Komisija ocenjuje, da bi lahko turizem izgubil najmanj 50 odstotkov prometa v tem letu, pri čemer bodo nekatera območja bolj prizadeta kot druga, največ težav se pričakuje na jugu Evrope. Bolj se bliža poletje, več vprašanj dežuje na komisijo v povezavi z omenjenimi temami. Na vprašanje, ali bo rešila poletne počitnice, je Vera Jourova odgovorila:
Komisija ocenjuje, da bi lahko turizem izgubil najmanj 50 odstotkov prometa v tem letu, pri čemer bodo nekatera območja bolj prizadeta kot druga, največ težav se pričakuje na jugu Evrope. Bolj se bliža poletje, več vprašanj dežuje na komisijo v povezavi z omenjenimi temami. Na vprašanje, ali bo rešila poletne počitnice, je Vera Jourova odgovorila: "Poletne počitnice – to v tem trenutku zveni prelepo." Foto: EPA

"Izpostaviti moram 'za zdaj'. Ravnanje madžarske vlade pozorno spremljamo," je ob tem poudarila komisarka, odgovorna za vrednote in transparentnost. Izredni ukrepi Budimpešte so pritegnili veliko pozornosti zaradi konteksta, ki je bil že pred pandemijo takšen, da je bilo veliko skrbi, na primer v povezavi s položajem civilne družbe na Madžarskem, je pojasnila Jourova.

Pri odpravljanju omejitev potovanj ne sme biti diskriminacije

Podpredsednica Evropske komisije Vera Jourova je poudarila, da je treba omejitve potovanj odpraviti, takoj ko bo to mogoče, pri čemer se je treba izogniti diskriminaciji na podlagi državljanstva in upoštevati epidemiološki razvoj. Tako bo turizem lahko okreval. V povezavi s tem se omenja možnost uvedbe neke vrste "koronskega potnega lista". Kolegij komisije po navedbah Jourove o tem ni govoril. Je pa podpredsednica ob tem vprašanju znova poudarila, da nočejo nikakršne diskriminacije pri odločanju, kdo lahko vstopi državo.

Komisija sicer poudarja tri ključne vrste izzivov pri okrevanju turizma: likvidnostne težave in zaupanje potrošnikov, posledice omejitev potovanj ter socialne in gospodarske posledice v sektorju. Komisija bo sredi maja predstavila predloge oziroma smernice za ukrepanje v pomoč turizmu, tudi smernice za ukrepanje v posameznih vrstah prevoza. Ob tem poudarja, da je pri vsem tem nujno zagotoviti zdravstveno varnost.

Poudarila je, da je bila država že pred pandemijo poleg Poljske tudi v procesu po 7. členu pogodbe Evropske unije, ki v skrajnem primeru zaradi kršenja temeljnih evropskih načel in vrednot predvideva odvzem glasovalnih pravic. A po temeljiti analizi izredne madžarske zakonodaje v odziv na pandemijo komisija za zdaj ne vidi razlogov za sprožitev pravnega postopka, bodo pa ravnanje vlade in uporabo izrednih pristojnosti pozorno spremljali, je dodala podpredsednica.

Madžarski parlament je konec marca sprejel zakonodajo, s katero so izredne razmere ob pandemiji podaljšali za nedoločen čas. Premier Viktor Orban lahko po tej zakonodaji odloča z odloki, za kar ne potrebuje potrditve parlamenta. Nova zakonodaja predvideva tudi od enega do pet let zapora za tiste, ki bi širili lažne novice, ki bi vznemirjale javnost ali preprečevale ukrepanje oblasti.

"Virus ne sme ubiti demokracije. Izjemne razmere resda zahtevajo izjemno ukrepanje, a to ne pomeni, da je dopustno nespoštovanje ustav in parlamentarnih demokracij ter utišanje novinarjev," je povedala podpredsednica komisije in poudarila, da spremljajo razmere v vseh članicah. Komisija je sicer pred dnevi napovedala, da bo septembra predstavila prvo poročilo o vladavini prava v vseh članicah Unije.

Komisija uvedla nov postopek proti Poljski

Medtem je Evropska komisija uvedla nov postopek zaradi neizpolnitve obveznosti proti Poljski. V Bruslju so namreč zaskrbljeni zaradi nedavnega zakona o disciplinskem postopku proti sodnikom. Sporni zakon po oceni Evropske komisije spodkopava neodvisnost poljskih sodnikov in ni v skladu s pravom EU-ja, je tvitnil evropski komisar za pravosodje Didier Reynders.

Sodišče EU-ja je leta 2019 odločilo, da obvezno prisilno upokojevanje sodnikov vrhovnega sodišča in drugih ni v skladu s pravom Unije. Pred nekaj tedni pa so odločili, da mora Poljska začasno ukiniti delovanje disciplinskega senata za sodnike, saj da morda ni neodvisen. Leta 2017 je Evropska komisija uvedla tudi postopek po 7. členu pogodbe EU-ja, ki v skrajnem primeru predvideva odvzem glasovalnih pravic. Ta postopek je sicer medtem zastal. Foto: EPA
Sodišče EU-ja je leta 2019 odločilo, da obvezno prisilno upokojevanje sodnikov vrhovnega sodišča in drugih ni v skladu s pravom Unije. Pred nekaj tedni pa so odločili, da mora Poljska začasno ukiniti delovanje disciplinskega senata za sodnike, saj da morda ni neodvisen. Leta 2017 je Evropska komisija uvedla tudi postopek po 7. členu pogodbe EU-ja, ki v skrajnem primeru predvideva odvzem glasovalnih pravic. Ta postopek je sicer medtem zastal. Foto: EPA

Kot so zapisali v Bruslju, novi zakon med drugim preprečuje poljskim sodiščem, da bi neposredno uveljavljala določene odločbe evropskih zakonov, ki ščitijo neodvisnost pravosodja. Po navedbah Jourove obstaja tudi nevarnost, da bi se lahko zakon izkoriščal za politični nadzor vsebin sodb.

Zakon, ki je na Poljskem začel veljati v sredini februarja, predvideva, da sodnikom grozi globa, poklicno nazadovanje ali celo odpoved delovnega razmerja, če bi pod vprašaj postavili službeno razmerje ali veljavnost imenovanja katerega od sodnikov. Obenem ne smejo biti politično dejavni. Če Poljska ne bo popravila spornih členov, bi lahko Evropska komisija znova vložila tožbo proti državi na Sodišče EU-ja. Poljska vlada ima po zdajšnji uvedbi postopka dva meseca časa, da pisno sporoči svoj odgovor.

To ni prvič, da je Evropska komisija uvedla postopek proti Poljski, ki v preteklosti ni bila najbolj odzivna na njihova opozorila in pozive. Odnosi med Brusljem in vladajočo stranko Zakon in pravičnost (PiS) so že dlje napeti. Stranka že leta reformira pravosodje v državi, kritiki pa ji očitajo, da z reformami pritiskajo na sodnike.