Američanom lahko zgolj zavidamo, saj mavericka za zdaj v Evropo žal ne bo. Foto: MMC RTV SLO/Sebastjan Plevnjak
Američanom lahko zgolj zavidamo, saj mavericka za zdaj v Evropo žal ne bo. Foto: MMC RTV SLO/Sebastjan Plevnjak

Nekoč so bile za ljubitelje avtomobilov ameriške ceste vsaj toliko zanimive kot za dame nakupovanje v polno založenih ameriških nakupovalnih centrih.

A nič ni večno in tudi promet na ameriških cestah se je spremenil. Številčno sicer ne, so se pa spremenili avtomobili in agregati. Včasih so rohneli oseminvečvaljni motorji v avtomobilih, kombijih in celo tovornjakih ter avtobusih. Dandanes pa vse več ameriških zveznih držav z zakoni omejuje glasnost izpuhov, po drugi strani pa tudi cene goriv niso več naklonjene potratnim agregatom, pa naj bodo ti bencinski ali celo dizelski. In če se vrnemo še k damam – tudi nakupovanje ni več tako nesramno poceni.

Rast cen goriv ima močno vpliv na motorizacijo vozil

Z zvišanjem cen goriva se srečujemo povsod po svetu. Če smo tega v naših (pa tudi evropskih) krajih že nekako vajeni, se s to težavo Američani do zdaj niso kaj dosti obremenjevali.Pred leti je bilo za galono goriva dovolj dolar ali dva. Če vemo, da je galona približno 3,8 litra, potem si vsak zna izračunati, kako poceni je bilo gorivo. Nikogar ni motilo, da so osemenjevalni agregati porabili 10, 15 ali tudi 20 litrov za 100 prevoženih kilometrov. Račun na bencinski črpalki ni povzročal slabe volje.

Dolgočasnost razbijejo barvni kontrasti in počutje v mavericku ni kaj dosti slabše kot v povprečni limuzini. Foto: MMC RTV SLO/Sebastjan Plevnjak
Dolgočasnost razbijejo barvni kontrasti in počutje v mavericku ni kaj dosti slabše kot v povprečni limuzini. Foto: MMC RTV SLO/Sebastjan Plevnjak

Zdaj je tudi onkraj luže vse obrnjeno na glavo. Če je stala galona bencina na začetku letošnjega leta dobre tri dolarje, je še pred poletjem cena presegla sedem dolarjev. Kar naenkrat veliki osemvaljniki niso več tako nujni niti zaželeni. Tudi velikost avtomobilov v zadnjih letih ni več tako pomembna, sočasno se je povečalo povpraševanje po prostorninsko manjših agregatih. Zdaj pa so ti skoraj že nujni, saj si velikih in potratnih osemvaljnikov povprečni Američan ne želi več.
Posledično je to priložnost za avtomobilske proizvajalce, ki do zdaj na ameriškem trgu niso želi pretiranega uspeha. Tudi zato, ker so bili avtomobili premajhni ali pa motorji prešibki, tako po moči kot prostornini. Zato so zdaj ameriške ceste vsebinsko še bolj bogate. Kriza je v spremembo proizvodnje in modelov prisilila tudi ameriške proizvajalce in zdi se, da so pri Fordu ob pravem času potegnili odlično potezo.

Pomanjšani F150

Poltovornjak F150 je onkraj luže že več kot 30 let najbolje prodajan avtomobil. Kupujejo ga tisti, ki tako velik avto potrebujejo, in tudi tisti, ki si ga kupijo le zato, ker jim je všeč ali se v njem počutijo bolj varne. V velikem avtomobilu so seveda prostorninsko veliki motorji. Njim pa prihodnost ni naklonjena. Zato ne čudi, da so Američani že pripravili električno različico, hkrati pa so pri Fordu kupcem ponudili manjšo alternativo, model maverick.

Sedi se velikosti avtomobila primerno, in tudi če je maverick najmanjši Fordov pick up, v njem spodobno sedi pet oseb. V večini tovrstnih avtomobilov je velikokrat težava shranjevanje prtljage ali vsaj osebnih predmetov. Foto: MMC RTV SLO/Sebastjan Plevnjak
Sedi se velikosti avtomobila primerno, in tudi če je maverick najmanjši Fordov pick up, v njem spodobno sedi pet oseb. V večini tovrstnih avtomobilov je velikokrat težava shranjevanje prtljage ali vsaj osebnih predmetov. Foto: MMC RTV SLO/Sebastjan Plevnjak

Ford maverick je po obliki sicer poltovornjak ali po ameriško pick-up, a so njegove mere precej skromnejše. V dolžino meri le nekaj več kot pet metrov, kar je po ameriških merilih v razredu srednje velikih limuzin. Tudi v širino je z dobrima dvema metroma prej majhen kot velik. Še najmanjši pa je v primerjavi z velikim F150 pod motornim pokrovom. Kupcem sta na voljo dva motorja, 2-litrski bencinski štirivaljnik in le malo večji, 2,5-litrski hibridni. Prvi ponuja 186 kW (253 KM), drugi pa zgolj 142 kW sistemske moči (194 KM). V kombinaciji z dvolitrskim motorjem za prestavljanje skrbi osemstopenjski samodejni menjalnik, ob prednjem pogonu pa je mogoče izbrati tudi štirikolesni pogon. V hibridni različici za prestavljanje skrbi CVT, neskončnostopenjski menjalnik, pogon pa se prenaša zgolj na prednji kolesni par.

Poltovornjak s porabo pet litrov bencin na 100 kilometrov

Mi smo se po Floridi zapeljali s slednjim in bili prijetno presenečeni. Vožnja je izjemno enostavna in lahkotna, celotni hibridni sklop in menjalnik delujeta odlično, prav tako pa se ne moremo pritoževati nad podvozjem. Jasno, tudi tu je velika razlika v primerjavi z večjim F150, saj maverick stoji na focusovi platformi, kar pomeni, da bi ga načeloma lahko šteli med osebne avtomobile, ne pa poltovornjake.

Bolj kot vožnja, ki po ameriških, večinoma ravnih cestah s kar strogimi hitrostnimi omejitvami, ne ponuja pretiranega vozniškega užitka, je navdušila poraba goriva. Že več kot 20 let se onkraj luže podajam vsaj enkrat letno in v tem času sem jasno, preskusil že kar lepo število avtomobilov. Tudi zaradi nizke cene goriva, se na porabo bencina nikoli ni pretirano oziralo, povprečje desetih litrov, se je štelo za med boljše. Morda je tudi zato poraba v mavericku še toliko bolj presenetila. Po dobrih desetih dneh in približno tisoč prevoženih kilometrov je izračun pokazal skromnih 4,5 l/100 km.

Prtljažnika načeloma ni, puščanje stvari na zadnjih sedežih pa je pogumna stvar. Zato pohvalno maverick ponuja dva odlagalna predala pod zadnjimi sedeži, kamor je mogoče pospraviti in pred radovednimi pogledi skriti marsikaj. Foto: MMC RTV SLO/Sebastjan Plevnjak
Prtljažnika načeloma ni, puščanje stvari na zadnjih sedežih pa je pogumna stvar. Zato pohvalno maverick ponuja dva odlagalna predala pod zadnjimi sedeži, kamor je mogoče pospraviti in pred radovednimi pogledi skriti marsikaj. Foto: MMC RTV SLO/Sebastjan Plevnjak

Kaj takega je bilo doslej onkraj luže prej nepredstavljivo kot realnost in tudi zato smo z maverickom na cestah vzbujali precejšnje zanimanje. V turističnem Miamiju, kjer se po cestah elita vozi z luksuznimi avtomobili, je vzbujal toliko pozornosti, kot je v dvajsetih letih še nisem doživel. Ljudje so me z dvignjenim palcem pozdravljali in ustavljali ter spraševali o avtomobilu vse mogoče stvari. Ko sem navrgel, da je testni in da ga zgolj preskušam, so postali še bolj radovedni.
Jasno, najprej jih je zanimala cena, saj je Ford ob predstavitvi avtomobila napovedal, da bo cena nižja od 20.000 dolarjev (zdaj je že dobra dva tisočaka višja), drugo največkrat zastavljeno vprašanje pa je bila poraba bencina. Američani začenjajo razmišljati o porabi goriva, ko pa sem jim povedal, da porabi manj kot pet litrov, je bil šok precejšen.

Plastičen in enostaven

V notranjosti je maverick zelo plastičen in enostaven. Večinoma se nad plastiko zmrdujemo, a takšnemu avtu se ta še najbolj poda, pa tudi sicer je podana na igriv in prijeten način. Merilniki niso povsem digitalni, kar je v času splošne digitalizacije morda za koga minus, a so veliki in pregledni. Serijske navigacije ni, saj Maverick ponuja povezavo Apple CarPlay in Android avto, ki vse bolj izpodrivata rabo avtomobilskih navigacij. Vsa druga stikala in gumbi so prijetni in funkcionalni ter na dosegu voznikovih rok.
Številni si takšen avto kupijo zaradi uporabnega prtljažnega prostora zadaj. Nakladanje je enostavno, skoraj 1000-litrski prtljažni prostor pa je idealne oblike in zato omogoča prevoz marsičesa. Odvisno od zahtev voznika, je zadaj lahko tudi električna vtičnica, ob številnih pritrditvenih kavljih pa si je mogoče omisliti tudi nosilec za prevoz koles.

Gledano v celoti, je maverick res pomanjšana izdaja velikega F150. A je po drugi strani dovolj drugačen, da bi za tovrstnim avtomobilom – predvsem zaradi oblike – pogledali tudi tisti kupci, ki so prej prisegali na osebne avtomobile in ne poltovornjake. Če pa prištejemo še odličen motor in res hvalevredno porabo bencina, pa se zdi poltovornjak zadetek v polno.