Rahlo okorni, a trpežni in cenovno dostopni avtomobili so se nekaj časa dobro prodajali, zadnja desetletja pa so bili zgolj v veselje ljubiteljem starodobnikov. Foto: EPA
Rahlo okorni, a trpežni in cenovno dostopni avtomobili so se nekaj časa dobro prodajali, zadnja desetletja pa so bili zgolj v veselje ljubiteljem starodobnikov. Foto: EPA

"Tuji lastnik se je odločil zapreti moskovsko tovarno Renault. Do tega imajo pravico, a mi ne moremo dopustiti, da bi tisoči delavcev ostali brez dela. Že v letu 2022 bomo obrnili nov list v zgodovini moskviča," je napovedal moskovski župan Sergej Sobjanin in dodal, da bodo tovarno "z dolgo in veličastno zgodovino" ohranili in v njej po dveh desetletjih znova vzpostavili proizvodnjo moskviča.

To je avtomobil, ko so ga zasnovali v nekdanji Sovjetski zvezi in ga poimenovali po prebivalcu Moskve. Bil je trpežen, a cenovno dostopen avto, ki so ga vozili po vseh državah nekdanje Sovjetske zveze, v Vzhodni Nemčiji in še kje. Po padcu železne zavese in razpadu Sovjetske zveze je povpraševanje po moskvičih drastično upadlo, tovarno so privatizirali, na koncu pa je bankrotirala.

Odkupil jo je Renualt in v njej vzpostavil proizvodnjo svojih vozil, po ruski invaziji v Ukrajini in sankcijah zahoda, ki so sledile, pa je napovedal umik iz države. Danes po ruskih cestah še vedno vozi okoli 200.000 moskvičev, ocenjuje analitska agencija Autostat, približno 46.000 pa je starejših od 35 let.

Takratni moskovski župan Jurij Lužkov se je leta 1998 takole usedel v petmilijonti primerek moskviča. Leto pozneje je Lužkov poziral med sestavljanjem prvega Renaulta. Foto: EPA
Takratni moskovski župan Jurij Lužkov se je leta 1998 takole usedel v petmilijonti primerek moskviča. Leto pozneje je Lužkov poziral med sestavljanjem prvega Renaulta. Foto: EPA

Čeprav je moskvič relativno dobro zapisan v ruskem kolektivnem spominu, je tako hitra oživitev legendarnih avtomobilov, kot jo je napovedal Sobjanin, vseeno malo verjetna, še menijo v Autostatu. "Potrebni sta vsaj dve leti in vsaj milijon ameriških dolarjev za razvoj novega avtomobila," opozarja Sergej Celikov iz omenjene agencije.

Sobjanin je v načrtih neomajen – kot je napovedal, bodo najprej izdelovali samo klasične avtomobile z motorji z notranjim izgorevanjem, pozneje pa tudi električne. Kot je zatrdil, že tečejo pogovori o dobavi avtomobilskih delov z različnimi tovarnami po državi, za tehnološki razvoj pa naj bi poskrbel znani ruski proizvajalec tovornih vozil Kamaz.

V Kamazu so za Reuters zagotovili, da podpirajo idejo moskovskega župana, a obenem poudarili, da so pogovori šele v prvih fazah in da za zdaj ni še nič dorečeno.