Toyota je na dogodku Kenshiki napovedala, da namerava do leta 2026 razširiti svojo linijo baterijskih vozil v Evropi. Pravi, da bo svojo linijo BEV v Evropi povečala na šest modelov. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Toyota je na dogodku Kenshiki napovedala, da namerava do leta 2026 razširiti svojo linijo baterijskih vozil v Evropi. Pravi, da bo svojo linijo BEV v Evropi povečala na šest modelov. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

V Avtomobilnosti smo se udeležili Toyotinega letnega dogodka Kenshiki, na katerem so razgrnili svoje drzne ideje v mobilnosti.

Kenshiki v prevodu pomeni vpogled in prav to smo na Toyotinem kongresu, ki odpira vrata novim idejam, odkrivali v Avtomobilnosti. Razkril nam jih bo Slovenec Tom Fux, ki je naš najvišje postavljen menedžer v avtomobilski industriji in je hkrati tudi avtor evropske storitve Kinto, ki zdaj prihaja tudi k nam.

Za začetek smo se na dogodku v Bruslju usedli na sedež futurističnega lexusa s prav tako futurističnim volanom. Električnega seveda. Ponujal naj bi doseg celo več kot tisoč kilometrov, za nameček pa bomo lahko ekspresno hitro napolnili baterijo. Že pred letom dni smo preizkusili električni koncept, ki je ponujal tudi prestavljanje, kot ga poznamo z ročnim menjalnikom. Tak menjalnik naj bi oddajal tudi zvok med prestavljanjem in celo virtualni zvok, v primeru, ko bi se zapletli s prestavami. Lexusov serijski električni izdelek, ki želi biti tudi najbolj aerodinamičen avtomobil, je zdaj že res tik pred vrati. Govorimo seveda o najdražji različici, ki bo na trgu konkurirala z modeli, kot je električni Mercedesov razred S - EQS. Razvoj pa je še pomembnejši zato, ker bodo tehnologij deležne tudi cenejše različice sestrske Toyote. V Bruslju so nam v ta namen predstavili zares veliko konceptnih in tehnoloških novosti.

Toyota je na poti, da doseže ogljično nevtralnost v Evropi najpozneje do leta 2040. Podjetje je na svojem nedavnem medijskem forumu Kenshiki objavilo posodobljene podatke o svojem napredku v proizvodnji in načrtih za nove izdelke. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Toyota je na poti, da doseže ogljično nevtralnost v Evropi najpozneje do leta 2040. Podjetje je na svojem nedavnem medijskem forumu Kenshiki objavilo posodobljene podatke o svojem napredku v proizvodnji in načrtih za nove izdelke. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Prihajajo bistveno boljše baterije

Pomembno je, da namerava Toyota ponuditi mobilnost za vse. To pomeni, da razvoja niso usmerili zgolj v električna vozila. Na dogodku Kenshiki so nam predstavili kar štiri tipe baterijske prihodnosti, s poudarkom na bipolarni bateriji LFP.

Thimoty D'Herde, produktni strateg v Toyota Motor Europe, je za Avtomobilnost pojasnil: "Tudi pri BEV-u moramo upoštevati več možnosti glede na potrebe kupcev. Na trgu opažamo, da ljudje potrebujejo različne baterije. Nekateri želijo visokozmogljive baterije, drugi cenovno dostopnejše. Leta 2026 bomo imeli baterijo z večjim dosegom. Cenejša bo in hitreje se bo polnila. Zmogljiva baterija je prizmatična. Ob tem bomo imeli tudi tehnologijo LFP, katere glavni namen je dostopnost. Zmogljivost bo še vedno izboljšana, glavna pa bo dostopnost. Imela bo že bipolarno sestavo, kar je prednost s stališča embalaže. Pozneje bomo imeli visokozmogljivo baterijo z litij-ionsko bipolarno konfiguracijo. Proti koncu desetletja bodo v baterijah trdni elektroliti."

Toyotin medijski forum Kenshiki je predstavil evropski prvenec bZ Compact SUV Concept, ki se ozira na morebitni prihodnji dodatek k podznamki bZ popolnoma električnih vozil. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Toyotin medijski forum Kenshiki je predstavil evropski prvenec bZ Compact SUV Concept, ki se ozira na morebitni prihodnji dodatek k podznamki bZ popolnoma električnih vozil. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Prihaja novi bZ

Pogledali smo si naslednji električni model toyota bZ, ki ga lahko v Slovenji pričakujemo na začetku leta 2025. To bo manjši Toyotin električni športni terenec in seveda bo temu ugodnejša tudi cena. Glede na umestitev v razrede in velikost bi lahko rekli, da gre za električni toyota yaris cross, a glede na to, kaj smo videli v Belgiji, lahko rečemo, da bo večji, bolj pompozen, bolj nastopaški avtomobil. Vseboval naj bi tudi nekaj tistega Lexusovega premijskega šarma. Na konceptu smo še posebej opazili logotip na sprednjem delu. Ne gre za nalepko, ampak značko, ki sveti.

Kako bodo te nove električne tehnologije razporedili po razstavljenih modelih, to bomo izvedeli na prihodnjih kongresih Kenshiki, a glavno vprašanje je predvsem, kako bo Toyota sploh lahko dosegla te izredno ambiciozne cilje glede dostopnosti. Dva aduta imajo v rokavu. Prvi temelji na šolsko vzorni Toyotini proizvodnji.

D'Herde pravi: "Pri naših naslednjih platformah bo središčni del standardiziran za veliko različnih vozil. Pomembno je razmisliti, kako čim več poenotiti, da bodo stroški manjši. Imamo sprednji del, srednji z baterijo in zadnji del. Majhen elektromotor gre lahko kamor koli. Srednji del bo ustrezal velikosti baterije."

Tom Fux nam je povedal, kako pomemben je njihov produkt Kinto, ki svojo pot začenja tudi v Sloveniji. Na račun različnih storitev mobilnosti se namerava Toyota utrditi kot vodilni ponudnik mobilnosti. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Tom Fux nam je povedal, kako pomemben je njihov produkt Kinto, ki svojo pot začenja tudi v Sloveniji. Na račun različnih storitev mobilnosti se namerava Toyota utrditi kot vodilni ponudnik mobilnosti. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Avtomobil bo bolje ohranjal svojo vrednost

Za Avtomobilnost je spregovoril tudi Slovenec Tom Fux, podpredsednik Toyota Motor Europe, ki pravi: "Napovedali smo, da bomo spremenili naše tovarne, kjer se bodo avtomobili avtonomno vozili skozi tovarno. Naše tovarne bodo izjemno prilagodljive, saj bomo lahko na eni liniji izdelovali majhen ali pa velik avtomobil. Hkrati bomo pa z našo kakovostjo in našimi garancijami do 10 let na baterije in vse sklope zagotovili, da bo prodajna cena rabljenih vozil tako visoka, da bomo lahko ponudili ugodne finančne pakete tudi našim strankam."

V igri je torej tehnologija, ki bo omogočila denarne ugodnosti za kupca in tudi za Toyoto.
"Ne gre samo za kakovost vozil, gre tudi za kakovost baterij. Te bodo obdržale svoje lastnosti tudi pri velikem številu prevoženih kilometrov in tudi v daljšem obdobju delovanja. To je zelo pomembno," pravi Fux.

Toyota v ospredje postavlja krožno ekonomijo. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Toyota v ospredje postavlja krožno ekonomijo. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Vsi imamo koristi, če avtomobil z boljšo baterijo boljše ohranja vrednosti. In kakšne so koristi za kupca, je povsem jasno in očitno. Kateri pa so prihranki za Toyoto, ki se skrivajo v dobri bateriji?

"Redke elemente moramo preudarno uporabljati. In ne pretirano. To je najpomembnejše. Poskrbeti moramo, da bomo lahko redke elemente vedno znova uporabljali," nam je povedal D'Herde, Fux pa dodal: "Krožna ekonomija je zelo pomembna tudi v naših načrtih. Zadržati želimo lastništvo nad vozili in zagotovili, da vozilo, ko bo izrabljeno, vzamemo nazaj in se takrat odločiti, kaj bomo z baterijo naredili. Ali jo bomo reciklirali, ali jo bomo obnovili in spet uporabili v vozilu, ali jo bomo razgradili, ali pa jo bomo uporabili za sekundarno uporabo kot hranilnik za energijo."

Nove oblike mobilnosti

In Slovenci smo zagotovo patriotsko ponosni, da bo temelj Toyotine prihodnosti prav projekt, ki ga je izpeljal naš rojak, preden je postal podpredsednik evropske Toyote. "Podjetje Kinto, ki sem ga ustanovili pred petimi leti, ima danes v upravljanju več kot 200.000 vozil, je dobičkonosno, samostojno podjetje, ki lahko danes preživi. Del strategij podjetja je zagotoviti krožno ekonomijo in zagotoviti vozila za prihodno razgradnjo. To je eden od stebrov, kako priti v to novo ekonomijo," pojasnjuje Fux.

Pot bo seveda izredno zahtevna in trnova, ta hip smo šele na začetku. Po besedah Fuxa gre danes približno desetina vozil prek podjetja Kinto. Prodajo pa vsako drugo vozilo, ali z lizingom ali s financiranjem. Te odstotke pa želijo v prihodnjih letih povečati.

Kinto je zdaj po novem na voljo tudi v Sloveniji. Kar so nam obljubili z odprtjem lastne banke, je zdaj končno tudi realnost. V Avtomobilnosti pa smo se na dogodku Kenshiki posvetili še eni Toyotini fronti.

Pri Toyoti poudarjajo, da vodik ni nov vir energije. Uporablja se že več kot stoletje in je zdaj prepoznan kot izvedljiv vir energije za vozila, ki lahko odpravijo emisije CO2 in zmanjšajo odvisnost od krčenja svetovnih zalog goriv na osnovi nafte. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost
Pri Toyoti poudarjajo, da vodik ni nov vir energije. Uporablja se že več kot stoletje in je zdaj prepoznan kot izvedljiv vir energije za vozila, ki lahko odpravijo emisije CO2 in zmanjšajo odvisnost od krčenja svetovnih zalog goriv na osnovi nafte. Foto: MMC RTV SLO/Avtomobilnost

Vodik bo zelo pomemben energent

Toyota je glavni protagonist vodikovih tehnologij. In naj vam predstavim očeta projekta, menedžerja, ki med vsemi Toyotinimi menedžerji najbolj sodeluje z drugimi neavtomobilskimi panogami. Ukvarja se z avtobusi, zalogovniki, ladjami, tovornjaki, koncertnimi prizorišči, na vsa ta področja je že uspel prodati Toyotin motor, ki elektriko proizvaja iz vodika. In tehnologijo jim je uspelo vgraditi celo v legendarni poltovornjak hilux.

Thiebalt Paquet, menedžer za področje vodikovih tehnologij pri Toyota Motor Europe, nam je povedal: "Tovornjaki bi potrebovali večtonske baterije, da bi lahko prevažali težke tovore. Z lažjim vodikom lahko pridobimo precej koristnega tovora. Prav to velja tudi za hilux. Namesto da ga obtežimo z baterijami, jih nadomestimo z lažjimi vodikovimi jeklenkami." Široka uporaba vodikovih tehnologij je v Evropi že blizu in veliko zaslug je v Bruslju. Mislimo na bruseljske politike.

Paquet pravi: "Današnji načrt Evropske unije je zelena proizvodnja deset milijonov ton vodika z infrastrukturo za elektrolizo. Za zeleni vodik potrebujemo zeleno elektriko oziroma lokalno dostopno zeleno elektriko. Izkoristiti moramo presežke v omrežju. Pozimi je malo obnovljivih virov, poleti jih je veliko. Vodik lahko to izkorišča. Gre za območno proizvodnjo zelenega vodika. Bodimo iskreni. Evropa ne danes ne v prihodnje ne more proizvesti vse potrebne energije za ogrevanje, promet itn. Na svetu je obilje obnovljivih virov, v Savdski Arabiji, na jugu Afrike in v Južni Ameriki. Tam je veliko obnovljive elektrike za predelavo v vodik. Če bi lahko zgradili tako dolge elektrovode, bi bilo to mogoče, vendar je nestvarno. Zato sta zelo smiselna vodik in uvoz vodika. Vodik lahko tudi prevažamo."

Glede na količino električnih pogonov, ki smo jih spoznali na Kenshikiju, bo prihodnost pestra. Če želite izvedeti še več, vabljeni, da si ogledate videoreportažo iz oddaje Avtomobilnost.