Voznik mora sodobne avtomobile znati upravljati – jim ukazovati, jih nadzirati, spremljati njihovo delovanje in razumeti njihova sporočila. Razumevanje sporočil pa je povezano z znanjem oziroma razumevanjem jezika, v katerem avtomobil komunicira z voznikom. Foto: MMC RTV SLO/Renault
Voznik mora sodobne avtomobile znati upravljati – jim ukazovati, jih nadzirati, spremljati njihovo delovanje in razumeti njihova sporočila. Razumevanje sporočil pa je povezano z znanjem oziroma razumevanjem jezika, v katerem avtomobil komunicira z voznikom. Foto: MMC RTV SLO/Renault

Novi avtomobili so namreč vse bolj digitalni; analogne merilnike nadomeščajo digitalni zasloni, vrtljive gumbe in potisna stikala pa na dotik občutljivi zasloni.

Informacije, ki jih med vožnjo voznikom sporočajo avtomobili, že dolgo niso več omejene le na grafični prikaz hitrosti, motornih vrtljajev, količine goriva v posodi za gorivo ali delovne temperature motorja. Sodobni avtomobili nam med vožnjo sporočajo veliko več – in od voznika zahtevajo tudi aktivno upravljanje oziroma vnos ukazov.

V vseh avtomobilih, ki se prodajajo na slovenskem trgu, slovenščine ne najdemo med številnimi jeziki, ki jih lahko nastavimo za privzete ob prvi nastavitvi novega avtomobila, opozarjajo v AMZS-ju. Foto: MMC RTV SLO
V vseh avtomobilih, ki se prodajajo na slovenskem trgu, slovenščine ne najdemo med številnimi jeziki, ki jih lahko nastavimo za privzete ob prvi nastavitvi novega avtomobila, opozarjajo v AMZS-ju. Foto: MMC RTV SLO

Voznik mora razumeti sporočilo

Zmogljivi multimedijski sistemi z razvejanimi izbirniki, informacijski zasloni s številnimi sporočili, pa tudi asistenčni sistemi z različnimi nastavitvami in informacijskimi oziroma varnostnimi sporočili, zahtevajo voznika, ki spremlja oziroma prebira, predvsem pa razume, kaj mu avto želi povedati. Če na primer voznik ne razume sporočila na informacijskem zaslonu, da radarsko tipalo zaradi umazanije ne dela, lahko ima to nerazumevanje zelo hude posledice.

Na AMZS-ju so za merilo vzeli prvih deset najbolje prodajanih avtomobilskih znamk pri nas: "Polovica avtomobilov z vozniki komunicira v slovenščini, druga polovica pa ne," ugotovitve analize predstavi Erik Logar, vodja področja varna mobilnost pri Avto-moto zvezi Slovenije.

AMZS je ob koncu preteklega leta opravil tudi spletno anketo, v kateri je anketirance spraševal o slovenskem jeziku v avtomobilih. Foto: AMZS
AMZS je ob koncu preteklega leta opravil tudi spletno anketo, v kateri je anketirance spraševal o slovenskem jeziku v avtomobilih. Foto: AMZS

Vozniki enotni glede slovenskega jezika

Zato AMZS poziva pristojne državne institucije in avtomobilske izdelovalce, da morajo imeti vsi novi avtomobili, ki so na prodaj v Sloveniji, možnost izbire slovenskega jezika za multimedijske sisteme in za varnostna obvestila.

Prepričani so, da je zahteva utemeljena tudi z vidika, da Slovenija ne bi smela dovoljevati, da avtomobilski koncerni slovenske voznike postavljajo na stranski tir razvoja prometne varnosti. AMZS je ob tem izvedel raziskavo, v kateri so anketirance povprašali o slovenščini v avtomobilih.

Med nekaj več kot 600 sodelujočimi si, četudi jih skoraj 83 odstotkov govori enega ali vsaj dva tuja jezika, kar 89 odstotkov vprašanih želi, da bi avtomobilski multimedijski sistemi in asistenčni sistemi znali slovensko, 91 odstotkov vprašanih pa meni, da bi avtomobili, ki so na prodaj v Sloveniji, morali imeti v slovenščino prevedene izbirnike in obvestila oziroma sporočila.