Oblika pri električnih avtomobilih, ki naj bi se med življenjsko dobo posodabljala, ni več bistvenega pomena. Teslina oblika je vseeno zelo posebna. Foto: MMC RTV SLO/Sebastjan Plevnjak
Oblika pri električnih avtomobilih, ki naj bi se med življenjsko dobo posodabljala, ni več bistvenega pomena. Teslina oblika je vseeno zelo posebna. Foto: MMC RTV SLO/Sebastjan Plevnjak

Zdaj se tudi po slovenskih cestah že vozi precejšnje število električnih avtomobilov, med katerimi so v vse večjem številu tudi avtomobili znamke Tesla. Nepošteno bi bilo, da bi razlog za to iskali zgolj v dejstvu, da so v prodaji dlje od večine električnih avtomobilov pri nas, ampak so za to 'krivi' tudi pri Tesli sami.

Ni skrivnost, da je Tesla uspela zaradi pionirskih idej v svetu avtomobilizma in ne zgolj zaradi avtomobila samega. Tako je tesla model S sprožil pravo malo revolucijo, saj se je na električno popotovanje lahko odpravila celotna družina. Potem so številne, predvsem na razvajenem evropskem trgu zmotili izdelava, nekatere tehnološke rešitve in oblika. O zadnji sicer sploh nima smisla razglabljati, saj vsake oči vidijo po svoje in velikokrat zgolj tisto, kar želijo, kakovost izdelave pa se je dala preveriti, izmeriti, občutiti.

Tesla model Y je pravi družinski avto, z veliko prostora v kabini in tudi prtljažniku. Foto: MMC RTV SLO/Sebastjan Plevnjak
Tesla model Y je pravi družinski avto, z veliko prostora v kabini in tudi prtljažniku. Foto: MMC RTV SLO/Sebastjan Plevnjak

Kakovost izdelave je boljša

S prihodom novih modelov se je tudi na tem področju Tesla precej izboljšala, predvsem pa je opazno kakovost izdelave dvignila pri modelih, izdelanih v Evropi. In tako zdaj Tesla brez dvoma predstavlja popolni električni paket.

Kot se za električni avto spodobi, je pomembna informacija o motorju in dosegu. Testni model Y je bil okrašen z besedo performance, ki že sama po sebi obljublja športno nadpovprečnost. Ko je avto popolnoma prazen, tehtnica pokaže skoraj dve toni. Vendar pa so pospeški na račun dveh električnih motorjev na ravni superšportnih avtomobilov. Prav pospešek je ob končni hitrosti edini zagotovljeni oziroma stalni podatek. Doseg je relativen in v krepki odvisnosti od teže voznikove noge, moč in navor pa se lahko z vsako nadgradnjo sistema spreminjata.

Na testni vožnji nas je prepričala majhna poraba električne energije, v povprečju manj kot 15 kWh. Foto: MMC RTV SLO/Sebastjan Plevnjak
Na testni vožnji nas je prepričala majhna poraba električne energije, v povprečju manj kot 15 kWh. Foto: MMC RTV SLO/Sebastjan Plevnjak

Kot superšportniki

V času testiranja je tako za testni avtomobil veljal podatek, da motorja ponujata 393 kW oziroma 535 konjskih moči, kar je bilo dovolj za pospešek z mesta do 100 km/h v zgolj 3,7 sekunde. Največja hitrost je elektronsko omejena na 250 km/h. Prav pospešek z mesta je nekaj, s čimer se hvalijo tako proizvajalec kot tudi lastniki tesel, kruta resnica pa je ta, da so nadpovprečna hitrost in hitro pospeševanje največji sovražnik baterije. Tovarniško obljubljeni doseg je tako več kot 500 kilometrov, a seveda ob krepko drugačni in predvsem bolj umirjeni vožnji.

Je pa res, da je testni avto kar vabil k dinamični vožnji. Tudi zato, ker so ga naredili v novi tovarni v Berlinu. Če to v večini primerov sploh ni tako pomembno, kje je avto narejen, pa je tokrat še kako! Razlika v kakovosti med Teslo, narejeno v Ameriki, še bolj pa tisto, ki je narejena na Kitajskem, je velika. Morda ne toliko očem vidna, saj so težave s karoserijskimi razmiki pri Tesli rešili tudi že v prej omenjenih tovarnah, bolj navdušijo zvočna izolacija kabine, lepše sestavljen avto v notranjosti in več kot očitno boljši materiali. Če k temu prištejemo še lepo uravnoteženo podvozje, ki kljub 21-palčnim platiščem ni pretrdo, je 'nemški' model Y res dober avto. Električni seveda.

Avto ni poceni in tudi ne za vsakega, tisti, ki pa ima možnost polnjenja doma in tudi ustaljene poti, bo nad njim navdušen. Foto: MMC RTV SLO/Sebastjan Plevnjak
Avto ni poceni in tudi ne za vsakega, tisti, ki pa ima možnost polnjenja doma in tudi ustaljene poti, bo nad njim navdušen. Foto: MMC RTV SLO/Sebastjan Plevnjak

Težave na polnilnicah s čakanji ni

Rakava rana električnih avtomobilov so polnilnice, predvsem tiste javne, tako imenovane hitre polnilnice. Tu mislim predvsem na njihovo število, delovanje in hitrost polnjenja. In spet se zdi, da je tudi na tem področju Tesla vso konkurenco prehitela, ne samo po levi, ampak tudi po desni. Kjer koli so polnilne točke Teslinih hitrih polnilnic (skupaj po vsem svetu naj bi jih bilo že več kot 40.000), voznika pričaka vsaj nekaj polnilnic, nekje celo ducat. To pomeni, da bo skoraj zagotovo kakšna prosta, če pa slučajno ni, pa zaradi nadpovprečno hitrega in zmogljivega polnjenja, vse tja do 250 kW, ni treba predolgo čakati, da se polnilnica sprosti. Na kateri koli omenjeni lokaciji super hitrih Teslinih polnilnic se avto namreč v 15 minutah napolni za skoraj 250 kilometrov.

Pomembno je tudi dejstvo, da mrežo pri Tesli še vedno širijo, bojda vsak teden ponudijo uporabniku šest novih. Tudi zaradi vsega omenjenega se zdi Model Y eden bolj uporabnih električnih avtomobilov, ki so po vrhu še družinsko uporabni. Najprej je tu nadpovprečna udobnost, preprosta, pri Tesli pravijo prefinjeno čista notranjost, in prostornost. Tako v potniški kabini kot tudi v prtljažniku, kjer je ob zloženih naslonjalih zadnjih sedežev na voljo kar 2.158 litrov prtljažne prostornine. Če k vsemu dodamo še dejstvo, da je bil model Y v letu 2022 proglašen (EuroNCAP) za enega najvarnejših avtomobilov v svojem razredu, pa družinska primernost sploh ni več vprašljiva.

Pospešek je na ravni superšportnih avtomobilov. Foto: MMC RTV SLO/Sebastjan Plevnjak
Pospešek je na ravni superšportnih avtomobilov. Foto: MMC RTV SLO/Sebastjan Plevnjak

Vprašljiva je zgolj cena. V korist ji govori dejstvo, da Tesla že dolgo ni več zgolj računalnik na kolesih, ki med polnjenjem na velikem 15-palčnem zaslonu omogoča igranje iger, gledanje filmov na Netflixu ali brskanje po YouTubu, ampak je tudi po kakovosti precej bližje evropskim izdelkom. Pomembna pa je tudi poraba energije. V povprečju je ta kljub štirikolesnemu pogonu še vedno precej manjša od konkurence, okoli 20 kWh za 100 prevoženih kilometrov je zlahka dosegljivih. Če pa se voznik malce potrudi in vozi umirjeno in preudarno, pa je ta številka lahko še bistveno nižja. Povprečna poraba na našem 100-kilometrskem normnem krogu je bila zgolj 14,6 kWh, kar je eden najboljših rezultatov ploh, odkar merimo porabo električnih avtomobilov.

Če seštejemo vse skupaj, se tako cena avta, ki presega številko 66.000, ne zdi več pretirano visoka. Pri tem je treba upoštevati predvsem podobne konkurente in pa dejstvo, da tak avto pač ni za povprečnega kupca. Ne zaradi cene niti zaradi specifične rabe avtomobila. Kdor si ga lahko privošči in mu navsezadnje to omogočajo tudi urejena (predvsem domača) infrastruktura skupaj z enoličnimi dnevnimi potmi, bi znal s teslo model Y sanje brez težav pretvoriti v resničnost.