Prvo marčevsko oddajo Avtomobilnost navadno začenjamo z reportažo iz Ženeve. Letos jo je odnesel koronavirus, vseeno pa so številni proizvajalci vozil priredili virtualne tiskovne konference. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Prvo marčevsko oddajo Avtomobilnost navadno začenjamo z reportažo iz Ženeve. Letos jo je odnesel koronavirus, vseeno pa so številni proizvajalci vozil priredili virtualne tiskovne konference. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Kdo bi si mislil, da bo 90. izvedbo avtomobilskega salona v Ženevi preprečil virus. Avtosalon je zares med letoma 1939 in 1947 prekinila le druga svetovna vojna, daljšo prekinitev pa je doživel tudi med letoma 1907 in 1923. Leta 1907 so ga izjemoma priredili v Zürichu.

Virtualno namesto v živo
Na Avtomobilnosti smo že imeli rezerviran hotel v bližini odpadlega 90. avtomobilskega salona v Ženevi, ki ga zaradi izbruha koronavirusa ni bilo. Nekatere novosti, ki bi morale biti predstavljene v Švici, smo sicer v živo že spoznali na posebnih dogodkih, zaradi katerih nekateri proizvajalci izpuščajo avtomobilske salone. Kljub odpadlemu dogodku, ki velja v svetu avtomobilizma za najbolj pomembnega v prvi polovici leta, so šefi avtomobilskih znamk virtualno predstavili tako modele kot glavne usmeritve v prihodnosti, ki bo električna.

Koronavirus bo imel negativne učinke
Kot je v zadnji oddaji Avtomobilnost ugotavljal Andrej Brglez, bo imel koronavirus veliko večje negativne učinke, kot jih predstavlja zgolj odpovedani avtomobilski salon v Ženevi, zaradi katerega bodo sicer razstavljavci ob milijone. Negativni učinki koronavirusa bodo močno povezani z gospodarstvom, katerega pomemben del je prav avtomobilska industrija, ki sicer v zadnjih desetih letih beleži izjemne prirastke.

Električni avtomobili so v fokusu avtomobilske industrije. Foto: Volkswagen
Električni avtomobili so v fokusu avtomobilske industrije. Foto: Volkswagen

Krčenje delovnih mest v Evropi
Kot pravi Brglez, se je ohlajanje začelo že pred letom dni, predvsem zaradi prehoda na elektrifikacijo in digitalizacijo. Na našo srečo, Slovenija je močno povezana z avtomobilsko industrijo, jo je Evropa kljub težavam zaradi koronavirusa za zdaj odnesla bolj kot ne z manjšimi praskami, kljub temu pa projekcije kažejo, da bo v naslednjih petih letih v sektorju avtomobilizma, s katerim je danes neposredno povezanih skoraj 14 milijonov Evropejcev, za 150 tisoč manj delovnih mest.

Znamke GTI, GTD, RS bodo preživele
Tudi na račun elektrifikacije, ki je nujna, v nasprotnem primeru proizvajalci avtomobilov ne bodo mogli zadostiti strogih norm, ki jih je določila EU in tistim, ki jih ne bodo izpolnjevali, določila visoke denarne kazni. Za zdaj vse kaže, da je edina pot elektrika, kar najbolje dokazuje največji svetovni proizvajalec avtomobilov – koncern Volkswagen, kjer sami poudarjajo, da je prehod na električna vozila edina pot do brezogljične prihodnosti. Kljub temu se, tudi glede na virtualne predstavitve novosti ženevskega avtomobilskega salona, zdi, da bomo še nekaj časa vozili bencinske in dizelske avtomobile, tudi take športne z oznako GTI in GTD. Je pa že zdaj dobro vidno, da tudi športne različice, kot je RS pri Škodi, prehajajo na električne izvedenke.

Golf ohranja športni dizelski model GTD, tudi na račun inovacij iz Hidrie, zaradi katerih je dizelski motor izredno čist. Foto: Volkswagen
Golf ohranja športni dizelski model GTD, tudi na račun inovacij iz Hidrie, zaradi katerih je dizelski motor izredno čist. Foto: Volkswagen

Golf v številnih različicah
V oddaji Avtomobilnost smo se kljub odpovedi avtomobilskega salona sprehodili po virtualnih razstavnih prostorih.

Največ časa za predstavitve so si vzeli pri koncernu Volkswagen, kjer so predstavili najrazličnejše različice novega golfa, tudi drugih znamk – leon, octavia in novi A3 si vsi delijo enako arhitekturo. Lahko zapišemo, da je VW golf najbolj tehničen, leon izstopa z digitalizacijo, octavia je najbolj limuzinska, A3 pa najbolj športen in eko. Predvsem na račun izdelanih sedežev iz reciklirane plastike.

V Ingolstadtu so razkrili novo generacijo enega svojih paradnih konj A3. Foto: Audi
V Ingolstadtu so razkrili novo generacijo enega svojih paradnih konj A3. Foto: Audi

A3 zvezda "salona"
Lahko bi zapisali, da je bila prav nova generacija audija A3 ena od zvezd "virtualne" Ženeve. Ne skrbite, četrto generacijo A3 bomo na Avtomobilnosti preizkusili že na začetku aprila in vam zaupali vtise. Tokrat izpostavljamo to, da je zrasel, je bolj prostoren in dizajnersko izrazit z LED-matrični žarometi z integriranimi LED-dnevnimi lučmi, ki so v osnovnih različicah horizontalne, v bolj športnih pa tudi vertikalne. Voznikov delovni prostor je v skladu s trenutno modo močno digitaliziran, a je veliko stikal kljub temu ostalo fizičnih in jih niso nadomestili digitalni gumbi, tako kot v drugih koncernskih modelih. Poleg mehkega hibrida bosta v ponudbi tudi dva priključna hibrida.

Hidria GTD ohranja pri življenju
Tako kot pri A3 tudi pri golfu dizli ostajajo del ponudbe. Tudi premierno predstavljena različica GTD, ki ima pod motornim pokrovom štirivaljnik z močjo 147 kW/200 KM in 400 Nm navora. Zasluge, da GTD ostaja "med živimi" ima tudi slovenska Hidria. Pogonski agregat tega legendarnega Volkswagnovega modela uporablja Hidriin mednarodno nagrajeni inovativni sistem za hladen zagon dizelskega motorja s senzorjem tlaka Optymus PSG, ki sodobnim čistim dizelskim motorjem omogoča bistveno čistejše delovanje od obstoječih in izpolnjuje vse nove zahtevne okolijske regulative, ki so začele veljati letos. Inovacija zagotavlja izjemno natančne meritve tlaka v izgorevalni komori motorja. Sistem iz izgorevalne komore pridobiva več kot 100 tisoč podatkov na sekundo, informacije o tem pošilja neposredno v osrednji motorni računalnik in tako v realnem času uravnava vbrizgavanje goriva in druge za optimalno izgorevanje ključne parametre. Tako zbrani podatki vozilu omogočajo učinkovito zaprto-zančno kontrolo. Skupaj z novim dvojnim dozirnim sistemom SCR z dvojnim vbrizgavanjem AdBlue tekočine, ki ga uporablja novi golf GTD, Hidriin sistem prispeva k radikalnemu zmanjšanju porabe goriva in posledično vseh emisij, še posebej tudi do zdaj pri dizlu najbolj problematičnih dušikovih oksidov (NOx). Močno je izboljšano tudi delovanje po samem hladnem zagonu tega dizelskega motorja.

Osma generacija golfa bo na voljo v številnih izvedenkah. Foto: Volkswagen
Osma generacija golfa bo na voljo v številnih izvedenkah. Foto: Volkswagen

Tudi GTI in GTE
Volkswagen je predstavil še dve različici osmega golfa, GTI z 2,0-litrskim turbo bencinskim motorjem s 180 kW/245 KM in 370 Nm navora, GTE pa kombinira 1,4-litrski turbo bencinski motor in elektromotor s sistemsko močjo 183 kW/245 KM in 400 Nm. Baterije so litij-ionske s kapaciteto 13 kWh (v primerjavi s predhodnikom je kapaciteta za polovico večja), omogoča pa električno vožnjo do 130 km/h in doseg na elektriko do 60 kilometrov.

Volkswagen je prenovil tudi svoj najmanjši lahki gospodarski avtomobil caddy, ki vstopa v peto generacijo. Doslej jih je na ceste zapeljalo že več kot tri milijone. Revolucionarna pri caddyju je oblika. Čeprav ohranja škatlasto zasnovo, pa je aerodinamika oziroma upor eden glavnih predmetov pogovorov. Caddy je dosegel koeficient 0,30, kar naj bi novi različici pripomoglo k 12 odstotkov manjši porabi goriva. K temu bodo pripomogli tudi novi motorji, pri VW pa poudarjajo, da ne bo imel samo golfove tehnične osnove, ampak tudi uglajenost.

Pri Škodi so elektrificirali svojo najbolj športno izvedenko octavie. Foto: Škoda
Pri Škodi so elektrificirali svojo najbolj športno izvedenko octavie. Foto: Škoda

Športna octavia z elektromotorjem in kablom
Najbolj športna octavia se po novem imenuje iV RS. Postala je priključni hibrid. Značilne črne karoserijske aplikacije in športno zasnovana notranjost ohranjajo značilnosti preteklih modelov RS, dodaja pa prvi priključno-hibridni pogon, ki kombinira 1,4-litrski bencinski motor TSI in elektromotor s 85 kW s sistemsko močjo 180 kW (245 KM), največji navor pa znaša 400 Nm.

Cupra se prebija na avtomobilsko sceno
Najbolj športni leon po novem nosi značko cupra. Ne gre za posebno različico, ampak model nove avtomobilske znamke – Cupra. Na voljo bo kot hibrid ali polnokrvni divjak z 230 kilovati moči.

Sonja Cingesar, vodja marketinga za znamki Seat in Cupra pri podjetju Porsche Slovenija, je za Avtomobilnost povedala: "Leon je v svoji modelski različici ponujal opremo cupra. Ta je nudila zelo veliko dinamike v vožnji s svojo močjo. Ker je bila zgodba uspešna, so oblikovalci in inženirji iz Barcelone verjeli, da je to lahko samostojna znamka. Zato so se pred dvema letoma osamosvojili. Pri Cupri je vse, od barv do oblike, samo še nadgrajeno. Vidimo tudi mat različice, ki jih pri Seatu še nikoli ni bilo. Govorimo z bolj prefinjenih kupcih, ki bi sicer mogoče celo posegali po premijskem segmentu."

Cupra je nova znamka, ki se na račun vozniških lastnosti prebija v ospredje. Foto: Cupra
Cupra je nova znamka, ki se na račun vozniških lastnosti prebija v ospredje. Foto: Cupra

Zgodba o ljudeh in strasti
A vresnici leonovi konjički zgovorno kažejo na zmago klasike nad zamišljeno prihodnostjo. Znamka Cupra je še en dokaz, da kupci težko sprejemamo besede velikih šefov. Pred leti so namreč poudarjali, da gre mobilnost v dve smeri – v smeri mobilnostih storitev car sharinga, za kar naj bi skrbel Seat, in lastniške avtomobile za vožnjo – za kar naj bi skrbeli pri Cupri. Izkazalo se je, da je Cupra zgodba o uspehu. Zato lažje razumemo, zakaj o teh trendih na zadnji premieri ni govoril nobeden izmed Seatovih šefov. Jasno je postalo, da si ljudje želimo vozniških seatov.

Antonino Labate, vodja strateških odločitev pri Cupri je za Avtomobilnost povedal: "Zgodba o cupri je bolj zgodba o ljudeh in strasti. Ko smo se odločili za to pustolovščino, niso bili pomembni podatki, temveč strast, značaj, duh. Vem, da se ne ravnamo po glavnih smernicah."

Izjavo je treba jemati z rezervo, saj razmere v današnjem poslu ne dopuščajo impulzivnih, intuitivnih odločitev. Verjamemo, da gre pri Cupri za zgodbo poguma in tvegano vztrajanje pri šefih v Wolfsburgu, da ne gre verjeti vsemu, kar napovedujejo analitiki.

Leon v voljčji preobleki z logotipom Cupre. Foto: Cupra
Leon v voljčji preobleki z logotipom Cupre. Foto: Cupra

"Želimo, da ljudje uživajo v vožnji in jo doživljajo čustveno. Želimo privabiti prihodnjega lastnika avtomobila, ki bo mlajši in bo sposoben prenesti čustva ob vožnji. Lastnik, ne le uporabnik. Na svetu nismo sami. Enako strast občuti veliko ljudi," še dodaja strateg.

A čeprav se zdi, da Cupra brez leona ne more preživeti, pa je prvi ekskluzivni cupra model formentor. Gre za model, ki ne bo imel osnove pri Seatu. Je SUV, oziroma CUV – kupejevski športni križanec ali dinamični križanec. Dinamiko je možno občutiti v kabini, ki je drugačna kot v klasičnih vozilih znamke Seat.

Drugi član družine ID bo CUV
CUV so v trendu, saj niso okorni avtomobili, kot je to dolgo veljalo za SUV vozila. Ohlajanje navdušenja nad SUV je napovedal tudi prvi mož VW, Herbert Diess. Narediti SUV ustrezno nizko ogljičen je seveda veliko težje in v resnici nepotrebno, če gre zgolj za udobje. Zato je tudi drugi predstavnik VW družine ID, ID.4 v resnici bolj CUV kot SUV. Volkswagen ID.4 bo sicer na začetku imel zadnji pogon, pozneje pa sledi tudi štirikolesni. Visokonapetostna baterija, ki bo z nizko vgradnjo pod dnom potniške kabine v modularno šasijo MEB poskrbela tudi za nizko težišče in dinamične vozne lastnosti avtomobila, bo dovolj za do 500 kilometrov električnega dosega.

Drugi član družine ID, bo športni križanec ID.4. Foto: Volkswagen
Drugi član družine ID, bo športni križanec ID.4. Foto: Volkswagen

Fiat 500 bo le električen
Med novosti v Ženevi gre izpostaviti še novi fiat 500, ki bo le električen in večji kot aktualni model z motorji na notranje zgorevanje. Italijani pravijo, da bo z enim polnjenjem in 42 kWh baterijo zmožen na elektriko prevoziti 320 kilometrov. Električni motor bo zmogel 87-kilovatov moči. Največja hitrost bo 150 km/h, preseneča pa napovedana cena 37.900 evrov, a so že napovedali tudi cenejšo različico.

Fiat 500 bo le še električen. Foto: Fiat
Fiat 500 bo le še električen. Foto: Fiat

V Revoz prihaja nov električen avtomobil
Popolnoma električen bo lahko tudi renault twingo, ki ga bodo proizvajali v Revozu v Novem mestu. Twingo Z.E. bo namreč poganjal elektromotor, ki ga poznamo iz večjega "zoeja" in bo razvijal največjo moč 60 kilovatov in navor 160 njutonmetrov. Tako kot pri bencinskem twingu bo tudi pri električnem v zadek vgrajeni motor poganjal zadnji kolesi, napajal pa se bo iz vodno hlajene baterije s kapaciteto 22 kilovatnih ur. Polna baterija, ki so jo vgradili pod prednja sedeža, bo predvidoma zadostovala za 180 kilometrov dosega v režimu vožnje, ki naj bi bil tipičen za povprečnega uporabnika takšnega avtomobila, s posebnim ekološkim programom pa naj bi se doseg povečal celo na 220 kilometrov.

Twingo bo popolnoma električen model v Renaultovi ponudbi. Izdelovali ga bodo v Novem mestu. Foto: Renault
Twingo bo popolnoma električen model v Renaultovi ponudbi. Izdelovali ga bodo v Novem mestu. Foto: Renault

Električna dacia za 10 tisočakov?
Na množičen električen preboj računajo tudi pri Dacii. Pri Renaultu, ki ima v lasti romunskega proizvajalca vozil na Kitajskem, že proizvajajo električni avtomobil za ceno okoli 8.000 evrov, tudi mala električna dacia pa bi lahko po nekaterih napovedih stala okoli 10 tisoč evrov. Za zdaj so predstavili zgolj koncept spring, serijsko vozilo, ki bo oblikovno zelo podobno konceptu, imelo pa bo doseg okrog 200 kilometrov po WLTP.

Koncept električne Dacie je bila ena glavnih tematik virtualne Ženeve. Predvsem zaradi ugibanja o ceni. Govori se, da bo cena okoli 10 tisoč evrov. Foto: Dacia
Koncept električne Dacie je bila ena glavnih tematik virtualne Ženeve. Predvsem zaradi ugibanja o ceni. Govori se, da bo cena okoli 10 tisoč evrov. Foto: Dacia

Tudi prenovljeni mercedes razred E močno stavi na elektrifikacijo. Omeniti velja novi 3-litrski turbobencinski šestvaljnik in tudi 9-stopenjski samodejni menjalnik, ki so ga optimizirali, kot tudi sedem različnih priključno hibridnih pogonskih sklopov.

Evropski avto leta popolnoma v znamenju elektrike
So pa na razstavišču Palexpo tradicionalno izbrali evropski avto leta 2020. To je letos postal novi peugeot 208, ki se lahko v enaki zasnovi pohvali z bencinskim, dizelskim in 100-odstotno električnim motorjem. V boju za prestižno lovoriko je prehitel dva popolnoma električna avtomobila, teslo model 3 in porsche taycana, do sedmega mesta pa so se zvrstili še renault clio, ford puma, toyota corolla in BMW serije 1.