Mrigo in Ghet med nastajanjem novega studijskega izdelka. Foto: MMC RTV SLO/Miloš Ojdanić
Mrigo in Ghet med nastajanjem novega studijskega izdelka. Foto: MMC RTV SLO/Miloš Ojdanić
Ghet
Benjamin Džinić - Ghet je decembra lani po nekaj letih sodelovanja z različnimi slovenskimi reperji izdal svoj soloprvenec, in sicer 'mixtape' Ghetbangarap. Foto: MMC RTV SLO/Miloš Ojdanić
Mrigo
Mrigo je tudi glas Radia Banga. Foto: MMC RTV SLO/Miloš Ojdanič
Mrigo in Ghet
Ghet je svojo glasbeno pot začel kot vsak drugi član velenjskega hiphop gibanja v družbi somišljenikov na velenjskih ulicah. Njegovi začetki segajo v leto 2001, prelomno leto zanj pa je bilo 2008, ko se je pojavil na mixtapu Radio Banga Vol.10 in hkrati začel producirati glasbene aranžmaje. V letu 2011 sta z Mrigom posnela enega izmed boljših albumov slovenskega rapa - Mrigz 'n' Ghet Hitz. Foto: MMC RTV SLO/Miloš Ojdanić
Mito
Drug del Velebora sestavljata Mito (na fotografiji) in Emkej. Foto: MMC RTV SLO/Miloš Ojdanić
Emkej
Mariborski raper Marko Kocjan – Emkej je lani izdal album Znajdi se. Foto: Osebni arhiv

Mi se radi predstavimo kot "The Gods", ker imamo takšno moč v rapu. 'Fora' pa je tudi v tem, da se redko vidi, da dve mesti medsebojno sodelujeta v rapu. V našem primeru se je združila Štajerska. Velenje že tako velja za velesilo slovenskega rapa. V Maribor segajo tudi sami začetki slovenskega rapa. In nastala je precej močna naveza.

Mrigo o Veleboru
Ghet
Ghet se je skupaj z Emkejem pred časom lotil tematike recesije v skladbi Znajdi se. Foto: MMC RTV SLO/Miloš Ojdanić

Ulice morajo povedati svoje. Hip hop je definitivno ulica in hip hop pomeni neki upor proti sistemu - opozarjanje za nepravilnosti. Vsi tisti, ki so posneli videospote na to temo - je to dobro. Tudi če se je izkoristil ta čas, ko so protesti.

Mrigo o protestih
Ghet
Vsi štirje glavni akterji Velebora so člani zasebnega zavoda za promocijo in razvoj glasbene kulture Beseda - Zaveza, ki se med drugim zavzema tudi za uporabo slovenskega jezika in narečij. Foto: MMC RTV SLO/Miloš Ojdanić

Slovenski rap je brez kakršne koli dileme močnejši, kot je bil nekoč. Takrat sta bili eno ali dve imeni na prizorišču, zdaj jih je deset. Vsi nastopamo in imamo koncerte po vsej državi in zdi se mi, da je zdaj bolje. Res je tudi, da dobimo s tem tudi porcijo slabe glasbe, ampak to je davek, ki pride s količino.

Mrigo o slovenskem rapu
Mrigo in Ghet
Mrigo in Ghet sta s svojim trdim in neizprosnim slogom pritegnila pozornost širše slovenske hip hop javnosti in 'undergrounda'. Foto: MMC RTV SLO/Miloš Ojdanić
Mrigo in Ghet
Člani Velebora so v zadnji fazi snemanja skupnega albuma. Foto: MMC RTV SLO/Miloš Ojdanić

Gheta, Mriga in Mita - trojico akterjev Velebora - smo obiskali med sklepno fazo snemanja njihovega prvega skupnega albuma. Na njem se bodo prestavili z enim izmed najprodornejših mariborskih MC-jev preteklega leta Emkejem, s katerim tudi tvorijo Velebor. "Mi se radi predstavimo kot 'The Gods', ker imamo takšno moč v rapu. 'Fora' pa je tudi v tem, da se redko vidi, da dve mesti medsebojno sodelujeta v rapu," nam pojasni Mrigo.

Njihov prvi skupni projekt je bil pred leti Delamo rap v skupini Tekochee Kru. "Veliko vlagamo v pristnost besed in njihovo verodostojnost. Čeprav lahko z besedami tudi fiktivno ustvarimo neki svet. Še vseeno tisto, kar govorimo o življenjskih dogodkih, za tem stojimo in se je to res zgodilo," pojasni Mrigo rdečo nit novega skupnega projekta.

Celoten pogovor pa si lahko preberete spodaj.


Mrigo in Ghet veljata za velenjski tandem, ki že nekaj časa ustvarja skupaj. Kako je nastala mariborsko-velenjska naveza v zasedbi Velebor, ki jo tvorita z Emkejem in Mitom?
Mrigo:
Jaz sem študiral v Mariboru in tam smo se srečali s Tekochee Krujem, katerih člana sta tudi Mito in Emkej. 'Zaštekali smo se', saj imamo podoben pogled na hip hop in svet. Skupaj smo začeli ustvarjati glasbo. Nato pa je 'vletel' še Ghet in naredil nekaj skladb z Emkejem in Mitom. Tudi midva sva z njima naredila nekaj skladb na najinem albumu in potem smo se odločili, da naredimo skupni album.

Kako se četverica, ki jo tvorite vi, razlikuje od npr. raperskih družin oz. skupin? Kako bi lahko definirali Velebor?
Ghet:
Mi smo ena velika družina, ki sodi pod okrilje Wudisbana. Mi štirje pa še posebej sodimo skupaj, ker je med nami dobra energija.
Mrigo: Mi se radi predstavimo kot "The Gods", ker imamo takšno moč v rapu. 'Fora' pa je tudi v tem, da se redko vidi, da dve mesti medsebojno sodelujeta v rapu. V našem primeru se je združila Štajerska. Velenje že tako velja za velesilo slovenskega rapa. V Maribor segajo tudi sami začetki slovenskega rapa. In nastala je precej močna naveza. Mi štirje smo predstavniki teh dveh mest in 'mikser' vsega skupaj je Velebor - zagotovo se štejemo za družino, in ne le skupino. Srečujemo se tudi zunaj studia, kjer 'zahangamo', ker se res 'štekamo' in smo močno povezani.

Mito, kaj ste se prvič srečali z velenjsko navezo?
Mito:
Po pravici povedano se je zdaj kar težko spomniti, ker je minilo že toliko let. Je pa en videospot izšel takrat, Delamo rap, in takrat sta bila tudi skupaj Mrigo in Ghet. Drugače pa se res ne spomnim, kdaj sem ju spoznal prvič ... Na kakšnem 'špilu'. Delamo rap je bil naš prvi projekt, vse drugo pa se je razvilo prek koncertov in glasbe. Zdaj to traja že približno deset let. Ghet, koliko časa se že mi poznamo? Od Delamo rap, ne?
Ghet: Tam sem jaz tebe prvič spoznal.
Mito: Gheta sem spoznal prvič tam, Mriga pa poznam že od prej. Mare (Emkej op. a.) pa je pravi 'party animal'.
Ghet: Skratka, jaz sem najmlajši med njimi in najdlje rapam. 'Peace'.

Kako so med vami razdeljene vloge?
Mito:
Sam ne jemljem tega tako, kot da smo si razdelili vloge. Vloge so izsilile, da smo prek druženja prišli do samih izdelkov. Nismo določali, kdo bo kaj delal. Na neki način smo vse pustili prostemu toku - od tega, kar imamo v glavi, do tega, kar pride iz nas.

Vsi štirje glavni akterji Velebora ste tudi člani zasebnega zavoda za promocijo in razvoj glasbene kulture Beseda - Zaveza, ki se med drugim zavzema tudi za uporabo slovenskega jezika in narečij. Kako to, da pri prenašanju svojega sporočila ohranjate narečja v svojih besedilih?
Ghet:
Ja, kako pa naj rapam?

Nekateri se zatekajo k strogi slovenščini.
Ghet:
To je odvisno od MC-ja, kako komplicira. Saj lahko tudi jaz izgovarjam besede iz slovarja, ampak to ni to. Ne bom se dobro počutil, ko bom skladbe izvajal v živo. K slengu pa se zatekam, zato ker pišem tako, kot bi se pogovarjal zdaj s tabo. Tako kot rapam, tudi napišem na list. Zato pa rapam.
Mrigo: Uporaba slenga je za to, da se ohranja pristnost rapa. Tako najbolje opišeš zadeve, ki jih hočeš. Drugače pa se velenjščina ne šteje ravno pod štajerščino, nas večkrat mečejo v skupni koš s Koroško. Kar se tiče rapa, smo najbolj slovnični oz. razumljivi - nismo tako zakomplicirani kot npr. v Prekmurju. Tako nas tudi lažje poslušajo. Ampak ko rečem, da so v Prekmurju zakomplicirani, to pomeni, da so pristni in takšni, kot morajo biti.
Mito: To se takoj vidi. Veš, kaj mislim?

Ja, sliši.
Mito:
V bistvu se vidi, da nisi pristen. Moraš že biti dober igralec, jaz pa nisem. Dobro, mogoče malo sem (smeh). Pa tudi zaradi tega mora biti narečje, ker se mi zdi, da je štajersko narečje zelo tekoče in enostavno lažje. In po navadi delaš tisto, kar ti je dobro, v narečju. Saj je tudi slovenski jezik dober in pristen - če bi se pa zdaj fiksiral na slovenski jezik, ne bi šlo. Mislim, da mora ostati malo cmoka v grlu. Nekaj mora biti tvojega. Vsak človek ima svoje narečje in tako si lahko še bolj pristen in lahko še bolje nastopiš kot individualna oseba ter se tudi bolje izraziš v skupini.

Ghet, Mrigo, trenutno veljate za najdejavnejša predstavnika velenjskega hip hop prizorišča. Kaj vaju veže, da še vedno ustvarjata skupaj in da se ni ustavilo pri eni skladbi?
Ghet:
Ko sva skupaj naredila več kot 30 skladb in jih 20 uvrstila na album, sva si rekla, da bova mogla narediti še en album, da bova zajela še druge skladbe nanj. Ujameva se. Ne potrebujeva veliko debat, da prideva do skupnih točk. Samo pokličem ga: "My man, yeah, bang it. Imam neke beate, pridi do mene." Že zdaj imava izbor novih 'beatov' v mapi za nove skladbe.

Pred kratkim je izšel vaš nov studijski izdelek. Čemu ste tokrat dali največ poudarka?
Ghet:
"Banganju" (smeh). To so takšna besedila, da ko greš na splet in poslušaš določen inštrumental, besede kar letijo od tebe. Potem pa si rečeš, da boš ta besedila nekoč tudi uporabil. Zdaj sem imel nekaj časa produktivno ustvarjalno obdobje in sem v dveh mesecih posnel album. Nekaj "beatov" sem vzel s spleta, nekaj je avtorskih, z njimi pa nekaj naključno izbranih starih besedil.

Moč "biti slišan" vedno bolj prihaja do izraza v tem obdobju protestov. Mrigo, bili ste eden izmed glasnikov, ko se je zgodil upor delavcev pred upravo Gorenja. Kaj vas je pognalo med njih?
Mrigo:
Pognalo me je to, kar je vidno že na YouTubovem posnetku. Moji starši delajo v Gorenju, in če je bilo celotno Gorenje na cesti pred podjetjem, to pomeni, da ni v redu. To smo prišli podpret. Dosegli smo veliko, glede na to, da smo mimogrede prišli mimo. Malo smo zakleli in 'zapalili' ljudi proti njihovima direktorju in upravi. So pa zdaj te zadeve aktualne in tudi tam sem bil v prvi vrsti. Ker stvari v Sloveniji ne 'štimajo'. Zdi se, da je še vedno premalo ljudi na protestih. Vsi tisti, ki potrebujejo razloge, da pridejo na njih, bi jim rad sporočil, da če je tam od deset do petnajst tisoč ljudi - ni pomembno, kakšni so -, morate vedeti, da tistih, ki si najbolj zaslužijo spremembe in udeležbe na protestih, tam ni. Ker nimajo časa za to. Tako da vzamite si dopust, ne sedeti za Facebookom, ampak pojdite na ulice. Protestirajte. Ker ni v redu. Tudi če imate vsega dovolj in ste zadovoljni z malim, vedite, da se oblast dela norca iz vsakega posameznika v naši državi, in to je treba spremeniti. Vsi morajo iti dol in vse moramo zgraditi na novo.
Ghet: (pripomni) Skoraj sem se zjokal.

Kako dobra tema so protesti za raparje? Marsikdo bi znal izkoristiti trenutne razmere v svojo korist, pa morda sploh ne stoji za izrečenimi besedami.
Mrigo:
Definitivno. Eni mislijo, da je to izkoriščanje trenutne situacije. Jaz ne gledam na to tako. Mi raperji - na splošno glasbeniki v alternativnih zvrsteh glasbe - moramo opozoriti na nepravilnosti. To je naša naloga. Ulice morajo povedati svoje. Hip hop je definitivno ulica in hip hop pomeni neki upor proti sistemu - opozarjanje za nepravilnosti. Vsi tisti, ki so posneli videospote na to temo - je to dobro. Tudi če se je izkoristil ta čas, ko so protesti. Ampak tako je prav. Vseeno je pravilneje to, kot da snemaš, kako si na plaži obkrožen s plastičnimi ženskami, da prikažeš svoj uporniški vidik. Kot uživanje in delanje norca iz vsega skupaj.

Kaj bo rdeča nit plošče, ki jo zdaj sestavljate?
Mrigo:
Bogovski rap. Veliko vlagamo v pristnost besed in njihovo verodostojnost. Čeprav lahko z besedami tudi fiktivno ustvarimo neki svet. Še vseeno tisto, kar govorimo o življenjskih dogodkih, za tem stojimo in se je to res zgodilo. Namen tega je, da se nekdo iz tega nekaj nauči in da se imamo 'fajn'. Imamo dober odziv med občinstvom in bomo to še naprej delali za njih in sebe. Rdeča nit je to, da sta se združila Velenje in Maribor.
Ghet: Delamo rap.
Mrigo: Delamo rap v najboljši mogoči obliki.

Pred leti, ko sta na prizorišče prišla Murat & Jose ali ko se je pojavil Plan B, je bilo veliko več govora o rapu pri nas v "mainstream" medijih. Danes, ko npr. Ghet izda svoj album, najprej izvedo to njegovi najbližji oboževalci in od tam se širi beseda. Zakaj tak zasuk? So krivi samo mediji?
Mrigo:
Gre se samo za to, da medijsko ni toliko izpostavljeno - ampak v smislu televizije. Vse je na spletu. Slovenski rap je brez kakršne koli dileme močnejši, kot je bil nekoč. Takrat sta bili eno ali dve imeni na prizorišču, zdaj jih je deset. Vsi nastopamo in imamo koncerte po vsej državi in zdi se mi, da je zdaj bolje. Res je tudi, da dobimo s tem tudi porcijo slabe glasbe, ampak to je davek, ki pride s količino. Mislim, da je zdaj bolje, čeprav je na televiziji tega manj prikazanega. Zdaj je več tega. Hip hop je močnejši. Več ga je. Čeprav ga ne vidite na televiziji, več ga je v blokih, hišah, v CD-predvajalnikih.

Kaj je glavna motivacija, zakaj ste začeli in zakaj ste ostali v rapu?
Mito:
Ker je zanimiv in ker ni tečen. Ker lahko tudi malo bolj na neki način svojo agresijo spraviš ven. Lahko tudi izstopiš, ne da bi zdaj izpadlo, kot da je nepristno. Jaz se nikoli nisem imel za raperja, so me pa okoliščine vodile v ta način izražanja.
Rap mi je dober, ker te nihče ne more popraviti. Nisem izobražen v igranju glasbil, da bi lahko napisal čisto svojo skladbo. Bila mi je najdostopnejša možnost, da se približam glasbi. Saj nekaj se učim igrati na kitaro in tolčem po ksilofonu.
Ghet: Zaradi koncertov v živo, da ljudje 'movajo' na tvojo besedo. Druga stvar pa je bila pri meni, da sem lahko toliko informacij povedal v dveh minutah.
Mrigo: Ti je bilo hudo?
Ghet: Zelo mi je bilo hudo pri srcu. Rekel sem: "Next dote from my f**** heart." In začel sem pisati.
Mrigo: Meni je bilo tudi hudo (smeh). Sicer pa odziv ljudi, oder, mikrofon - to nam je dalo zagon.
Ghet: Pa zaradi p***, itak.

Videoizsek pogovora s trojico si lahko pogledate spodaj.

Mi se radi predstavimo kot "The Gods", ker imamo takšno moč v rapu. 'Fora' pa je tudi v tem, da se redko vidi, da dve mesti medsebojno sodelujeta v rapu. V našem primeru se je združila Štajerska. Velenje že tako velja za velesilo slovenskega rapa. V Maribor segajo tudi sami začetki slovenskega rapa. In nastala je precej močna naveza.

Mrigo o Veleboru

Ulice morajo povedati svoje. Hip hop je definitivno ulica in hip hop pomeni neki upor proti sistemu - opozarjanje za nepravilnosti. Vsi tisti, ki so posneli videospote na to temo - je to dobro. Tudi če se je izkoristil ta čas, ko so protesti.

Mrigo o protestih

Slovenski rap je brez kakršne koli dileme močnejši, kot je bil nekoč. Takrat sta bili eno ali dve imeni na prizorišču, zdaj jih je deset. Vsi nastopamo in imamo koncerte po vsej državi in zdi se mi, da je zdaj bolje. Res je tudi, da dobimo s tem tudi porcijo slabe glasbe, ampak to je davek, ki pride s količino.

Mrigo o slovenskem rapu