Električna vozila naj bi zaradi večje mase še povečala tvorbo trdnih delcev. Foto: AP
Električna vozila naj bi zaradi večje mase še povečala tvorbo trdnih delcev. Foto: AP

Evropska unija s predpisi pospešuje prihod čim več električnih avtomobilov na evropske ceste.

Na proizvajalce vozil pritiska tudi z globami za prekoračitev sicer strogih emisijskih pravil glede izpustov količin izpustov ogljikovega dioksida.

Zaščita okolja in zdravja ljudi vseeno zahteva širši pogled na trenutno situacijo, povezano z onesnaževanjem v prometu. Dušikovi oksidi so večinoma nevarnost, povzročena z vozili z dizelskimi motorji. A proizvajalci vozil so to težavo že odpravili z učinkovito selektivno katalitsko redukcijo.

Mikroskopski delci prodrejo globoko v pljuča

Pri Organizaciji za gospodarsko sodelovanje in razvoj, ki jo poznamo pod kratico OECD, pa opozarjajo na nadaljnjo nevarnost nastajanja trdnih delcev, znanih kot PM 10 in PM 2,5. To so mikroskopski delci, ki lahko prodrejo globoko v pljuča in imajo rakotvorne učinke.

Težava pri onesnaževanju je tudi, da se povečuje število prevoženih kilometrov vozil. Foto: Reuters
Težava pri onesnaževanju je tudi, da se povečuje število prevoženih kilometrov vozil. Foto: Reuters

In zakaj so električni avtomobili v tem pogledu tvegani?
Glavni razlog je njihova velika masa. Težja vozila bolj obrabljajo pnevmatike, ki so vir škodljivih trdnih delcev. Glavno tveganje je napoved, da bi moralo biti že čez nekaj let na cestah EU-ja na milijone električnih vozil, hkrati pa se povečuje tudi število prevoženih kilometrov.

Poleg tega obstaja domneva, da se bo njihova teža povečala, saj so najtežji element električnega vozila prav baterije.

Regulatorji so ozkogledni

Glede na poročilo OECD-ja se bo, če bo delež električnih avtomobilov na cestah po letu 2030 osemodstoten, količina delcev v zraku povečala za 50 odstotkov. Razmere bo poslabšalo tudi to, da bodo novejši in težji avtomobili zamenjali starejše in večinoma lažje avtomobile.

Pri OECD-ju so prepričani, da je narobe, da so regulatorji pripravljeni spregledati poslabšanje številnih drugih vidikov prevoza, da bi izboljšali en vidik. Menijo, da bi morali proizvajalcem omogočiti več časa, da bi lahko odpravili večino bolezni elektromobilnosti.