Greenpeace odločevalce v Bruslju poziva, naj zagotovijo poceni javni prevoz v EU-ju. Foto: EPA
Greenpeace odločevalce v Bruslju poziva, naj zagotovijo poceni javni prevoz v EU-ju. Foto: EPA

Organizacija Greenpeace je države pozvala, naj uvedejo cenovno ugodne vozovnice za javni prevoz, Evropsko komisijo pa, naj to omogoči. "Namen poziva je uvedba enotne podnebne vozovnice, ki bi veljala po vsej Evropi," so sporočili iz Greenpeacea in navedli, da je raziskava pokazala, da je javni prevoz v precej državah predrag.

"Cenovno ugoden javni prevoz je najhitrejši način reševanja krize življenjskih stroškov in podnebne krize," so poudarili.

Na lestvici so se za tremi najboljšimi državami, Luksemburg je prejel vseh možnih 100 točk, in pred Slovenijo, ki je dobila 18 točk, zvrstile Nemčija, Ciper, Španija, Švica, Madžarska, Nizozemska, Estonija, Češka, Belgija in Irska. Zadnja je z nič točkami Bolgarija, pred njo sta Grčija in Hrvaška s po dvema točkama.

Najboljši javni prevoz imajo v Talinu, Luksemburgu in Valletti

Med mesti so se po cenovni dostopnosti javnega prevoza najbolje odrezali Talin, Luksemburg in Valletta, ki so prejeli vse možne točke. Sledijo Praga, Bratislava, Madrid, Rim, Dunaj, Atene, Sofija, Nikozija, Varšava, Bruselj in Ljubljana z 79,8 točke. Na zadnjih treh mestih so se zvrstili Amsterdam, London in Dublin, ki so prejeli 48, 40 oz. 36 točk.

Po analizi so Dublin, Pariz in Amsterdam najdražja mesta v EU-ju za javni prevoz, saj tam cena dolgoročnih vozovnic po polni ceni presega 2,25 evra na dan. Najcenejše mesečne ali letne vozovnice so z izjemo Luxembourga, Talina in Vallette, kjer je javni prevoz brezplačen, trenutno v Pragi, Bratislavi, Rimu, na Dunaju in začasno v Madridu, saj po prilagoditvi ravni cen vozovnice v teh krajih stanejo 0,85 evra ali manj na dan, so navedli v Greenpeaceu.

Problematična obdavčitev vozovnic

Vozovnice za javni prevoz v EU-ju so v povprečju obdavčene z 11-odstotnim DDV-jem, kar je višje od številnih drugih osnovnih storitev in potrebščin. Sedem držav članic EU-ja javni prevoz trenutno obdavčuje enako kot nakit ali luksuzne ure. Hkrati je DDV na čezmejne letalske vozovnice v EU-ju ničodstoten, zaradi česar je cena onesnaževalnega prometa nizka, do podnebja prijazen prevoz pa ostaja drag, so opozorili v organizaciji.

Po Evropi bi morali veljati preprosti in cenovno dostopni sistemi za prodajo vozovnic. Uvedba enostavnih in cenovno dostopnih vozovnic, ki veljajo za vsa sredstva javnega mestnega prevoza, je stvar družbene pravičnosti in je ključnega pomena za zmanjšanje odvisnosti od fosilnih goriv, izboljšanje kakovosti okolja in boj proti podnebnim spremembam. Je tudi najhitrejši možni način za izboljšanje stanja, saj bi to lahko dosegli v nekaj tednih, so navedli.

"Podnebne vozovnice za vse v EU-ju bi lahko izpuste CO2 zmanjšale za 25 milijonov ton, kar je enako vsem izpustom v Latviji in Litvi. To bi se zgodilo že, če bi le pet odstotkov poti z avtomobilom preusmerili na javni prevoz po vsem EU-ju," so ponazorili. Za njihovo financiranje po navedbah organizacije obstajajo rešitve, kot so davki na dobičke podjetij, ki uporabljajo fosilna goriva, davek na kerozin ali uvedba DDV-ja na mednarodne letalske vozovnice. Prehod na javni prevoz bi zmanjšal stroške, ki jih z nesrečami ter negativnimi vplivi na zdravje in okolje povzročajo avtomobili.

Javni potniški promet kot realna alternativa

Da v Sloveniji znižamo emisije iz prometa, mora javni potniški promet postati realna alternativa, je dejala predstavnica Greenpeacea v Sloveniji Lena Penšek in dodala, da mora za to država poskrbeti za infrastrukturo. "Podnebna vozovnica je odličen način, kako različne oblike javnega potniškega prometa združiti pod en dežnik in ga približati ljudem ter ga narediti bolj konkurenčnega in cenovno dostopnejšega," je poudarila.

Prometni strokovnjak za Greenpeaceovo kampanjo Mobilnost za vse Herwig Schuster je spomnil, da so milijoni ljudi odvisni od avtobusov, tramvajev in vlakov, da pridejo v službo, šolo, se srečajo s svojimi družinami in prijatelji ter sodelujejo v družbi na trajnosten način. "Vlade morajo uvesti preproste in cenovno dostopne podnebne vozovnice za javni prevoz, zmanjšati stroške ljudi in zmanjšati porabo nafte, ki naš planet vodi v podnebno katastrofo," je dejal.