Foto: BoBo/Komunikacija med vozili bi lahko preprečila tragične dogodke, kot so verižna trčenja v gosti megli.
Foto: BoBo/Komunikacija med vozili bi lahko preprečila tragične dogodke, kot so verižna trčenja v gosti megli.

Tema komunikacije vozila z vozilom oziroma kar vsemi vozili ali pa komunikacije vozila s cestno infrastrukturo ni nova.

Avtomobilski proizvajalci in upravljavci cest lahko s povezljivostjo izboljšajo pretočnost prometa, na primer že na avtocesti vas z opozorilom na digitalni tabli nad avtocesto opozorijo na zastoj, ki se bo zgodil v naslednjih kilometrih zaradi del na cesti ali prometne nesreče.

Cilj avtomobilskih proizvajalcev je še povečati varnost na cesti tako, da boste na zaslon v vozilo prejeli opozorilo, da se je na vaši poti zgodila prometna nesreča in lahko pričakujete, da boste obstali v koloni, lahko pa bo navigacija v realnem času naredila obvoz po najkrajši ali najhitrejši poti.

Spolzka cesta ali pokvarjeno vozilo
To pa še ni vse. Druga vozila, povezana v sistem, vas lahko opozarjajo na številne nepredvidljive situacije v prometu. Tako so na primer pri Volvu že leta 2015 v okviru raziskav na področju "pogovarjanja" med avtomobili objavili, da zmore več kot tisoč njihovih testnih avtomobilov opozarjati na dve pogosti nevarnosti s cest, in sicer za spolzko cesto in na vozila s prižganimi štirimi smerniki, ki so obstala ob oziroma na cesti. Če so senzorji avtomobila zaznali nevarnost poledice na nekem odseku, se je opozorilo preneslo na druga vozila z enako tehnologijo za komuniciranje med vozili. Na armaturni plošči vozila se je vozniku izpisala nevarnost, na primer spolzko cestišče pred vami, hkrati pa so bili o tem obveščeni tudi delavci v vzdrževalnih službah.

Pravočasna informacija za večjo varnost
Pri Volvu in številnih drugih avtomobilskih znamkah, ki v svojih projektih testirajo komunikacijo med vozili, so prepričani, da bo na cesti manj presenečenj, če bodo vozniki pravočasno obveščeni o morebitni nevarnosti, kar vpliva tudi na izboljšanje varne vožnje.

Foto: EPA/Povezljivost in delitev podatkov o lokaciji prinašata voznikom številne prednosti, od manjše porabe goriva, hitrejšega prihoda na cilj do udobnejše, predvsem pa varnejše vožnje.
Foto: EPA/Povezljivost in delitev podatkov o lokaciji prinašata voznikom številne prednosti, od manjše porabe goriva, hitrejšega prihoda na cilj do udobnejše, predvsem pa varnejše vožnje.

Komunikacija med vozili ter med vozili in infrastrukturo bo bistvena tudi za uveljavitev avtonomne vožnje. Za prihodnost povezane in avtomatizirane bodo morala vozila imeti sposobnost nemotenega komuniciranja tako med sabo kot tudi z okoljem. V ta namen dobavitelji avtomobilski industriji pospešeno razvijajo univerzalno povezljivost za vse Wi-Fi in brezžične tehnologije prenosa, ki se uporablja pri komunikaciji vozil med sabo in s prometno infrastrukturo ne glede na državo ali proizvajalca.

V križiščih izgubimo veliko časa
To lahko privede tudi do tega, da semaforji ne bodo več potrebni. Avtomobilski proizvajalci že testirajo vozila za čase, ko semaforjev v križiščih ne bo več. Pri Fordu so že predstavili sistem, ki omogoča komunikacijo med vozili, s tem pa tudi varno vožnjo skozi križišča. Statistika razkriva, da povprečni voznik na leto zapravi kar 48 ur, medtem ko čaka z vozilom, da prečka križišče. V križiščih naj bi se zgodilo kar 60 odstotkov vseh prometnih nesreč.

Foto: BoBo/Pri komunikaciji med vozili se poraja vprašanje o zasebnosti, saj se bo točno vedelo, kje smo vsak trenutek.
Foto: BoBo/Pri komunikaciji med vozili se poraja vprašanje o zasebnosti, saj se bo točno vedelo, kje smo vsak trenutek.

Vozilo se s pomočjo še drugih sistemov, ki delujejo s pomočjo občutljivih tipal, laserjev in drugih vgrajenih sistemov, izogiba rdeči luči, saj se povezuje s semaforji in drugimi vozili. Pravzaprav že zdaj zmorejo nekatera vozila komunicirati s semaforji. Audi je v nekaterih svojih modelih ponudil tehnologijo, ki voznikom v določenih svetovnih mestih omogoča, da vedo, kdaj bo na semaforju zasvetila zelena luč. S sistemom, poimenovanim TLIS (Traffic Light Information System), naj bi zmanjšali število prometnih nesreč in izboljšali pretočnost v križiščih ter skrajšali pot od točke A do točke B. Sistem TLIS je korak do komunikacije med vozili in infrastrukturo, ki bo v prihodnosti omogočila manj stresno vožnjo, večjo pretočnost vozil v križiščih, nižjo porabo goriva in znižanje izpustov škodljivih izpustov v ozračje.

Sodelujte v anketi
Zanima nas, kako vi gledate na tovrstno povezovanje in delitev podatkov, tudi vaših, o lokaciji. Bi jih bili pripravljeni deliti na račun večje varnosti v prometu? Sodelujte v anketi.

Koliko vas stane avtomobil na mesec?
V zadnji anketi smo vas spraševali, ali veste, koliko vas stane avtomobil na mesec. Podatki o tem so namreč skrb vzbujajoči, saj gospodinjstva vse več denarja namenjajo svoji mobilnosti z osebnim avtomobilom. Mesečni znesek se namreč že nekaj let povečuje. 60 odstotkov od nekaj več kot 2.000 bralcev MMC-ja, ki ste sodelovali v anketi, vas je odgovorilo, da veste, koliko na mesec zapravite za lastništvo avtomobila, 40 odstotkov pa vas je odgovorilo negativno.