Španija ima največje zmogljivosti za LNG v Evropi. Foto: EPA
Španija ima največje zmogljivosti za LNG v Evropi. Foto: EPA

Po ruski vojaški agresiji na Ukrajino in upadu dobav ruskega plina se je Evropa znašla v hudi energetski krizi, zaradi česar se je začela mrzlično obračati k drugim virom dobav, med drugim k uvozu utekočinjenega plina, kar pa zdaj v nekaterih evropskih državah povzroča težave.

Ker ima Evropa premalo terminalov za LNG, ti trenutno delujejo z maksimalno zmogljivostjo in se zato pred njimi v vrsti kopičijo tankerji. Če se težave ne bodo rešile kmalu, bi lahko tankerji odpluli in dobavili plin v pristanišča izven Evrope, najverjetneje v Azijo.

Reuters, ki se sklicuje na trgovce in analitike, poroča, da pred obalo Španije in v Sredozemskem morju čaka več kot 35 LNG-tankerjev, od tega jih je samo v Cadiškem zalivu zasidranih osem. Španija lahko po drugi strani ta teden sprosti le šest slotov za uplinjanje LNG-ja, kar je znatno manj, kot je čakajočih tankerjev.

Španski energetski operater Enagas je v poročilu o "izjemnih operativnih razmerah" opozoril, da bodo zaradi prezasedenosti terminalov prisiljeni zavračati tankerje s plinom. Kot predvidevajo, naj bi taka zasedenost terminalov trajala najmanj do prvega tedna v novembru.

S problemom čakajočih tankerjev se soočajo tudi v drugih evropskih državah, kjer primanjkuje terminalov za uplinjanje LNG-ja in plinovodov, ki bi terminale povezali z državami, kjer teh obratov nimajo. Tako prihaja do ogromnih količin LNG-ja, ki čaka v tankerjih na morju in se ga ne more izkoristiti.

Količina LNG-ja, ki je trenutno v tankerjih na morju, je največja v zgodovini. Foto: Reuters
Količina LNG-ja, ki je trenutno v tankerjih na morju, je največja v zgodovini. Foto: Reuters

Do zamaškov po ocenah poznavalcev prihaja zaradi zmanjšanih potreb industrije v času ohlajanja evropskega gospodarstva in manjše porabe zaradi za ta čas neobičajno toplega vremena.

Alex Froley iz analitične družbe ICIS vidi še en razlog, in sicer da nekateri čakajo na prihod zime in povečanje povpraševanja po plinu za ogrevanje, s tem pa tudi do višjih cen. Tako nekateri lastniki tovora zdaj čakajo na višje cene, da bi lahko pokrili stroške trenutnega čakanja na morju.

Čakajočim tankerjem bi lahko šla na roke odločitev Kitajske, ki je državnim energetskim uvoznikom prepovedala preprodajo LNG-ja tujim kupcem, da bi si zagotovila dovolj lastnih zalog, zato nekateri pričakujejo, da se bodo tankerji zdaj odpravili proti Aziji.

Pred tem se je pričakovalo, da bodo kitajski uvozniki ustavili nakupe na mednarodnem trgu in prodali nekaj od že prej kupljenega plina, saj je rast povpraševanja po tem energentu na Kitajskem zdrsnila na najnižjo raven po letu 2002.