Najvarnejši žarometi, to pomeni, da ponoči najbolje osvetljujejo cestišče in se samodejno prilagajajo vsem razmeram na cesti, za delovanje uporabljajo kamere, senzorje in električne motorje, ki usmerjajo svetlobo iz žarometov v ovinek in skrite kotičke blizu in daleč pred vozilom. Foto: Volkswagen
Najvarnejši žarometi, to pomeni, da ponoči najbolje osvetljujejo cestišče in se samodejno prilagajajo vsem razmeram na cesti, za delovanje uporabljajo kamere, senzorje in električne motorje, ki usmerjajo svetlobo iz žarometov v ovinek in skrite kotičke blizu in daleč pred vozilom. Foto: Volkswagen

Na začetku je bila tema in na koncu bo spet tema. Vsaj, kar zadeva avtomobilske luči. Na prvih avtomobilih namreč ni bilo luči. Ko pa so avtomobili postajali bolj konkurenčni kočijam s konji, se pravi, da so postali bolj zanesljivi, pa so prvi drzni vozniki, ki so se z avtomobili podali tudi v trdno noč, začeli nanje privijati najprej sveže, potem karbidovke, pa petrolejke in pred skoraj natančno 100 leti so v prve parabole privili prve žarnice.

Zgodba o lučeh

Hiter razvoj avtomobilskih luči

To je bil velik tehnološki preskok. In od tam naprej so avtomobilske luči šle naprej s svetlobno hitrostjo. Če zdaj pogledamo v prihodnost, najdrznejši napovedovalci predvidevajo, da v popolnoma avtonomnih avtomobilih luči sploh ne bo več.

Napredni žarometi so, spet, tako začetkih avtomobilizma, postali eden ključnih stebrov varnosti avtomobila. Foto: MMC RTV SLO/David Šavli
Napredni žarometi so, spet, tako začetkih avtomobilizma, postali eden ključnih stebrov varnosti avtomobila. Foto: MMC RTV SLO/David Šavli

Pri nočni vožnji bodo potniki v kabini spali ali pa počeli kaj drugega. Avtonomni avto za vožnjo ponoči ne bo potreboval luči, zanašal se bo na drugo tehnologijo, radarje, liderje in na druge tehnologije, ki bodo še prišle. Avtonomni avtomobili ne bodo zmanjšali samo zvočnega onesnaževanja, ampak tudi svetlobnega.

Halogenke še vedno v večini

Kamor gledaš, tja greš

Kako močno smejo svetiti luči, da voznika, ki vozi nasproti, ne zaslepijo premočno? Zenice potrebujejo čas, da se ob prehodu iz temnega dela ceste prilagodijo na močno svetlega in nazaj. Vmes, ko nimamo jasnega vida, prevozimo kar nekaj metrov. Žal velja za pogled v luči, da kamor gledaš, tudi pelješ. Luči v noči delujejo kot magnet. Prav potruditi se moramo, da umaknemo pogled stran od luči, ki svetijo naravnost v nas. Pred leti so Skandinavci naredili preizkus in ugotovili, da se avtomobili, ki srečujejo na enaki cesti podnevi en mimo drugega peljali v skoraj nespremenjeni razdalji, ko so se peljali ponoči, pa so se pred srečanjem rahlo približali drug drugemu. Zato so nove tehnologije osvetljevanja usmerjene v to, kam natančno bo svetlobni snop svetil, in ne samo to, koliko bolj močna bo svetilnost. Laserske luči so v tem pogledu zagotovo prihodnost.

Če pa se ustavimo v sedanjosti, pa so halogenske žarnice tiste, ki še vedno prevladujejo. Skozi zgodovino so se obnesle za relativno zanesljive, poceni in preprosto zamenljive. Veliko novih modelov halogenke že počasi opušča.

Ampak zanimivo je, da se kupci, ki se odločamo za nakup avtomobila, praktično zelo malo vemo o samih svetilih. Zato, ker jih, večinoma, imamo za obvezno opremo.

Zato smo v oddaji Avtomobilnost osvetlili temo, komu in kako se sveti.

Pri lučeh se ne varčuje

V preteklosti je pri avtomobilih veljal rek, da se ne sme varčevati pri pnevmatikah in zavorah. Pri Avtomobilnosti dodajamo, da je treba pri nakupu novega avtomobila obvezno pomisliti tudi na luči oziroma prednja žarometa. Nekoč sta žaromet sestavljala s kromom prevlečena parabola in žarnica, zdaj pa je sklop modernega avtomobilskega žarometa sestavljen iz parabole, LED-diod, računalnika in kamere. Posledično lahko sodoben žaromet posveti v ovinek, samodejno prilagaja dolžino svetlobnega sklopa, hkrati pa je njegova življenjska doba precej daljša.
Je pa cena tudi višja. Kakšen žaromet naj torej izberemo ob nakupu avtomobila?

Poglejte in izobrazite se v prispevku iz oddaje Avtomobilnost.