Foto: EPA
Foto: EPA

V nemški Lufthansi so na primer dejali, da bodo v tej zimski sezoni morali 18.000-krat leteti s praznimi letali, da ne bi izgubili slotov, torej pravic do pristajanja in vzletanja v določenem časovnem obdobju.

V Bruslju te navedbe zavračajo, češ da omenjena številka predstavlja le pet odstotkov poletov te družbe, ki da je do zdaj v zimski sezoni izvedla že 61 odstotkov poletov glede na obdobje pred pandemijo, tako da ji glede na pravila, prilagojena pandemiji, sploh ni treba leteti s praznimi letali za ohranitev pravic.

Ob tem pogoste Lufthansine odpovedi poletov v Bruslju pripisujejo komercialnim razlogom in preprečevanju izgube dobička, ki da niso nikakor povezani s pravili o slotih. Družbe prodajo vozovnice, nato odpovedo polet in potnike premestijo na zgodnejši ali poznejši polet, da bi zagotovili polna letala, so ponazorili.

Sloti se dodeljujejo na podlagi zgodovinskih pravic. Družba mora za ohranitev pravic v normalnih okoliščinah izkoristiti 80 odstotkov slotov. Zaradi pandemije covida-19 pa so ta prag v zimski sezoni 2021–2022, ki traja od oktobra do marca, znižali na 50 odstotkov. V poletni sezoni, ki traja od marca do oktobra, ga bodo zvišali na 64 odstotkov.

Poleg tega lahko letalske družbe v primeru izrednih dogodkov, na primer omejitev zaradi covida, izkoristijo pravico do upravičene neuporabe slota, torej jim ni treba uporabiti nobenega slota, pa vseeno ohranijo pravico do njih v naslednji sezoni. To izjemo lahko uporabijo v času omejitve in še šest tednov po njej.

Nizkocenovni prevozniki nezadovoljni

Konkurenca med letalskimi družbami je ostra, še zlasti v pandemiji, ko se vse spoprijemajo z izgubami. V nizkocenovnem letalskem prevozniku Ryanairu na primer Lufthansi očitajo sporne prakse in visoke cene. Izvršni direktor Michael O'Leary pravi, naj bodo raje tiho, znižajo cene in omogočijo davkoplačevalcem, ki so jih rešili, naj imajo vsaj nekaj koristi.

V še enem nizkocenovnem prevozniku Wizz Airu pa so po poročanju Reutersa poudarili, da evropskih letalskih pravil ne bi smeli spreminjati za zaščito velikih uveljavljenih letalskih družb in da bi slote, če jih te ne uporabijo, morali dodeliti njihovim tekmecem.

Pravila o letalskih slotih naj ostanejo takšna, kot so bila pred pandemijo, je v pogovoru za Reuters dejal izvršni direktor Wizz Aira Jozsef Varadi. Njihova letalska družba bi po njegovih besedah lahko uporabljala slote, ki jih uveljavljene družbe zaradi neučinkovitosti ne morejo, spremenjena pravila pa tako izkrivljajo trg.

Pandemija covida-19 sicer ni prvi primer, ko Unija zaradi izrednih dogodkov prilagaja zakonodajo o dodeljevanju slotov. Podobne spremembe so uvedli po terorističnih napadih, napadu na Irak, izbruhu sarsa leta 2003 in finančni krizi leta 2009.