"Mediji brez izbire," na naslovnicah zasebnih časopisov. Foto: Reuters

"Tukaj naj bi se predvajal vaš najljubši televizijski program," so sporočilo na črnem zaslonu predvajale televizijske postaje v lasti največjih zasebnih televizij Polsat in TVN.

Oddajanje je prekinilo tudi več radijskih postaj v zasebni lasti. Glavni dnevniki so izšli s protestnim sporočilom na naslovnicah. Nekateri novičarski portali so delno ali v celoti blokirali dostop do svojih vsebin, namesto tega pa objavili sporočilo o protestu.

"Spoštovani uporabnik! Danes delamo korak, ki ga nikoli nismo želeli storiti, ker je v nasprotju z vsemi našimi novinarskimi vrednotami," je na svoji strani zapisal spletni portal Onet. Odgovorni urednik Bartosz Weglarczyk je za Reuters povedal, da jih bo novi davek letno stal od 10 do 20 milijonov zlotov (od 2,23 do 4,46 milijona evrov).

Zasebni poljski mediji opozarjajo, da davek na oglaševanje ogroža neodvisnost medijev in medijski pluralizem.

Zaskrbljenost je izrazila tudi Evropska komisija. V Bruslju pričakujejo, da bodo države članice zagotovile, da njihove davčne in druge politike ne bodo vplivale na dolžnost zagotavljanja svobodnega, neodvisnega in raznolikega medijskega ekosistema, je na Twitterju zapisal tiskovni predstavnik komisije Christian Wigand.

Odprto pismo: davek bi nekatere mediji uničil

Tudi na spletnih portalih. Foto: EPA
Tudi na spletnih portalih. Foto: EPA

Več kot 40 radijskih in televizijskih hiš, založnikov in skupin medijev je svoje nasprotovanje novemu davku izrazilo tudi v odprtem pismu poljski vladi. Davek bi namreč oslabil, nekatere medije na Poljskem pa celo uničil, ob tem pa povečal neenakost med zasebnimi in javnimi mediji, "ki jih vlada močno podpira".

Javni mediji medtem niso prekinili oddajanja. Javna radiotelevizija TVP Info je tudi predvajala sporočilo, da "medijska podjetja večmilijonskega dobička ne želijo deliti s Poljaki".

Sredstva, zbrana z novim davkom, bi vlada namenila zdravstvu

Sorodna novica Prvi neodvisni madžarski radio Klubrádió bo nehal oddajati

Vlada v Varšavi uvedbo davka upravičuje s potrebo po zvišanju sredstev za javno zdravstvo in kulturo v času pandemije covida-19. Polovica prihodkov od novega davka, ki ga bodo morale plačevati zasebne tuje in lokalne medijske hiše, kinematografi in upravljavci prikazovalnikov oglasov na prostem, namerava poljska vlada nameniti Nacionalnemu skladu za zdravje.

Poljska vlada še trdi, da bo davek koristil vsej populaciji in da podobne dajatve poznajo tudi v drugih evropskih državah. Tiskovni predstavnik vlade Piotr Muller je za TVP Info sporočil, da bodo obdavčili med dvema in 15 odstotki oglaševalskih prihodkov, odvisno od velikosti podjetja.

Problematika neodvisnosti medijev na Poljskem se je sicer razplamtela decembra, ko je rafinerija PKN Orlen pod nadzorom države sporočila, da kupuje časopis Polska Press v lasti nemškega podjetja. Vlada je takrat sporočila, da bodo z nakupom preprečili "škodljiv tuji vpliv", medtem ko kritiki opozarjajo, da gre za vzpostavljanje vladnega nadzora medijev.