Sporni oglas, ki je bil delno posnet tudi v Sloveniji. Foto: Youtube
Sporni oglas, ki je bil delno posnet tudi v Sloveniji. Foto: Youtube

Gre za prelomno razsodbo in prvič, da je ASA prepovedal oglas za vozila v kontekstu okoljevarstva.

Oglasa sta bila prvič objavljena v sklopu kampanje leta 2020 – gre za oglasni pano in reklamni spot, objavljen na družbenih omrežjih, na katerem je videti več deset Toyotinih vozil hilux, kako vozijo zunaj cest, vključno po reki, medtem ko pripovedovalec v ozadju opeva "spektakel narave".

Vozila nato zapeljejo na cesto in se vozijo po urbanem okolju, preden eno od vozil zapelje na dovoz.Toyota hilux. Rojen, da vandra,” se sliši glas pripovedovalca. Oglas je bil sicer delno posnet tudi v Sloveniji.

Sporni letak. Foto: Toyota
Sporni letak. Foto: Toyota

Plakat prikazuje dva poltovornjaka v ospredju, v ozadju pa serijo ostalih, kako drvijo po skalnatem terenu z oblakom prahu za njimi.

Pritožbo je vložila mreža skupin Adfree Cities, ki vodi kampanjo proti oglaševanju v javnih prostorih. V navezi z britansko aktivistično skupino Badvertising navajajo, da sporni oglasi reklamirajo do okolja škodljivo vedenje, pri tem pa pozivajo k prepovedi oglaševanja izdelkov z visokimi ogljičnimi izpusti, poroča Guardian.

"Brez odgovornosti do družbe in okolja"

ASA je razsodila, da oglasi “opravičujejo uporabo vozil na način, ki ignorira njihov vpliv na naravo in okolje". "Oglasi niso bili posneti z občutkom odgovornosti do družbe," so utemeljili svojo razsodbo.

"Ti oglasi poosebljajo Toyotino popolno ignoranco do narave in podnebja z ogromnimi, izjemno onesnaževalskimi vozili, ki drvijo z veliko hitrostjo po rekah in travnatih površinah," je dejala sodirektorica Adfree Cities Veronica Wignall.

Kot je poudarila, obstaja razkorak med tem, kako poltovornjake oglašujejo – s kampanjami, pogosto posnetimi v divjini –, in realnostjo, kje je ta vozila sploh dovoljeno voziti.

Raziskava je pokazala, da je 75 odstotkov novih poltovornjakov v Veliki Britaniji registriranih na prebivalce urbanih območij. “Gre za cinično uporabo narave za promocijo nečesa, kar je izjemno škodljivo za naravo,” je opozorila.

Toyota svojo oglasno kampanjo za hilux brani, češ da je bilo vozilo zasnovano za najtežje terene in okolja, pri čemer imajo tisti, ki delajo v industrijah, kot sta gozdarstvo in kmetijstvo, resnično, potrebo po terencih. V oglas sicer teh delavcev niso vključili, ampak pravijo, da jim tudi ni treba.

Ob tem so sporočili, da ne odobravajo obnašanja, ki škoduje okolju, in poudarili, da je bil oglas posnet na zasebnem zemljišču v tujini, v okolju, "ki ni ekološko občutljivo".

Oglas posnet v strugi Save Dolinke

Okoljski znanstvenik Žiga Malek medtem ugotavlja, da je bil oglas posnet na Gorenjskem. "Poznavalci gorenjskih Alp lahko v ozadju opazimo najvišji vrh Karavank Stol, na desni je Mežakla. Toyote pa se seveda peljejo po strugi Save Dolinke," je zapisal na družbenem omrežju X.

Malek ob tem ne izključuje možnosti, da je bilo nekaj vozil računalniško dodanih v oglas, gre pa vseeno za dve toni težka vozila. "Oglas je tako destruktiven, da je njegovo predvajanje prepovedano. Ampak ne dovolj destruktiven, da ne bi prepovedali snemanja na robu Triglavskega narodnega parka v strugi alpske reke," še ugotavlja Malek.

Iz Toyote Adria pa so za portal 24ur sporočili, da so nad vsebino oglasa zgroženi. Kot poudarjajo, ne spodbujajo vožnje zunaj cest ter zgledno sodelujejo s Triglavskim narodnim parkom in jih opremljajo z okolju prijaznejšimi hibridnimi in električnimi vozili.