Z rastjo mest in naraščanjem gostote ljudi v urbanih območjih čedalje pomembnejši postajajo novi pristopi k mobilnosti. Vožnja klasičnega avtomobila lahko postane utrujajoča, zato avtomobilski proizvajalci snujejo inovativne in dobro premišljene rešitve. Foto: Seat
Z rastjo mest in naraščanjem gostote ljudi v urbanih območjih čedalje pomembnejši postajajo novi pristopi k mobilnosti. Vožnja klasičnega avtomobila lahko postane utrujajoča, zato avtomobilski proizvajalci snujejo inovativne in dobro premišljene rešitve. Foto: Seat

Renault je med proizvajalci osebnih vozil leta 2012 oral ledino z električnim dvosedom twizyjem. Gre za 100-odstotni električni kvadricikel, ki omogoča vožnjo tudi najstnikom brez izpita za osebno vozilo, kot nadomestilo za skuter. Lahko je celo mestni dostavnik.

Na mestne ulice kvadricikli
Twizy do danes ni dobil resnega izzivalca, a bo od zdaj naprej očitno drugače, saj so tudi drugi avtomobilski proizvajalci prepoznali možnosti, ki jih v mobilnost sedanjosti in prihodnosti prinašajo tovrstna električna vozila. Citroën na avtomobilskem salonu v Ženevi predstavlja koncept ami one. Gre za miniaturno 100-odstotno električno vozilo za uporabo v mestnih središčih, ki kaže na Citroënovo vizijo urbane mobilnosti v prihodnosti.

Ekipa Avtomobilnosti pa se je na Mobilnem kongresu v Barceloni, kjer so poleg proizvajalcev telefonov in televizij vse bolj navzoča tudi avtomobilska podjetja, pobliže seznanila s konceptnim Seatovim vozilcem minimo.

Gre za dvosedežni kvadricikel, ki po besedah sogovornika pri Seatu Jordija Causa tako kot twizy predstavlja mešanico med skuterjem (v dolžino meri 2,5 metra, v širino pa 1,5 metra) in osebnim vozilom, pri čemer pa sogovornik poudarja, da gre v primerjavi s francoskim vozilom za večji približek avtomobilu, saj je kabina povsem izolirana in zaščitena pred zunanjimi vplivi, kot so sneg, sonce, veter, dež ...

Tudi za najstnike
Seat bi rad s tovrstnim vozilom na svojo stran dobil tudi najstniško populacijo, ki še nima vozniškega izpita za osebni avtomobil, še večji potencial za tovrstna vozila pa vidijo v primeru kratkoročnih izposoj v rent-a-carskih podjetjih.

Sogovornik pravi, da ni bojazni, da Seat ne bi še naprej razvijal vozil za osebno rabo, kljub temu pa prihodnost vidijo kot popolnoma elektrificirani in avtonomni vožnji. Že danes okoli 60 odstotkov svetovnega prebivalstva živi v mestih, do leta 2050 pa bodo v mestih živele štiri petine svetovnega prebivalstva.

Jordi Caus iz Seata pravi, da koncept minima predstavlja nov pogled na urbano mobilnost. Na eni strani prinaša pozitivne lastnosti osebnega avtomobila – varnost, udobje in funkcionalnost – in jih kombinira s pozitivnimi lastnostmi motociklov. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Jordi Caus iz Seata pravi, da koncept minima predstavlja nov pogled na urbano mobilnost. Na eni strani prinaša pozitivne lastnosti osebnega avtomobila – varnost, udobje in funkcionalnost – in jih kombinira s pozitivnimi lastnostmi motociklov. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Krčenje prostora za avtomobile
"V prihodnosti se bomo morali vse bolj posvečati storitvam. Barcelona iz leta v leto krči prostor za parkiranje osebnih vozil in širi pešpoti, kolesarske poti, zelena območja. Vseeno bo treba s pomočjo javnega, 'zelenega' prevoza spraviti ljudi v službo, po opravkih, sestankih, v šole. Ena od rešitev so vozila, kot je minimo," pravi Caus in dodaja, da se bomo morali navaditi, da bomo sedež v avtomobilu delili s tujci, ki bodo imeli podobno pot kot mi, pri čemer se sogovornik navezuje na čas, ko bodo na cestah tudi že popolnoma avtonomna vozila. Seatovec je prepričan, da bo preživela tudi individualna mobilnost, saj si vsi ne bodo želeli deliti avtomobila z neznanci. V mestih bodo prevladovala manjša vozila, ki bodo poskrbela za nemoten promet v mestu in do obrobja mesta, od obrobja mest do počitnic v hribih ali ob morju pa bodo za naš prevoz poskrbela večji samovozni avtomobili.

Velike možnosti za nove storitve
Največje možnosti vozil, kot je minimo, so torej v najemih v okviru raznih služb za storitve delitve. In prav to so imeli pri Seatu v mislih, ko so oblikovali in razvili konceptno vozilo, ki zre v prihodnost urbane mobilnosti.

V nasprotju s twizyjem ima vgrajen inovativni sistem za menjavo baterije, ki obratovalne stroške souporabe električnih vozil po trditvah Seata zmanjša za do 50 odstotkov. Caus razloži, da je treba imeti za vozila, ki so del car-sharinga, veliko kadra, ki mora poskrbeti, da so baterije vozila napolnjene in da je vozilo vrnjeno na mesto za izposojo. Minimo ima pod dnom vozila v dostopnem okvirju shranjeno baterijo, ki jo je v le nekaj sekundah in povsem enostavno mogoče zamenjati z napolnjenim baterijskim paketom. Tako lahko vozilo hitreje kot druga vozila na cesti nadaljuje svojo pot.

Ozko in dinamično, a zaprto vozilo je zasnovano za zmanjšanje obratovalnih stroškov ponudnikov souporabe vozil. Foto: Seat
Ozko in dinamično, a zaprto vozilo je zasnovano za zmanjšanje obratovalnih stroškov ponudnikov souporabe vozil. Foto: Seat

Hitreje kot polnjenje posode za gorivo
"Potrebnih je le pet minut in vozilo je že pripravljeno za nadaljnjo uporabo," pravi sogovornik, ki dodaja, da je z enim polnjenjem energijsko bogatega baterijskega paketa uporabnikom omogočen doseg nad 100 kilometrov.

Posebnost vozila je tudi popolna digitalizacija. Vozilo omogoča povezljivostne rešitve in s tem uporabniku (zasebno in v souporabi) digitalno izkušnjo, ki temelji na digitalnem ključu in brezžični tehnologiji Android AutoTM. Osrednji digitalni zaslon za volanom združuje funkcije kombiniranega instrumenta in digitalne vsebine z uporabnikovega pametnega telefona z zahtevami za varno vožnjo. Z asistentom Google Assistant v tehnologiji Android Auto so lahko uporabniki še naprej pozorni na cesto in imajo roke na volanu, hkrati pa uporabljajo glasovne ukaze, da ostanejo povezani, dobijo odgovore, upravljajo naloge in nadzorujejo medije.

Platforma je pripravljena tako, da jo bo v prihodnje mogoče še razširiti in nadgraditi. Minimo je v fazi priprav za prihodnje avtonomne tehnologije 4. stopnje, ki bi vozilu omogočale, da gre po uporabnika, ko le-ta to zahteva, kar bi rešilo eno glavnih težav uporabnikov souporabe vozil.