki prav tako razvija prometno infrastrukturo za prečkanje največje države na svetu prek arktične morske poti, ki poteka od Murmanska blizu ruske meje z Norveško proti vzhodu do Beringovega preliva blizu Aljaske.

"Kar zadeva arktično morsko pot, Rusija svojim partnerjem ne ponuja le aktivnega izkoriščanja njenega tranzitnega potenciala, ampak še več, vabimo zainteresirane države, da neposredno sodelujejo pri njenem razvoju, pri čemer smo pripravljeni zagotoviti zanesljivo ledolomilsko navigacijo, komunikacijo in dobavo," je dejal Putin.

"Od naslednjega leta bodo tovorne ladje ledenega razreda po celotni dolžini arktične morske poti lahko plule skozi vse leto," je zatrdil ruski predsednik, ki je v Peking prispel z močno gospodarsko delegacijo.

Putin se je udeležil tretjega vrha pobude En pas, ena pot