Pravljična pokrajina Nove Zelandije je velik magnet za turiste. Foto: Reuters
Pravljična pokrajina Nove Zelandije je velik magnet za turiste. Foto: Reuters
Hobbiton obišče okoli 20.000 obiskovalcev letno. Foto: Screenshot uradna stran
Peter Jackson na snemanju Gospodarja prstanov. Foto: Reuters
Prizor iz Gospodarja prstanov. Foto: Reuters
Množica ob premieri zadnjega dela Gospodarja prstanov na Novi Zelandiji. Foto: EPA
Veliko agencij ponuja potovanja po poteh Gospodarja prstanov. Foto: Screenshot uradna stran

V tem času lani je bila Nova Zelandija polno zaposlena s svetovnim prvenstvom v ragbiju, letos pa se nad deželo številnih naravnih lepot zgrinjajo filmski navdušenci. Čez šest tednov bo namreč svetovno premiero v Wellingtonu, rodnem mestu režiserja Petra Jacksona, dočakal Hobit: Nepričakovano potovanje (The Hobbit: An Unexpected Journey).

Desetletje po tem, ko je Jackson osvojil gledalce in kritike s svojo filmsko adaptacijo trilogije JRR Tolkiena Gospodar prstanov, se je odštevanje do Hobita, ki bo prav tako trilogija, prejšnji teden tudi uradno začelo. Županja Wellingtona Celia Wade-Brown je namreč razkrila velikansko uro, ki odšteva minute do premiere 28. novembra. Ura je postavljena na vrhu Embassy Theatra, elegantne kinodvorane iz 20. let prejšnjega stoletja, ki bo gostil premiero.
V Wellington se bo ob tej priložnosti vrnila cela vrsta mednarodnih zvezdnikov, da bi se sprehodila po rdeči preprogi, ki so jo nazadnje razgrnili za svetovno premiero Kraljeve vrnitve leta 2003. Takrat se je pred kinematografom zbralo okoli 120.000 ljudi, organizatorji pa na podobno številko računajo tudi tokrat. "Ozračje bo res karnevalsko," obljublja Celia Wade-Brown.
"100-odstotni Srednji svet"
Nova Zelandija zadevo jemlje velikopotezno: nacionalni turistični slogan so iz "100% Pure New Zealand" (100-odstotno čista Nova Zelandija) spremenili v "100% Middle-earth" (100-odstotni Srednji svet), Wellington pa bo v zadnjih dneh pred premiero preimenovan v "Sredino Srednjega sveta". Tolkien, ki je svoj Srednji svet skoval v Oxfordshiru v 30. letih in ni nikdar potoval do Nove Zelandije, bi bil prav gotovo zbegan, piše Guardian.

Srednjemu svetu se je težko izogniti. Prejšnji teden so izdali spominske znamke in kovance s podobami Bilba in Gandalfa, za katere boste odšteli okoli 20 evrov. Tudi drugod ni mogoče ubežati hobitski propagandi. Na vrhu spletne strani TVNZ-ja, največje novozelandske televizije, se je ob kategorijah, kot so "novice", "šport" in "trendi" pojavil še "Hobit". Potniki na letalih Air New Zealanda bodo navodila o varnostnih pasovih kmalu dobili od posadke, oblečene v like iz Hobita.

Novozelandci brez evforije
Vsesplošno obsedno stanje? Ne ravno. Novozelandci sicer podpirajo Jacksonov projekt in cenijo, kaj so filmi storili tako za filmsko kot za turistično industrijo (trilogija Gospodar prstanov naj bi v gospodarstvo Nove Zelandije prinesla več kot 400 milijonov evrov). Toda, kot poroča Guardian, poročila o "vročici Srednjega sveta" niso na mestu. Prah okoli projekta se je že davno polegel, navdušenje pa je povečini bolj medlo. Če že obstaja vročičnost, to najdemo v prizadevanjih turistične industrije "z vzvodom premakniti Hobita", kot je to ubesedil direktor novozelandskega turističnega urada.
Za kampanjo "100-odstotni Srednji svet" upajo, da bo pognala kri v industrijo, ki v zadnjih letih opaža stagnacijo števila obiskovalcev. Kako drugače od časov Gospodarja prstanov, ko so oboževalci filmov turistične agencije dobesedno oblegali, razlaga Melissa Heath, lastnica Southern Lakes Sightseeing, ki se specializira za tematske ture snemalnih krajev Gospodarja prstanov. "Mislim, da nihče na Novi Zelandiji ni bil pripravljen na tak naval."

Porast prometa
Njena agencija je po prvem filmu leta 2001 prejela množico klicev obiskovalcev, ki so si želeli ogledati snemalne kraje - vsaj tiste, ki niso bili ustvarjeni računalniško. Do leta 2004 se je agencija povsem posvetila turizmu na temelju Gospodarja prstanov. Zagreti oboževalci so se celo za v kombi oblekli po vzoru likov iz filma, kar se je zdaj poleglo, čeprav njihove stranke ostajajo zveste privrženke trilogije. Skoraj vsi prihajajo iz tujine, medtem ko so Novozelandci povsem presenečeni zaradi zanimanja za film.
Heathova pričakuje, da se jim bo promet, ki je vrhunec doživel leta 2005, s trilogijo o Hobitu ponovno povečal. Njena družba in podobne novozelandske turistične agencije že nestrpno čakajo objavo podatkov o snemalnih krajih. Še posebej veliko zanimanja bo prav gotovo (spet) pritegnil podeželski "Hobbiton", ki ga ima delno v lasti Jackson in kjer so posneli del trilogije Gospodarja in Hobita. Hobbiton trenutno obišče 20.000 ljudi letno.

James Cameron, na pomoč
Je pa res, da novozelandski turizem te dni trpi tako zaradi svetovne gospodarske krize kot tudi zaradi vse močnejšega novozelandskega dolarja. Novozelandski premier John Key se ja tudi zato ta mesec podal v Hollywood, da bi "prodal Novo Zelandijo" studijskim šefom.
Pri tem mu je bil v veliko pomoč James Cameron, ki je na Novi Zelandiji porabil več kot 350 milijonov novozelandskih dolarjev za snemanje Avatarja, zdaj pa se z družino še seli tja. Ker filmska industrija v blagajno Nove Zelandije letno prispeva skoraj 3 milijarde dolarjev, je po Keyevih besedah njegov obisk bistven za delovna mesta države. Celo tako bistven, da so leta 2010 spremenili delovno zakonodajo, ko jim je studio Warner Bros zagrozil, da bodo produkcijo Hobita preselili drugam.